دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک فیزیکدان استرالیایی ابر رایانه کوچکی ابداع کرده است که ضخامت آن تنها به اندازه یک اتم است

ابررایانه کوچکی به ضخامت یک اتم

به گزارش ایرنا، این ابر رایانه کوچک که از 300 اتم معلق در فضا ساخته شده است پتانسیل ارایه شناخت‌هایی در مورد چگونگی رفتار مواد در سطح کوانتوم را دارد. سطحی که هیچ یک از رایانه‌های معمولی امروز قادر به محاسبه آن نیستند.

مایکل بیرکوک فیزیکدان استرالیایی و عضو یک گروه بین المللی که این رایانه را ساخته و آزمایش کرده است، می‌گوید: زمانی که این رایانه تکمیل شد عملکرد آن با یک دستگاه بسیار بزرگ همسان بود .

وی افزود: سیستم ابداعی، این پتانسیل را دارد تا محاسباتی را انجام دهد که برای انجام آنها به ابررایانه‌ای بزرگ‌تر از اندازه‌های موجود در جهان نیاز است. و این رایانه تمام این فعالیت‌ها را در قطری کمتر از یک میلیمتر انجام می‌دهد.

ضخامت این وسیله که به یک شبیه ساز کوانتومی معروف است تنها یک اتم است.

300 اتم شارژ شده برلیوم این ابر رایانه کوچک در سوسپانسیونی از میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی به دام افتاده‌اند و تعاملات آنها را می‌توان توسط لیزرها کنترل کرد.

وی گفت: رویکرد سنتی برای طراحی این است که الگوهایی رایانه‌ای راه بیاندازیم که چگونگی تعامل همه ذرات را در یک ماده برای پیش بینی خواص کلی آن تقلید می‌کند. اما این کار در سیستم‌های کوانتومی بسیار دشوار است چرا که ذرات در سطح کوانتومی بسیار غیرعادی رفتار می‌کنند.

شبیه ساز کوانتومی این تیم برای مطالعه خاصیت مغناطیسی کوانتومی طراحی شده است.

کد خبر 171352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز