همشهری آنلاین: نماینده سازمان جهانی بهداشت(WHO) در تهران گفت: هنوز دولت به طور رسمی داروی ایدز را برای تأیید به WHO معرفی نکرده‌است.

به گزارش خبرگزاری فارس مبشر ریاض شیخ نماینده WHO در ایران پنج‌شنبه 16 فروردین در آستانه هفته سلامت (18 تا 24 فروردین) در یک نشست خبری در محل دفتر سازمان ملل در تهران به چالش‌های مختلفی که بهداشت در سطح جهان با آن روبه‌رو است اشاره کرد.

او گفت: WHO از سال 1949 برای بهبود سلامت مردم کشورهای مختلف جهان و تهیه و تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های لازم در این زمینه در ژنو شکیل شده است و جمهوری اسلامی ایران جزو 22 کشور دفتر مدیترانه شرقی این سازمان است.

وی اضافه کرد: بهداشت و سلامت جهانی مرز نمی‌شناسد و با مسافرت انسانها و جا به جایی کالاها به سرعت ممکن است؛ ویروس، باکتری و عامل یک بیماری از یک منطقه جهان به منطقه دیگر منتقل شود و یک مشکل محلی به سرعت تبدیل به یک مسئله فرامرزی و منطقه‌ای شود.

شیخ گفت: بیماری سارس نمونه بارز این پدیده است که سندروم ویروسی این بیماری در سال 2003 میلادی به سرعت تبدیل به یک تهدید جهانی شد و در مدت سه ماه جان 10 هزار نفر را گرفت و 6 میلیارد دلار به اقتصاد کشورها خسارت زد. اکنون نیز با خطر پاندومی آنفلوانزای پرندگان و شیوع جهانی آن مواجه هستیم که در صورت وقوع آن تاثیرات و آثار منفی به مراتب شدیدتر و وسیعتری نسبت به بیماری سارس خواهد داشت.

وی افزود: در 20 یا 30 سال اخیر ویروس‌ها و بیماری‌های جدیدی خلق ‌شده‌اند به طوری که از سال 1979 تاکنون 30 نوع بیماری جدید که اکثراً ویروسی هستند شناسایی شده است و هنوز داروی کافی یا واکسن مناسبی برای مقابله با آنها وجود ندارد، برخی از این بیماری‌ها نیز در برابر دارو مقاومت پیدا می‌کنند و این مسئله کار ما را برای مقابله و کنترل آنها سخت‌تر می‌کند.
 
شیخ اضافه کرد: HIV(ایدز) نمونه یکی از این بیماری‌های خطرناک است که سن فعال و نیروی کار و جوان جوامع را درگیر می‌کند، این بیماری اکنون به ویژه کشورهای جنوب صحرای آفریقا را درگیر کرده است و به شدت به اقتصاد این کشورها لطمه زده است و حدود 40 میلیون نفر اکنون در سراسر دنیا آلوده به ویروس HIV هستند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: مسئله دیگر تهدیدکننده سلامت در جهان تغییرات ناگهانی آب و هوا و تاثیر آن بر محیط زیست است که در چند سال گذشته زندگی 60 میلیون نفر به این علت تحت تاثیر قرار گرفته است، بلایای طبیعی در سال 2006 زندگی 132 میلیون نفر تحت به مخاطره افتاد و 270 هزار نفر کشته شدند که طوفان کاترینا نیز جزو این حوادث بود و البته بیشتر این خسارات در کشورهای در حال توسعه است.

وی اضافه کرد: مواد شیمیایی و بیولوژیک نیز از دیگر عوامل تهدید کننده سلامت است با این وجود یک کشور مستقل به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را حل کند و همکاری نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای و نیز بخش خصوصی و سازمانهای مردمی در این زمینه لازم است.

کشورهای منطقه 4 میلیون پرسنل بهداشتی کم دارند

وی اضافه کرد: سازمان جهانی بهداشت نیز برای ارتقای وضعیت سلامت کشورها برنامه و دستورالعمل جدید گزارش دهی مسائل سلامت را به کشورهای عضو فرستاده است و همه کشورهای عضو قبول کرده‌اند که هر نوع رخداد مربوط به سلامت و بیماریها و مواد غذایی مضر را به سرعت به سازمان جهانی بهداشت گزارش دهند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از تهدید کننده های سلامت در کشورهای منطقه کمبود پرسنل بهداشتی- درمانی در منطقه است و از این نظر کشورهای منطقه مدیترانه شرقی 4 میلیون کارشناس و متخصص بخش بهداشت کم دارند و البته مهاجرت متخصصان از کشورهای در حال توسعه به کشورهای توسعه‌یافته برای دست یافتن به فرصت‌های کاری بهتر و فعالیت در یک نظام بهداشتی کارا به این مسئله دامن زده است.

نظام ملی بیمه سلامت برای ایرانیان

رئیس دفتر سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: نظام سلامت ایران برای پاسخگویی به این نیازها باید سیستم آگاهی بخشی به خانواده‌ها را تقویت کند، یکی از اقداماتی که در این زمینه در حال انجام است ایجاد سیستم بیمه سلامت برای مناطق روستایی است اما این سیستم نیاز به نیروهای بیشتری دارد و با وجود منابع خوبی که برای آن در نظر گرفته شده است باید منتظر شکل گیری یک نظام ملی پزشک خانواده( و سیستم ارجاع) در ایران باشیم که مدتی است در این زمینه پیشرفت‌هایی در ایران به وجود آمده است.

شیخ گفت: درگیرکردن بخش خصوصی و دادن امتیازهای بیشتر به آنها و تعریف بسته های خدمتی برای رسیدگی به همه مسائل بهداشتی همه مردم به خصوص آنها که توان مالی کمتری دارند این سیستم را کارآمد می‌کند.

وی اضافه کرد: ایران در رسیدن به اهداف سلامت در برنامه توسعه هزار دوم تا حدی موفق بوده است و به نظر می‌رسد در مواردی که عقب است نیز تا سال 2015 به این اهداف می‌رسد.

وی گفت:‌ با وجود اینکه نظام بهداشتی ایران نظام کارآمدی است اما این سیستم در کل کشور توزیع مناسبی ندارد و از نظر سیاسی اراده‌ای لازم است تا برای توسعه این سیستم به طور هماهنگ در همه جای کشور دستگاه‌های متولی سلامت را حمایت کند.

ایدز در ایران رو به تزاید است

نماینده WHO در تهران در مورد وضعیت بیماری ایدز در ایران گفت: این بیماری هنوز در ایران به وضع اضطرار عمده نرسیده است، البته یک چالش رو به تزاید است ولی هنوز در سطح محدودی به چشم می‌خورد و هنوز این بیماری بیشتر در گروه معتادان تزریقی دیده می‌شود که از طریق سرنگ مشترک، آلوده می‌شوند که در دسترس بودن مواد مخدر عامل شیوع آن است.

وی افزود: دولت ایران البته استراتژی 5 ساله آینده را برای کنترل بیماری ایدز تصویب کرده است که در آن علاوه بر وزارت بهداشت بخشهای دیگر نیز مسئولیت دارند و تلاش می‌شود با آموزش به مردم از طریق رسانه ها با پیامهای مثبت این بیماری کنترل شود.

شیخ اضافه کرد: مهم‌ترین چالش سلامت مردم ایران نوع رفتار و سبک زندگی مردم است که علاوه بر مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی و بیماریهای قلب و عروق و دیابت را باعث می‌شود، ناتوانی‌های زیادی را به وجود می آورد که کیفیت و عرض زندگی مردم را متاثر می‌کند.

دولت هنوز داروی ایدز را به WHO معرفی نکرده است

شیخ در مورد داروی جدید ایرانی برای بیماران ایدز هم گفت: دارویی که اخیراً در ایران ساخته شده‌است و در رسانه‌ها نیز آمده است، داروی کنترل کننده ایمنی بدن است و درمان‌کننده بیماری ایدز نیست و فقط می‌تواند بیماری را به تأخیر بیندازد.

وی گفت: تأیید یک دارو در سازمان جهانی بهداشت روال خاصی دارد اما دولت ایران هنوز به طور رسمی برای معرفی این دارو با WHO تماس نداشته‌است و بررسی و تأیید این دارو نیازمند معرفی رسمی آن است و ما نمی‌توانیم قبل از معرفی و بررسی آن تأثیر این دارو را از نظر علمی تأیید کنیم.

شیخ افزود: هنوز درمانی برای بیماری ایدز در دنیا وجود ندارد، داروهایی که برای این بیماری وجود دارد معمولا ترکیبی هستند و چند دارو با هم مورد استفاده این بیماران قرار می‌گیرد، هیچ واکسنی هم برای این بیماری هنوز وجود ندارد.

وی گفت: در ایران بیش از 14 هزار نفر مبتلا به ویروس HIV شناسایی شده اند که 864 نفر آنها وارد فاز بیماری ایدز شده‌اند.

کد خبر 18886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز