گروه بورس: با نزول سنگین شاخص بورس تهران در روز گذشته، میزان نزول ارزش بورس تهران در پایان بهار به 10 میلیارد دلار رسید.

به گزارش همشهری، سونامی نزول شاخص‌های بورس تهران روزبه‌روز ابعاد تازه‌تری پیدا می‌کند و تازه‌ترین اطلاعات رسمی منتشرشده در بورس تهران نشان می‌دهد قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به پایین‌ترین حد خود در پنج سال گذشته رسیده است.

کارشناسان معتقدند که این سونامی ناشی از اثرات رویداد‌های سیاسی است که منجر به کاهش شاخص‌های بورس شده است به‌طوری که ارزش کل معاملات بورس در هفته گذشته به حد بی‌سابقه‌ای کاهش یافت و دیروز هم شاخص کل بورس تهران با یک نزول سنگین به زیر مرز 26 هزار واحد سقوط کرد.

با احتساب روند نزولی ارزش سهام شرکت‌های بورس، ارزش کل بورس تهران از فروردین ماه تا‌کنون بیش از 12 هزارو 200‌میلیارد تومان معادل 10 میلیارد دلار (با احتساب هر دلار1226‌تومان) کاهش یافته است. ضمن اینکه گزارش رسمی بورس تهران که روز گذشته منتشر شد از کاهش نسبت قیمت به درآمد بورس حکایت دارد و نشان می‌دهد که قیمت سهام شرکت‌های بورس به پایین‌ترین حد خود در پنج سال گذشته رسیده است. این گزارش نشان می‌دهد که میانگین نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورس به‌دلیل افت قیمت سهام شرکت‌های بورس به محدوده 5.6 مرتبه رسیده است.

این عدد که نوعی نبض قیمت سهام تلقی می‌شود نشان‌دهنده بازده سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و ضریب بازگشت سرمایه است. نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های بورس در سال 89 به‌دلیل افزایش قیمت سهام حتی به محدوده 9 مرتبه هم رسیده بود اما همزمان با افت قیمت سهام شرکت‌های بورس به‌ویژه شرکت‌های بزرگ این عدد مدام در حال کاهش است. در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد سه گروه بزرگ بورس یعنی صنعت بانکداری به 4.5 مرتبه، گروه فلزات اساسی
9.3 مرتبه و مخابرات ایران به 6 مرتبه رسیده است. همچنین نسبت قیمت به درآمد صنایعی چون خودروسازی و شرکت‌های چند رشته‌ای به‌ترتیب به 3.7 و 4.4 مرتبه رسیده است.

چقدر سود تقسیم شده است

گزارش رسمی بورس تهران همچنان دال بر آن است که شرکت‌های بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون 6 هزار و 700 میلیارد تومان سود به‌دست آورده‌اند که از این میزان 5 هزارو 700 میلیارد تومان آن یعنی 85‌درصد از مجموع کل سودشان را تقسیم کرده‌اند.

نکته جالب توجه در این گزارش مربوط به شرکت مخابرات است. شرکت مخابرات ایران در سال مالی گذشته هزارو789 میلیارد تومان سود به‌دست آورده است که از این میزان هزارو 926 میلیارد تومان یعنی 108 درصد از سودش را بین سهامداران تقسیم کرده است. این بالاترین میزان تقسیم سود در بورس تهران است. همچنین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز از مجموع 2 هزارو 120 میلیارد تومان سودی که به‌دست آورده‌اند 1400 میلیارد تومان معادل 66 درصد تقسیم کرده‌اند. در مجموع از ابتدای سال‌جاری تاکنون 108 شرکت مجمع عمومی خود را برگزار کرده‌اند و به‌طور میانگین بابت هر سهم 42 تومان سود تقسیم شده است.

کد خبر 174890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز