همشهری آنلاین: لابراتوار ملی آک‌ریج یا ORNL به تازگی ابررایانه‌ای را رونمایی کرده که به گفته این مرکز قدرتمند‌ترین ابررایانه جهان است.

ابررایانه

به گزارش Gizmag، این ابررایانه جدید تایتان نام داشته و به بزرگی که زمین بسکتبال است،‌انرژی مصرفی این ابررایانه به اندازه‌ای است که می‌تواند انرژی یک شهر کوچک را تامین کند.

تایتان از توانایی 20 هزار تریلیون محاسبه در ثانیه برخوردار است، این توانایی تاینان را 10 برابر قوی‌تر از ابررایانه سابقا قدرتمند ORNL، یعنی ابررایانه جاگوار خواهد ساخت. با داشتن چنین قدرت محاسباتی، توانایی ابررایانه تایتان 20 تریلیون برابر یک رایانه معمولی خانگی است. تایتان این توانایی را از قطعاتی به دست آورده که در اصل ویژه رایانه های بازی ساخته شده‌اند.

ابررایانه

تایتان که نام دیگرش Cray XK7 است از 18 هزار و 688 گره پردازشی برخوردار است که هر یک از این گره‌ها حاوی 16 پردازشگر AMD Opterom 6274 و یک واحد شتابگر پردازشگر گرافیکی NVIDIA Tesla k20 یا GPU است. این ابررایانه همچنین حافظه‌ای 700 ترابایتی دارد.

GPU ها به منظور اداره همزمان محاسبات با سرعتی بسیار بالا طراحی و ساخته شده‌اند از این رو برای ابررایانه‌ها قطعات بسیار کاربردی خواهند بود. 299 هزار و هشت CPU به کار‌گرفته شده در تایتان برای شبیه سازی‌ها استفاده خواهند شد درحالی‌که GPU ها پردازش دشوار اعداد و ارقام را به عهده دارند.

ابررانه

یکی از چالش‌های همیشگی درباره ابررایانه‌ها مصرف بالای انرژی در آنها است. ترکیب GPU ها و CPU ها در یک سیستم منجر به کاهش مصرف انرژی نسبت به سیستمی خواهد شد که در آن تنها از CPU استفاده شده است و به این شکل از میزان کرین ناشی از مصرف انرژی زیاد کاسته خواهد شد. قرار است تایتان از قدرت باورنکردنی و غیرقابل تصور خود برای تحقیقات درباره انرژی، تغییرات آب و هوایی، مواد و دیگر موضوعات استفاده کند.

سرعت و قدرت بالای این ابررایانه امکان ایجاد شبیه‌سازی‌های دقیق‌تر و سریعتر را به وجود خواهد آورد و با وجود اینکه هنوز به طور کامل تکمیل نشده،‌از آن برای پروژه‌های مختلف استفاده می‌شود.

کد خبر 189623
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز