لی کون-هی که سال‌ها ریاست گروه سامسونگ را به عهده داشت و آن را به یکی بزرگترین امپراتوری‌های تجاری جهان بدل کرد، در ۷۸ سالگی درگذشت.

Lee Kun-hee

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تک‌چرچ داستان سامسونگ به شدت با تاریخ کشور زادگاهش در هم آمیخته ست و برای همین گاهی به این شرکت «جمهوری سامسونگ» می‌گفتند.

لی که پسر بنیانگذار سامسونگ، لی بیونگ-چول بود، در اواخر دهه ۱۹۸۰ درست همان زمانی که کره جنوبی در حال گذر دیکتتاتوری نظامی به دموکراسی بود، ریاست این شرکت را به عهده گرفت.

سامسونگ در دوران مدیریت او فعالیت‌هایش در زمینه‌های گوناگون الکترونیک گسترش داد، از جمله نیمه‌رسانه‌ها، تراشه‌های حافظه، صفحه‌های الکترونیکی نمایش و سایر اجزایی که اساس وسائل دیجیتال امروزی هستند.

لی این شرکت را از میانه بحران‌هایی سخت در دهه ۱۹۹۰ به سلامت عبورد داد،  از جمله بحران مالی ۱۹۹۸ در آسیا که تقریبا باعث فروپاشی اقتصادی کره جنوبی و سایر کشورهایی شد که به اصطلاح «ببرهای آسیا» نامیده می‌شدند و نیز حباب دات‌کام (Dot,Com)  که باعث سقوط سهام‌ شرکت‌های اینترنتی در سطح جهانی شد.

لی پس از این سال‌های سخت به سرمایه‌گذاری در حوره‌هیا گوناگون پرداخت و از جمله خط تولید تلفن‌های هوشمند مصرفی گلکسی را بنیاد نهاد که سامسونگ را از یک شرکت صنعتی به یک برند مصرفی جهانی بدل کرد.

«سامسونگ الکترونیکز» فقط یکی از شبکه‌ای عنکبوتی از شرکت‌های سامسونگ است که امروز ارزشی حدود ۳۵۰ میلیار دلار دارند و یکی از ارزشمندترین شرکت‌ها در جهان است.

گرچه مهارت کسب‌وگار و بینش‌های راهبردی لی در مدیریت سامسونگ مورد تحسین قرار گرفته است، او در سال‌های اخیر با مشکلاتی هم مواجه شد. او در اواخر دهه ۲۰۰۰ به خاطر فرار مالیاتی مجرم شناخته شد، اما در نهایت بوسیله رئیس‌جمهور لی میونگ-باک عفو شد.

لی که ثروتمندترین شهروند کره جنوبی است، ثروتی حدود ۲۰ میلیارد دلاری از خود به جای می‌گذارد. لی و همسرش چهار فرزند دارند.

کد خبر 560041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha