سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین به تازگی پروژه‌های ابرکامپیوتری راه‌اندازی کرده‌است که در صورت موفقیت می‌تواند این کشور را به قدرت اول ابرکامپیوتر تبدیل کند

به گزارش بی‌بی‌سی، یکی از آخرین دستاوردهای چین در این زمینه ابرکامپیوتری به نام Nebulae است که در رتبه‌بندی سالانه 500 ابرکامپیوتر جهان رتبه دوم را کسب کرده‌است.

این لیست در کنفرانس جهانی ابرکامپیوترها در هامبورگ آلمان منتشر شد و ابرکامپیوترهای معرفی شده به این کنفرانس را براساس سرعت پردازش رتبه بندی می‌کند.

همچنین در لیست امسال برای اولین بار دو ابرکامپیوتر محصول چین در صدر 10 ابرکامپیوتر برتر این لیست هستند. به نظر می‌رسد چین قصد دارد با آمریکا که نیمی از کامپیوترهای این لیست ساخت آن می‌باشد و سازنده سریعترین ابرکامپیوتر جهان به نام "جگوار" نیز است، وارد رقابت سنگینی شود.

صاحب جگوار لابراتوار ملی Oak Ridge در ایالت تنسی آمریکاست. این ابرکامپیوتر 1.75 پتافلاپ سرعت دارد و بیشتر توسط دانشمندان برای انجام محاسبات نجومی، پیش‌بینی‌های اقلیمی و انرژی اتمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر پتافلاپ برابر با یک هزار تریلیون محاسبه در ثانیه است.

جگوار در مرکز ملی محاسبات علمی آمریکا

از طرفی چین 25 ابرکامپیوتر در این لیست 500تایی دارد که سریعترین آن 1.20 پتافلاپ سرعت دارد که این میزان دو برابر سرعت سریعترین ابرکامپیوتر سابق ساخت چین است. با این حال چینی‌ها می‌گویند این ابرکامپیوتر قابلیت‌هایی دارد که سرعت موثر آن را تا 3 پتافلاپ افزایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد چین قصد دارد دنیای ابرکامپیوتر را در دست خود بگیرد چرا که شرکت چینی Dawning، سازنده سریعترین ابرکامپیوتر این کشور در حال ساخت ابرکامپیوترهای پیشرفته‌تری برای مرکز ملی ابرکامپیوتر چین در تیانجین است و به زودی نیز اولین تراشه‌های سیلیکونی برای استفاده در ابرکامپیوترهای خود را تولید خواهد کرد.

ابرکامپیوترهای آینده چین برای تحقیقات صنعتی نظیر ساخت هواپیما و اکتشاف نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دکتر جان لاکلی در مرکز ابرکامپیوتر آکسفورد در مورد استفاده‌های ابرکامپیوترها در آینده می‌گوید:  "به مسابقات فرمول یک نگاهی بندازید. دیگر خبری از تونل‌های باد برای تست ماشین‌ها نسیت و تمام شبیه‌سازی‌ها توسط ابرکامپیوتر صورت می‌گیرد. در صنعت هوافضا هم همینظور است. این به معنی انجام آزمایش‌ها تحت شرایط دنیای واقعی توسط ابرکامپیوترهاست."

در آمریکا کاربردهای ابرکامپیوتر کمی متفاوت است و بیشتر ابرکامپیوترها در آمریکا توسط دولت برای نظارت بر کلاهک‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تا سال 2009 که جگوار معرفی نشده بود، ابرکامپیوتر به نام Roadrunner که وزارت انرژی آمریکا صاحب آن است، سریعترین و تنها ابرکامپیوتر جهان با سرعتی در مقیاس پتافلاپ بود.

اکنون چند سالی است که دانشمندان به دنبال ساخت ابرکامپیوترهایی در مقیاس کوئینتیلیون (یک میلیون تریلیون) محاسبه در ثانیه هستند و پروژه‌هایی هم برای تولید دانش ساخت آن‌ها در بعضی کشورها شروع شده‌اند.

کد خبر 108789

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز