گروه بین‌الملل: نخستین دیدار ولادیمیر پوتین و باراک اوباما، روسای جمهور روسیه و آمریکا از سال ۲۰۰۹ و پس از بازگشت پوتین به ریاست‌جمهوری، با محوریت مذاکره درباره بحران سوریه برخلاف نظر مقام‌های واشنگتن نتیجه‌ای بیشتر از درخواست برای پایان خشونت‌ها در این کشور نداشت؛ نشستی که خبرنگاران رفتار دوطرف را نسبت به هم سرد و بی‌اعتنا توصیف کردند.

دو طرف در بیانیه مشترک خود پس از دیدار در حاشیه نشست گروه۲۰ در مکزیک اعلام کردند که مردم سوریه باید فرصت داشته باشند تا خودشان به‌صورت مستقل و دمکراتیک درباره آینده خود تصمیم بگیرند. در این بیانیه آمده است: برای توقف خونریزی‌ها در سوریه، ما خواستار پایان فوری تمام خشونت‌ها در این کشور هستیم.

به گزارش گاردین، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پس از این دیدار بدون اشاره به اختلاف‌ نظرهای دو طرف درباره سوریه اعلام کرد که با پوتین درباره لزوم فرایندی سیاسی برای توقف درگیری‌ها در سوریه به توافق رسیده‌اند و دو کشور قرار گذاشتند تا با بازیگران بین‌المللی دیگر از جمله سازمان ملل و کوفی عنان همکاری کنند تا راهی برای حل بحران سوریه بیابند. ولادیمیر پوتین هم در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که او و اوباما نقاط مشترک زیادی را درباره ناآرامی‌های ۱۵ماهه سوریه در مذاکرات خود یافته‌اند. اظهارات و رفتار سرد دو طرف در نشست خبری خود نشان می‌دهد که تلاش‌ مقام‌های آمریکا برای تغییر نظر مسکو نسبت به سوریه با شکست مواجه شده‌ است.

اوباما در این نشست موفق نشد که حمایت پوتین برای تغییر رژیم در سوریه را به‌دست آورد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرده تا موافقت مسکو را برای تغییر حکومت در سوریه جلب کند تا روسیه از بشار اسد بخواهد که حکومت را به فرد دیگری تحویل بدهد اما ولادیمیر پوتین با این موضوع موافقت نکرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، روسای جمهور دو کشور در طول نشست خبری خود، لبخندی به هم نزدند و رفتارهایشان کاملاً سرد بوده است. با وجود این نووستی گزارش داده است که پوتین از رئیس‌جمهوری آمریکا برای سفر به روسیه دعوت کرده است.

تلاش کامرون برای جلب نظر پوتین

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم در حاشیه نشست گروه۲۰ با رئیس‌جمهور روسیه در هتل محل اقامت وی در لوس کابوس دیدار و اعلام کرد که خواستار اتحاد میان لندن و مسکو، پیش از انتقال قدرت در سوریه است. وی گفت: خواهان ایجاد روابط مستحکم میان روسیه و انگلیس هستم. گمان می‌کنم که روابط اقتصادی ما بسیار قوی است با این حال موارد بین‌المللی دیگری هم وجود دارد که می‌توانیم در مورد آنها به بحث بپردازیم. یکی از این موارد اوضاع کنونی در سوریه است که نیاز به اتحاد میان لندن و مسکو برای حل آن وجود دارد. پس از این دیدار سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که پوتین قرار است برای نخستین بار پس از 9سال جهت تماشای رقابت‌های جودوی المپیک 2012به انگلیس سفر کند.

سایه سنگین بحران اقتصادی بر نشست گروه ۲۰

هر چند به‌نظر می‌رسد دیدارهای حاشیه نشست گروه ۲۰ در مکزیک برای خبرنگاران جذاب‌تر شده است اما کشورهای عضو این گروه برای حل و فصل مشکلات گسترده اقتصادی با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. سران اروپا در نشست 20کشور صنعتی جهان متعهد شدند که تمام تلاش خود را برای حل بحران اقتصادی اروپا انجام دهند. خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا که از متهم شدن اروپایی‌ها در این نشست خشمگین شده بود با اعلام اینکه ما اجازه نمی‌دهیم که در این مورد کسی به ما درس بدهد، گفت:‌این بحران زاییده اروپا نیست بلکه سرچشمه‌هایش به آمریکا باز می‌گردد.

کد خبر 174539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز