شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: کم شدن هزینه و افزایش توانایی‌های ابرکامپیوتر‌ها، شرکت‌ها و موسسات را به روی آوردن به استفاده از این ابزار برای انجام بیشتر کار‌هایشان تشویق می‌کند.

در گذشته ابرکامپیوترها در ذهن مردم به شکل یک پدیده‌ بسیار مرموز که تنها در دانشگاه‌ها و مراکز علمی یافت می‌شود، بود و تنها کار انجام محاسبات نجومی و ژنتیکی را بر عهده داشت.

ولی در سال 2000، لیستی که از ابرکامپیوترهای برتر جهان منتشر شد، حقیقت جالبی را بیان کرد: نیمی از 500 ابر کامپیوتر برتر جهان در خدمت صنعت و تجارت بوده‌است!

بازار ابر کامپیوترها داغ به نظر می‌رسد چرا که مایکروسافت که از هر گوشه‌ای از فن‌آوری‌های جدید سر در می‌آورد و بعد از مدتی کوتاه راه و چاه آن فن‌آوری را یاد می‌گیرد و غول آن عرصه می‌شود نیز با نسخه پیشرفته‌ای از ویندوز که مخصوص پردازش‌های با کارایی بالا (HPC) است، به بازار ابر کامپیوتر‌ها آمده است.

مایکروسافت با سازنده ماشین‌های اسپرت، فراری همکاری‌هایی را شروع کرده‌است که احتمالاً نتیجه آن انقلابی در این عرصه خواهد بود.

وینس مندیلو، مدیر بازاریابی HPC مایکروسافت می‌گوید: "اصالتاً HPC برای تخصصی‌ترین بازار‌ها و مشتریان ما طراحی می‌شود. ولی با ساخت سکویی (Platform) شبیه ویندوز و سپردن پردازش‌ها و محاسبات پیچیده به HPC، افرادی که در گذشته به این سیستم‌ها دسترسی نداشتند می‌توانند از توانایی‌های این سیستم استفاده کنند."

ویندوز HPC سرور 2008 در حال حاضر با مجموعه سخت‌افزاری CX1 کار می‌کند و قطعاتی از HP، IBM و Dell نیز به این مجموعه اضافه خواهند شد.

این سیستم عامل و ظیفه مرتب کردن، زمان‌بندی کردن و انجام محاسبات پیچیده را دارد.

مایکروسافت اعلام کرده‌است که در این زمینه قصد رقابت با لینوکس را ندارد ولی می‌خواهد که سیستم عاملی را به بازار عرضه کند که برای کاربرانی که به ویندوز عادت دارند، آشنا و راحت باشد.

فراری نیز از این فرصت بیشترین استفاده را کرده است و بسیار علاقه‌مند استفاده از ابرکامپیوتر‌هاست تا تولیدات خود را بهبود ببخشد.

مانند خیلی از اجناسی که نحوه تولید آن‌ها با گذر زمان دچار تغییرات زیادی شده‌است، تولید ماشین‌های اسپرت نیز در گذشته با مشکلاتی زیادی روبرو بود و برای ساختن یک ماشین فراری اسپرت تمام قطعات را با دست طراحی و تولید می‌کردند تا از دقت و ظرافت شایسته یک فراری برخوردار باشد.

ولی هم‌اکنون تمام مراحل ساخت یک فراری، از طراحی اولیه گرفته تا ریخته‌گری و تست مجازی جاده، توسط کامپیوتر‌های پر قدرت انجام می‌شود.

با این روش هزینه‌های زیاد ساخت چنین ماشین‌هایی به شدت سر شکن می‌شود.

پیر جیورجی گروسی، رئیس مرکز IT فراری می‌گوید: "ما از جریان باد‌های خارج ماشین گرفته، تا سَیلان گاز‌های داخل موتور را شبیه سازی می کنیم.ما می‌خواهیم با کمترین، بیشترین را انجام دهیم. حتی در فرمول یک نیز همین خط مشی را داریم. چون بودجه‌های ما افزایش نمی‌یابد و بحران مالی نیز یکی از دلایل این امر است. ما می‌خواهیم تا آنجایی که می‌توانیم از منابع به دقت استفاده کنیم."

کد خبر 67800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز