گروه سلامت - مریم غفاری: برنامه دوم کشوری ایدز با استراتژی پیشگیری مثبت، که به‌تازگی از سوی سازمان جهانی بهداشت تصویب شد؛ تا آخر امسال ابلاغ و از سال 86 اجرا می‌شود.

دکتر عباس صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت درگفت وگوی اختصاصی با همشهری با بیان این‌که استراتژی پیشگیری مثبت مصوب سازمان جهانی بهداشت، سرلوحه کار این اداره  از سال جدید خواهد بود، گفت: این راهبرد بدین معناست که افراد اچ آی وی مثبت  را طوری توانمند کنیم که خودشان نسبت به انتقال این بیماری به همسر، خانواده، شرکای جنسی و اعتیادی و در نهایت به جامعه حساس شوند و پیشگیری به عمل آورند.وی با اشاره به اینکه  برای اجرای این برنامه باید بستر لازم فراهم شود و جامعه پذیرای این گروه باشد گفت: با طرد این بیماران نه تنها این بیماری مخفی می ماند بلکه منجر به اپیدمی زودرس  این بیماری خطرناک می شود.

به گفته صداقت، دومین برنامه کشوری پیشگیری و کنترل اچ آی وی  و ایدز، یک برنامه 3 ساله است که منطبق با برنامه استراتژیک و اهداف برنامه چهارم توسعه تنظیم شده و با محوریت گروه هدف و استراتژی  تعیین شده است.

در این برنامه 4 گروه اصلی  هدف؛ جمعیت عمومی ، افراد با رفتار پرخطر، افراد در معرض خطر، افراد اچ آی وی مثبت و خانواده های شان مورد نظرهستند و جوانان، صاحبان مشاغلی مثل رانندگان  و افرادی که ناگزیر به مهاجرت و سفر هستند در گروه های در معرض خطر طبقه‌بندی شده‌اند. دانش آموزان، دانشجویان و سربازان هم در قالب این 4 گروه  اصلی در محور برنامه ریزی قرار می گیرند.

دکتر صداقت با تاکید بر این‌که در این برنامه بیشتر روی کاهش آسیب  و آموزش تاکید شده است، گفت: دستورالعمل اجرایی این برنامه تا آخر امسال ابلاغ و بر اساس اجرای یک نظام پایش و ارزشیابی  شاخص‌های در طول برنامه وارد فاز عملیاتی  خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به وجود حدود 200 هزار معتاد تزریقی  در کشور و از طرفی میزان بالای شیوع اچ آی وی و ایدز ( بین 5 تا 25 درصد) در مصرف کنندگان  تزریقی مواد در کشور، به برنامه های کاهش آسیب به عنوان یکی از استراتژی های مهم برنامه کشوری پیشگیری و کنترل اچ آی وی و ایدز توجه شده است.

دکتر صداقت در خصوص آخرین آمار مبتلایان به ایدز گفت: تا  اول دی ماه سال جاری 14 هزار و 90 مورد گزارش شده و چون در بحث ایدز امکان بیمار یابی فعال وجود ندارد و با رفتارهای پرخطر که معمولا" پنهانی است مرتبط است، تخمین زده می شود که در کشور 60 تا 70 هزار نفر فرد مبتلا به این بیماری داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر کشور مادر مرحله اپیدمی متمرکز معتادان تزریقی به سر می برد که طبق آخرین آمار 9/64 درصد از طریق انتقال تزریقی است، 5/7 درصد آمیزشی و 5/25 درصد ناشناخته، که پیش بینی می شود قسمت عمده این موارد ناشناخته به روش انتقال جنسی است اما به دلیل تا بویی که وجود دارد مشخص نشده اند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در خصوص اولویت کاری این برنامه در سال 86 گفت: ارتقای کیفی خدمات مراکز مشاوره بیماری های رفتاری بر اساس استاندارد‌هایی که برایشان تعریف می شود مکلف شدیم در نظام جامع مدیریت اطلاعات یک بازنگری در بحث گزارش گیری و گزارش دهی با همکاری سازمان زندان‌ها، سازمان بهزیستی و انتقال خون داشته باشیم.

مشروح گفتگوی همشهری با رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت را روزهای آینده در همشهری بخوانید.

کد خبر 17464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز