سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در اوج تقابل روسیه و چین با آمریکا و غرب درباره سوریه، ولادیمیر پوتین روز گذشته سفر 3 روزه خود را به چین آغاز کرد تا دو طرف اتحاد خود را در مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی بار دیگر به رخ بکشند.

سیاست خارجی و انرژی به‌عنوان مهم‌ترین محورهای مذاکرات مقام‌های دو طرف طی این سفر مهم معرفی شده است. در حالی‌ که موضع مشترک چین و روسیه طی ماه‌های گذشته مهم‌ترین مانع در مقابل تلاش‌های کشورهای غربی و آمریکا علیه سوریه در شورای امنیت سازمان ملل بوده است با آغاز سفر رئیس‌جمهور روسیه، مقام‌های چینی باردیگر بر مخالفت دو طرف با هر نوع اقدام نظامی علیه سوریه تأکید کردند تا نشان دهند اتحادی که با وتوی ۲ قطعنامه شورای امنیت خودش را به‌خوبی نشان داد همچنان میان دوطرف ادامه خواهد داشت.

لیو ویمن، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز گذشته در نشستی خبری گفت: هر دو طرف مخالف دخالت نظامی خارجی در سوریه و تغییر رژیم به زور در این کشور هستند. نخستین سفر پوتین به چین بعد از بازگشت دوباره او به کاخ کرملین پس از آن انجام شد که تلاش رهبران اتحادیه اروپا برای تغییر سیاست روسیه درباره دمشق با مذاکراتی که در مسکو صورت گرفت به نتیجه نرسید. چین و روسیه در تلاش هستند تا مواضع خود را در برابر چالش‌های بین‌المللی تقویت کنند. چین که اکنون ریاست دوره‌ای شورای امنیت را هم بر عهده دارد می‌خواهد به نوعی بحران سوریه در همین دوره حل و فصل شود.

رو در روی آمریکا

اعلام راهبرد جدید آمریکا برای تمرکز نظامی در منطقه آسیا و اقیانوسیه باعث شده تا روسیه و چین انگیزه مضاعفی برای همکاری بیشتر و ترغیب کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به همکاری‌های گسترده‌تر به‌ویژه در بخش امنیتی داشته باشند.

ولادیمیر پوتین قرار است روز پنجشنبه در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت کند. سازمان همکاری‌های شانگهای در سال‌های گذشته با حضور روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان به‌عنوان اعضای اصلی در کنار ایران، هند، پاکستان و مغولستان به‌عنوان اعضای ناظر بیش از گذشته در عرصه امنیتی فعال شده است. هر چند در سال‌های اول تشکیل این سازمان نقش آن بیشتر اقتصادی و سیاسی توصیف می‌شد اما با گسترش فعالیت آن در عرصه امنیتی و برگزاری رزمایش‌های مختلف به آن لقب «ناتوی شرق» را داده‌اند.

رسانه‌های دولتی چین روز گذشته همزمان با آغاز سفر پوتین هشدار دادند که برنامه‌های واشنگتن برای افزایش حضور نظامی در منطقه آسیا ـ اقیانوسیه تهدیدی است که ممکن است به ایجاد اختلافات بیشتر منتهی شود. همزمان با عرض اندام روسیه و چین در مسیر اتحاد بیشتر، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا هم پس از سفر به ویتنام روز گذشته راهی هند شد تا با مقام‌های این کشور درخصوص تغییر راهبرد واشنگتن و تمرکز راهبردی بر آسیا و اقیانوسیه مذاکره کند. روزنامه واشنگتن پست هم روز گذشته گزارش داد که به خدمت گرفتن ناوشکنی رادارگریز با‌ارزش بیش از ۳ میلیارد دلار یکی از آخرین پاسخ‌های آمریکا به خطر روز افزون چین به حساب می‌آید.

افزایش همکاری‌های اقتصادی

ولادیمیر پوتین که روز گذشته در آغاز سفر خود با هو جینتائو، رئیس‌جمهور چین مذاکره داشت اعلام کرده است که کشورش خواستار تقویت روابط تجاری با چین است. حجم روابط تجاری دوطرف در سال پیش به ۸۴ میلیارد دلار رسید. رئیس‌جمهور روسیه گفته است می‌خواهد حجم مبادلات بازرگانی میان 2 کشور را تا سال ۲۰۱۵ به ۱۰۰ میلیارد دلار و تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰۰ میلیارد دلار برساند. انتظار می‌رود در جریان این سفر نزدیک به ۱۷ قرارداد بازرگانی و تجاری میان روسیه و چین به امضا برسد.

درحالی‌که رئیس شرکت انرژی گازپروم و مدیران چند شرکت دیگر نفتی روسیه، پوتین را در این سفر همراهی می‌کنند مهم‌ترین مسئله اقتصادی اما امضای قرارداد صادرات حدود ۷۰ میلیارد مکعب گاز روسیه به چین به حساب می‌آید که مشخص نیست طی این سفر به سرانجام برسد.

روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گاز دنیا و چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آن است اما با وجود مذاکرات طولانی 2 کشور برای این قرارداد ۳۰ساله، 2 کشور هنوز بر سر قیمت گاز به توافق نرسیده‌اند.رئیس‌جمهور روسیه قرار است امروز با او با شی جینگ‌پینگ هم که از او به‌عنوان رئیس‌‎جمهور آینده چین یادمی‌شود گفت‌وگو خواهد داشت.

کد خبر 173082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز