یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آی بی ام اعلام کرد ابررایانه واتسون دارد از دوره تخصصی پزشکی‌اش فارغ‌التحصیل می‌شود و به زودی به طور تجاری در اختیار پزشکان و شرکت‌های بیمه پزشکی قرار خواهد گرفت.

به گزارش آسوشیتدپرس شرکت آی بی ام، شرکت بیمه‌گر بهداشتی ول‌پوینت و بنیاد سرطان یابود سلون- کترینگ عرضه دو برنامه کاربردی بر اساس این ابررایانه را اعلام کردند- یکی برای کمک به دستیابی به درمان‌ها برای سرطان ریه و دیگری کمک به مدیریت تصمیم‌ها و ادعاها در بیمه بهداشتی.

هر دوی این برنامه‌های کاربردی از سرعت، پایگاه‌ داده‌ها و مهارت‌های زبانی این کامپیوتر استفاده می‌کنند که دو سال پیش توانست بهترین بازیکنان انسانی مسابقه تلویزیونی اطلاعات عمومی "جئوپاردی ("jeopardy!") را شکست دهد.

شرکت آی بی ام که در آرمونک نیویورک مستقر است، اعلام کرد از دو سال پیش و هنگام بردن بردن مسابقه جئوپاردی کارکرد این کامپیوتر را 240 درصد بهبود بخشیده است.

در هر دوی این برنامه‌های کاربردی، پزشکان یا کارکنان شرکت بیمه از طریق کامپیوتر رومیزی یا تبلت به واتسون دسترسی خواهند داشت. واتسون به سرعت سوابق پزشکی بیمار با آنچه آموخته است مقایسه خواهد کرد و چندین توصیه بر حسب رتبه نزولی اطمینان را در اختیار خواهد گذاشت.

در برنامه سرطان، این کامپیوتر اینکه چه درمانی بیشترین احتمال موفقیت را خواهد داشت، مد نظر قرار خواهد داد. در برنامه بیمه، واتسون تعیین خواهد کرد که پرداخت هزینه چه درمانی باید مورد تایید قرار بگیرد.

واتسون- که آی بی ام که به خاطر بنیانگذارش توماس واتسون آن را به این نام خوانده است، نه از روی نام دکتر واتسون دوست شرلوک هولمز- از طریق برنامه‌های پیشگام در ول‌پوینت در ایندیاپولیس و سلون- کترینگ در نیویورک پزشکی را آموخته است.

موناج ساکسنا، مدیر کل آی بی ام، گفت این ابررایانه 1500 مورد سرطان ریه از پرونده‌های سلون- کترینگ، به علاوه 2 میلیون صفحه متن از جورنال‌ها، درسنامه‌ها و راهنماهای درمانی را وارد خود کرده است.

به گفته ساکسنا این رایانه "مانند یک دانشجوی پزشکی" تعلیم دیده است؛ یعنی تصحیح کردن پاسخ‌های نادرستش در مواجهه با پرسش‌های پزشکان.

او می‌گوید: "واتسون در مورد درمان یا تایید پرداخت بیمه تصمیم‌گیری نمی‌کند. کار آن اساسا این است که زحمت پزشکان و پرستاران را با مرور کردن هزاران صفحه اطلاعات برای هر مورد کم کند."

برنامه سرطان ریه این ابررایانه بوسیله دو گروه پزشکی، مرکز پزشکی سرطان مین و وست‌مد در وسچستر نیویورک برگزیده شده است. به گفته ساکسنا هر دو گروه از ماه آینده استفاده از این برنامه را آغاز خواهند کرد.

خود شرکت ول‌پوینت استفاد از برنامه بیمه را از هم اکنون در ایندیانا، کنتاکی، اوهایو و ویسکانسین آغاز کرده است. ول‌پوینت هر دو برنامه - بر اساس قیمت که هنوز بر سر آن توافق نشده است- خواهد فروخت و بر اساس قراردادی که با آی بی ام دارد هزینه‌های آن را جبران خواهد کرد.

ول‌پوینت می‌گوید استفاده از واتسون نباید باعث افزایش حق بیمه شود، زیرا به علت جلوگیری از اتلاف وقت و خطاها در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

کد خبر 200885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز