همشهری آنلاین: مدیرعامل اپل، در کنفرانس سالانه جهانی برنامه‌نویسان (WWDC) این شرکت، محصولات جدید سخت‌افزاری و نرم‌افزای اپل را معرفی کرد.

Apple

به گزارش یاهو تیم کوک روز دوشنبه 11 ژوئن در در افتتاحیه WWDC به روی صحنه رفت و وعده داد "چیزهایی فوق‌العاده عالی" را معرفی کند و البته به قولش وفا کرد. اما در میان چیزهای جدید خبری از آیفون 5 که مدت‌هاست انتظارش می‌رود، نبود.

تیم کوک در ابتدا درباره ارتقای نوت‌بوک‌های اپل سخن گفت، از جمله "مک‌بوک ایر" که به پردازشگر نسل سوم اینتل، "ایوی‌بریج" مجهز شده است که بسیار سریع‌تر از نسل قبلی پردازشگرهاست. مک‌بوک ایر جدید همچنین دارای ذخیره فلش512 گیگابایتی از نوع هارد درایو "سالید استیت" است که امکان دسترسی بسیار سریع به برنامه‌ها و سایر کارکردها را فراهم می‌کند. در مجموع مک‌بوک ایر دو برابر سریع‌تر از مدل قبلی است.

رده نوت‌بوک‌‌های حرفه‌ای "مک‌بوک پرو" نیز ارتقا یافته و به تراشه‌های جدید اینتل و تکنولوژی گرافیک Nvidia مجهز شده است که باعث می‌شود پردازش گرافیکی 60 درصد سریع‌تر انجام شود.

قیمت‌های رده مک‌بوک پرو ثابت باقی می‌ماند، اما رده مک بوک ایر در همه مدل‌ها با تخفیفی 100 دلاری عرضه می‌شوند.

مک‌بوک جدید

بعد هنگامی که حاضران فکر می‌کردند، اخبار مربوط به مک‌بوک‌ها به پایان رسیده است، مدل کاملا جدید مک‌بوک پرو به نمایش درآمد که به سادگی "نسل بعدی" مک‌بوک پرو نامیده شده بود.

این نوت‌بوک جدید تقریبا به همان نازکی مک‌بوک ایر است، اما شامل خصوصیاتی است که سایر مدل‌ها فاقد آن هستند، از جمله تکنولوژی نمایش رتینا. وضوح صفحه نمایش 15 اینچی مک بوک پروی نسل بعدی 2880 پیکسل در 1800 پیکسل است، یعنی بالاترین وضوح تصویری صفحه نمایش یک نوت‌بوک تا به حال.

این مک‌بوک جدید دارای یک درایو سالید استیت تا حداکثر 768 گیگابیت، به همراه باتری است که با یک بار شارژ تا 7 ساعت می‌تواند نیروی مک‌بوک را فراهم کند، و در صورتی که مک‌بوک در حالت استندبای قرار داشته باشد این زمان به 30 روز می‌رسد.

این مدل جدید همچنین دارای دو پورت پرسرعت تاندربولت، یک شکاف کارت SD و یک صفحه کلید نورانی است. فروش مک‌بوک جدید از همین تاریخ 11 ژوئن با قیمت پایه 2199 دلار شروع شده است.

سیستم عامل جدید مک

در ادامه این جلسه اپل نسخه جدید سیستم عامل مک را با نام "ماونتین لاین" (شیرکوهی) را معرفی کرد. این سیستم عامل جدید علاوه بر ارتقای خصوصیات سیستم عامل قبلی مک، دارای خصوصیات جدیدی هم هست.

بسیاری از این خصوصیات شبیه به خصوصیات iOS 5 به کار رفته در آی‌پد و آیفون است، برای مثال یک فهرست دراپ‌- -داون مرکزی که همه پیام‌های جدید مربوط به ابزارهای شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات آب و هوا و سایر جزئیات مهم دیگر را در یک بخش واحد با امکان جستجوی آسان عرضه می‌کند. این فهرست در ماونتین لاین به طور خودکار با آی‌پد یا آیفون شما سینک می‌شود و پیام‌های جدید به آن اضافه می‌شود و پیام‌های بررسی شده حذف می‌شوند.

ذخیره آی‌کلود (iCloud) اپل و سرویس سینک شدن با آن نیز بخش مهمی در این سیستم عامل جدید است و امکان فرستادن مستقیم فایل‌ها از آی‌پد یا آیفون به کامپیوتر مک و بالعکس را فراهم می‌کند. و برای اینکه عمل پردازش برای ایجاد اسناد سریع‌تر صورت گیرد، سیستم عامل جدید مک از همان تکنولوژی دیکته کردن صوتی که در آی پد جدید به کار رفته است، استفاده می‌کند.

از لحاظ قابلیت‌ها برای بازی‌های کامپیوتری، ماونتین لاین بالاخره مرکز بازی (Game Center) را به سیستم عامل مک وارد می‌کند و امکان حفظ سابقه نمره‌ها و پیروزی‌ها در بازی‌ها را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید از همان شناسه‌ مرکز بازی (Game Center ID) در وسائل موبایل iOS در سیستم عامل جدید استفاده کنید و دوستان‌تان را برای بازی دعوت کنید.

ماونتین لاین از ماه آینده میلادی (ژوئیه) به قیمت 19.99 دلار در فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل عرضه خواهد شد.

iOS جدید

اما معرفی نرم‌افزارهای جدید در WWDC به کامپیوترهای رومیزی منحصر نماند و سسیتم عامل جدید اپل برای ابزارهای موبایل iOS 6 هم معرفی شد.

اولین خصوصیت معرفی‌شده این سیستم عامل موبایل جدید خصوصیات پیشرفته‌‌تر دستیار مجازی "سیری" (Siri) در آن بود، از جمله توانایی جدید هوش مصنوعی برای یافتن نتیجه مسابقات ورزشی به صورت آنلاین. کافی است از سیری بخواهید که برای مثال نتیجه بازی تیم بروئزز را برای شما پیدا کند، و سیری این کار را برای شما نجام خواهد داد.

سیری همچنین اپلکیشن‌ها را هم برای شما باز خواهد کرد، با این فرض که جدول مسابقات بیش از حد بزرگ خواهد بود که به طور دستی بتوان آنها را جستجو کرد. با بردن نام بازی یا اپلیکیشن، سیری آن را برای شما باز خواهد کرد و احتمالا این کار را اندکی سریع‌تر از کلیک کردن خود شما انجام خواهد داد.

iOS 6 همچنین دارای چند خصوصیت جدید برای اپلیکشن‌های مربوط به تلفن کردن است. در حال حاضر هنگامی کسی به شما تلفن می‌کند و امکان صحبت کردن با او را ندارید ،نمی‌توانید با پیام متنی به او جواب دهید، حتی اگر بعدا تلفن‌تان به شما یادآوری کند که یک تلفن‌کننده پاسخ داده نشده داشته‌اید. در iOS جدید یک گزینه "مزاحم نشوید" وجود دارد که به شما امکان می‌دهد هنگام شب به طور موثری همه پیام‌ها یا تلفن‌ها را ساکت کنید، و هنگام بیداری نیز این موارد را به شما یادآوری می‌کند.

اما شاید بزرگترین خصوصیت جدید iOS 6 این باشد که بالا خره دستیار صوتی مجازی سیری را به تبلت جدید آی پد نیز وارد می‌کند.

جدیدترین آی‌پد (آی پد نسل سوم) با ارتقای سیستم عاملش به iOS 6 امکان دسترسی به فرمان‌های صوتی سیری را خواهد داشت. تا پیش از این آی‌پد جدید دارای نرم‌افزار دیکته کردن صوتی بود، اما کارکردهای کامل سیری را در بر نداشت.

iOS 6 بلافاصله در اختیار برنامه‌نویسان قرار خواهد گرفت، اما تنها از اواخر امسال بر روی وسائل مصرفی نصب خواهد شد.

اما چه چیزهایی در اجلاس امروز معرفی نشد؟

در این اجلاس از تغییرات سخت‌افزاری جدید برای وسائل موبایل اپل یعنی آیفون، آی‌پد و آی‌پاد خبری نبود. همچنین شایعات درباره معرفی آیفون 5 با ظاهری متفاوت از آیفون 4S نیز به حقیقت نپیوست.

کد خبر 173786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز