یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

سروش خسروی: ارزش بازار سهام تهران از اول اردیبهشت ماه به این سو 11 هزار میلیارد تومان -معادل 8 میلیارد دلار- کاهش یافته و شاخص بورس تهران به محدوده 26 هزار واحد بازگشته است.

در دو روز گذشته همزمان با شتاب گرفتن تحولات بین‌المللی در حوزه پرونده هسته‌ای روند نزول شاخص بورس سرعت بیشتری به‌خود گرفته به‌طوری که فعالان بازار سرمایه در روزهای شنبه و یکشنبه شاهد نزول 370 واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار بوده‌اند.

در پی این تحولات، صبح دیروز رئیس سازمان بورس در اطلاعیه‌ای رسمی که روی پایگاه اینترنتی این سازمان منتشر شد اعلام کرد: از بازار حمایت می‌شود. گذشته از آنکه در طول سال‌های اخیر هیچ‌گاه سازوکار حمایت و از آن مهم‌تر مرزهای حمایت با دخالت دربازار مشخص نشده سعی داریم با بررسی گفته‌های رئیس سازمان بورس، گزاره‌های درست را از نادرست جدا کنیم شاید که در تفکیک دو حوزه حمایت و دخالت مؤثرباشد.

ابتدا به گزاره‌های درست مطرح شده در اطلاعیه علی صالح آبادی اشاره می‌کنیم. 1- او در نخستین گزاره درست خود برای نخستین بار پذیرفته ؛ «تاثیرپذیری بازار سهام از رخدادهای غیراقتصادی افزایش یافته است.» قطعا پذیرش این نکته درست می‌تواند در آینده راهکارهای منطقی‌تری را پیش روی متولیان بازار سرمایه قرار دهد.

2- رئیس سازمان بورس در دومین گزاره درست خود اعلام کرده؛ «اداره ناشران سازمان بورس تلاش می‌کند اطلاعات شفاف و‌ جامعی را از شرکت‌های بزرگ بازار دریافت کند تا براساس آن، تصویر و حال و روز شرکت‌ها در بورس روشن‌تر شود». قطعا در هر شرایطی شفاف شدن بازار به نفع سرمایه‌گذاران در بورس خواهد بود.

3- صالح‌آبادی در نهایت از موضع مسئول نهاد ناظر بر بازار سرمایه توصیه کرده؛ «سرمایه‌گذاران با طمأنینه و آرامش منتظر تحولات آینده باشند. »اما در کنار این گزاره‌های درست متأسفانه هنوز دو نکته ابهام برانگیز در سخنان رئیس سازمان بورس به چشم می‌خورد.

1- صالح‌آبادی در میان صحبت‌های خود تصریح کرده؛ «سازمان بورس در مذاکره با بازیگران حقوقی تاکید کرده که از امروز به‌صورت جدی از سهام زیرمجموعه خود حمایت کنند.» البته باید پذیرفت این نوع روش جمع کردن بازار و حمایت بی‌ضابطه از آن میراثی است که از یک دهه گذشته - از دوران مدیران قبلی بورس- به یادگار مانده اما قطعا از مدیران سازمان بورس انتظار می‌رود با استفاده از پتانسیل‌های قانون جدید بازار اوراق بهادار این رویه نادرست را اصلاح کنند، نه آنکه بار دیگر به باز تولید آن بپردازند.

2- رئیس سازمان بورس به‌عنوان متولی دستگاه ناظر بر بازار سرمایه در گزاره نادرست دیگری گفته؛ «پیش‌بینی می‌شود وضع بازار سهام طی هفته جاری بهبود یابد». به‌نظر می‌رسد، بهتر بود صالح‌آبادی چنین جمله‌ای را به‌عنوان یک کارشناس بازار سرمایه بیان می‌کرد و نه از موضع یک مقام مسئول نظارتی زیرا در شرایطی که بازار در حال نزول است اگر این روند ادامه یابد احتمال لطمه خوردن به جایگاه حقوقی ریاست سازمان بورس وجود دارد.

کد خبر 173616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز