همشهری آنلاین: احتمال زیادی وجود دارد که تلفن هوشمندی که در کیف‌تان است، تلویزیونی که در اتاق نشمین‌تان قرار دارد و لپ‌تاپی که روی میز کارتان قرار دارد بدون قطعاتی که از کره جنوبی می‌آید، اصولا ساخته نشوند.

Korea

مقر شرکت‌های بزرگ تولید وسائل الکترونیکی مانند سامسونگ و ال جی در شهر سئول نزدیک مرز کره شمالی و کره جنوبی است و این منطقه مرزی در صورتی که تنش میان این دو کشور بالا بگیرد، ممکن است وضعیت انفجارآمیزی پیدا کند.

به نوشته لایو ساینس تحلیل‌گران می‌گویند اگر اقدامات دو کره به یک جنگ تمام عیار بینجامد، ممکن است در زنجیره تولید فرآورده‌هایی مانند تلویزیون‌های ال سی دی، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها اختلال ایجاد شود.

به گفته این تحلیل‌‌گران هر چیزی که جریان کار تامین قطعات این محصولات را مختل کند، باعث اشکال در روند تولید آنها خواهد شد.

توماس جی دینگز، تحلیل‌گر بازار محصولات الکترونیک می‌گوید بیش از نیمی از تولید جهانی DRAM و میزان قابل‌توجهی از تولید حافظه‌های فلش و صفحه‌های نمایش در کره انجام می‌گیرد.

او می‌گوید: "در مجموع حدود 40 تا 50 درصد از عرضه جهانی این سه جزء عمده وسائل الکترونیکی از کره انجام می‌شود."

فقط در سه‌ماهه چهارم سال 2012 کره 78.5 درصد سهم بازار جهانی DRAM را به خود اختصاص داد و ژاپن با 19 درصد با فاصله زیادی در مقام دوم قرار می‌گیرد. اغلب کامپیوترهای رومیزی از DRAM برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند زیرا نسبت به سایر انواع RAM مانند SRAM ارزان‌تر است.

شرکت سامسونگ در رده اول صنعت نیمه‌رساناها در کره قرار دارد و شرکت‌های بزرگی مانند اپل، کوالکام و تکزاس اینسترامنتس از جمله مشتریان آن هستند. از لحاظ نظری در صورتی که بحران در کره مانع از صدور کالا بوسیله شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ شود، ممکن است با فاصله سه ماه اثرات آن در عرضه محصولات الکترونیکی در بازارهای جهانی ظاهر شود.

تاخیر در زنجیره تولید به خصوص صنعت تلویزیون را تحت تاثیر قرار خواهد داد زیرا کره نقش عمده‌ای در تولید صفحات نمایش LCD دارد.

از طرف دیگر کارشناسان می‌گویند روند تولید در سامسونگ آن را به خصوص در معرض خطر قرار می‌دهد. شرکت‌هایی مانند اپل و اچ پی برای چهار تا 6 هفته دارای ذخیره قطعات هستند تا با هر اختلال در زنجیره عرضه مقابله کند. اما میزان ذخیره اورژانس قطعات در سامسونگ بسیار کمتر است، زیرا سیاست این شرکت این است که چیزی را نمی‌تواند بفروشد، تولید نکند. از طرف دیگر با توجه به این سامسونگ کارخانه‌های زیادی در بیرون از کره ندارد، انعطاف‌پذیری زیادی در این وضعیت نخواهد داشت.

سامسونگ دارای تعدادی کارخانه در مکزیک و چند کارخانه در اروپا است، اما عمدتا یک شرکت به اصطلاح "با تولید در خانه" محسوب می‌شود.

اختلال در زنجیره عرضه قطعات از کره جنوبی ممکن است باعث افزایش تقاضای قطعات بوسیله مشتریان سامسونگ شود و آنها شروع به خرید فوری قطعات موجود کنند. اما در درازمدت این مشتریان ممکن است به دنبال تولیدکنندگان جدید برآیند. 

وضعیتی مشابه در سال 2011 به هنگام زمین‌لرزه 8.9 ریشتری ژاپن رخ داد، تولیدکنندگان صفحه نمایش تلویزیونی مجبور شدند به عرضه‌کنندگان جدید روی آورند تا تداوم زنجیره تولیدشان را حفظ کنند.

سونی، توشیبا و تگزاس اینسترامنتس نهایتا مجبور شدند برای ماه‌ها پس از این فاجعه، کارخانه‌های‌شان را به حالت تعطیل درآورند.

کد خبر 209077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز