گروه شهرستان‌ها: موج جدید و فراگیر ریزگردها از مرزهای غربی، باردیگر استان‌های هم‌مرز با عراق را با پدیده شوم ریزگردها روبه‌رو کرد. درنتیجه روز گذشته استان‌های ایلام و خوزستان تعطیل بودند و مردم استان کرمانشاه هم به‌علت گردوغبار غلیظ هوا خانه نشین شدند.‌

ریزدگرد - استان خوزستان - اهواز

تعطیلی ادارات خوزستان

بروز پدیده گردوغبار شدید که از دوشنبه شب آغاز شد، تعطیلی تمام ادارات در شهرهای مختلف استان خوزستان را در پی داشت. به گزارش خبرنگار مهر، با ظهور این گردوغبار که شدت بیش از حد آن حتی خواب را از چشم مردم گرفت، اغلب شهرهای استان خوزستان به‌تدریج با تشخیص فرمانداران تعطیل اعلام شدند.تعطیلی دانشگاه‌های استان خوزستان به‌علت داشتن امتحانات پایان ترم به تشخیص روسای واحدها سپرده شد. البته همانند همیشه بانک‌ها و مراکز درمانی برای خدمات‌رسانی به مردم تعطیل اعلام نشدند.

ادارات استان ایلام هم تعطیل شد

از سوی دیگر استان ایلام هم به‌طور کامل تعطیل شد. گردوغباری که از دوشنبه شب به‌طور شدید نسبت به گذشته استان ایلام را دربرگرفته، باعث تعطیلی بیشتر بخش‌های اداری استان شد. بنابر گزارش‌ها روز گذشته به‌علت گردوغبار شدید مردم استان ایلام حتی نمی‌توانستند برای تأمین کوچک‌ترین نیاز خود به بیرون مراجعه کنند و در خانه به‌طور کامل حبس شدند.

آسمان غبارآلود کرمانشاه

همچنین بار دیگر ذرات گردوغبار میهمان ناخوانده مردم کرمانشاه شده‌اند. ریزگردها که از عصر دوشنبه وارد فضای استان شده‌اند، دید افقی را در بعضی نقاط به کمتر از 50متر رسانده‌اند. براساس آمار اعلام شده سال گذشته مردم استان کرمانشاه 200روز تمام ذرات گردوغبار را تحمل کرده‌اند اما این پایان کار نخواهد بود. با وجود وعده‌های مسئولان برای ریشه‌کن‌کردن این پدیده آزاردهنده هنوز هیچ اقدام جدی برای مقابله با گردوخاک صورت نگرفته است.

آلودگی 45برابر حد مجاز

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست آبادان گفت: میزان آلودگی هوا بر اثر پدیده گرد وغبار روز سه‌شنبه درآبادان و خرمشهر به 45برابر حد مجاز رسید. سیداحمد موسوی آزاد درگفت‌وگو با ایرنا میزان گردو غبار موجود در هوای این دو شهرستان را حدود شش هزارو 800 میکروگرم برمترمکعب اعلام کرد. وی از سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و قلبی خواست تا حد امکان از منازل خارج نشوند. رئیس اداره هواشناسی آبادان سامانه گردوغبار روز سه‌شنبه را ناشی از تغییرات جوی در صحراهای کشور عراق اعلام کرد. سعید ابراهیمیان گفت: این پدیده دید افقی در آبادان را به کمتر از 100متر رسانده است. وی تغییرات دما در 24ساعت گذشته در آبادان را از 30درجه تا 50درجه سانتی‌گراد متغیر اعلام کرد.

لغو پروازهای آبادان و ایلام

مدیر روابط عمومی فرودگاه بین‌المللی آبادان نیز از لغو دو پرواز صبح سه‌شنبه فرودگاه آبادان به مقصد تهران و بالعکس به‌دلیل گردوغبار و دید کم خلبان خبر داد. مدیر فرودگاه شهدای ایلام از لغو پروازهای فرودگاه ایلام به‌علت گردوغبار خبر داد. مجتبی بیاتی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تمام پروازهای مسیر تهران - ایلام و برعکس به سبب گردوغبار شدید در این استان لغو شده است.

شدت آلودگی در کرمانشاه

میزان آلودگی هوای استان کرمانشاه 30برابر حد مجاز است. گردوغبارکه از بعدازظهر دوشنبه شهرهای غربی این استان را دربرگرفته، نیمه‌شب، تمام استان را تسخیر کرد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون میزان ریزگردها در هوای استان به‌ویژه قصرشیرین و سرپل ذهاب حدود چهار هزار و 500میکروگرم برمترمکعب است. مجید ابدی حد استاندارد ریزگردها در هوا را 150میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد. وی گفت: ‌ شدت ریزگردها به حدی بود که میدان دید افقی در شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب را به 50متر کاهش داد.

کد خبر 174577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز