چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

فریبا خانی: دل به دل هم می‌دهند پارچه و نخ... رنگ‌می‌گیرند از هم و کامل می‌شوند. سوزن به میان می‌آید و کوک می‌زند و طرح ایجاد می‌کند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی655

 باز رنگ می‌آید به میان و پارچه‌های توری و کتان و مخمل و ترمه در کنارهم می‌نشینند و نقش‌های تازه در کنار هم زیبا می‌شوند.

این نمایشگاه چنین حسی را به ما می‌دهد. قصه‌ می‌گوید، قصه‌ی تارها و پودهای پارچه. می‌شنویم حرف‌های قیچی را که می‌بُرد و می‌بُرد و شکل تازه می‌دهد... دارم درباره‌ی چه حرف می‌زنم؟

نمایشگاه «هم‌دوخته‌ها»، در گالری پردیس ملت تا پایان خرداد ادامه دارد. این نمایشگاه روایت پارچه و سوزن و رنگ است... این تابلوها را در نمایشگاه‌های دیگر هم دیده بودم، اما این‌که یک نمایشگاه فقط به این نوع کار بپردازد، تا حالا ندیده بودم.

این نمایشگاه به ما می‌گوید که می‌شود خلاق بود و با چیزهایی که دور و بر ماست کارهای متفاوت آفرید.

فرناز محمدی، مدیر گالری پردیس ملت در گفت‌ و گو با دوچرخه می‌گوید:«در این نمایشگاه، 50 تابلوی نقاشی از 12 هنرمند به نمایش درآمده است؛ آنه محمد تاتاری که سال‌هاست کولاژهای زیبایش را دیده‌ایم و می‌شناسیم. بقیه، گروهی از نقاشان زن هستندکه با کمک پارچه و نخ و دوخت این کارها را خلق کرده‌‌اند.»

در گالری قدم می‌زنیم. اسب‌ها در زمینه‌ی رنگی پارچه می‌دوند. این کاری از آنه محمد تاتاری هنرمند ترکمن است که رنگ‌ها و نقش‌های بومی در کارهایش دیده می‌شود.

البته بقیه‌ی هنرمندان که بیش‌تر از خطه‌ی گیلان هستند هم، ویژگی‌های بومی و منطقه‌ای را در کارهای خود حفظ کرده‌اند.

پرنده‌ها و گل‌ها، دوخت‌های چرخ خیاطی که انگار با یک نگاه مدرن از صندوق‌خانه‌های زنان به سالن نمایشگاه آمده‌اند.

محمدی می‌گوید:«برای برپایی نمایشگاه «هم‌دوخته‌ها» حدود سه ماه کار و مطالعه انجام شده است. در این نمایشگاه شما با فضاهای تازه‌ای روبه‌رو هستید.»

این جا نجوای زنانه‌ای شنیده می‌شود. قصه‌ی طولانی زنان با پارچه و نخ و سوزن که حالا در قالبی مدرن خودش را بازگو می‌کند.

کارهای زیبایی از وحیده اکبریان، تاج‌سر جعفری، نرگس جدید، لاله حسینی نسب، منیر صحت، مریم عاشوری، ندا غیوری، فرشته محسنی، نگین ناصرانی، صدف ندیمی و الهام هاشمی...

تارها و پودها را می‌توان دوباره شکل داد و با کمک نور اثری مدرن خلق کرد. چیزی که درکارهای الهام هاشمی دیده می‌شود.

این نمایشگاه احیای سنت‌ها در فضای معاصر است با مواد و دوخت و بافت.

در کارهای فرشته محسنی گره‌ها و دوخت‌ها بافت زیبایی را ایجاد کرده‌اند.

دوخت‌های ناتمام ترکیب تور و کتان... کارهای زیبایی از مریم عاشوری را می‌بینیم.

عناصر دیگری به کمک آمده‌اند. چند تابلوی زیبا از نرگس جدید می‌بینیم وقتی که سوزن‌های ته گرد با نظمی تکرار شده‌اند یا کبریت های سوخته در آشپزخانه‌ای در دل بوم نشسته‌اند.

این نمایشگاه تا پایان خرداد در گالری پردیس ملت دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز از ساعت 11 صبح تا 9 شب از این آثار دیدن کنند.

گالری ملت در خیابان ولی‌عصر، بزرگراه نیایش،‌رو به روی کردستان، پردیس سینما ملت قرار دارد.

کد خبر 174516
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز