شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با نزول شاخص‌های بورس تهران میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم کاهش یافت.

به گزارش همشهری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری که توانسته بودند در سال 89 سود بسیار خوبی را نصیب سهامداران خود کنند،از اواخر سال گذشته و همزمان با نزول سنگین شاخص کل بورس تهران با عملکرد منفی مواجه شده‌اند به‌طوری که این صندوق‌ها در حال حاضر با ابطال واحد‌های سرمایه‌گذاری از سوی سهامداران روبه‌رو هستند وبسیاری از سرمایه‌گذاران در حال فروش سهام خود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری واسطه‌های مالی هستند که منابع مالی اشخاص و شرکت‌ها را جمع‌آوری کرده و در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

افرادی که سهام یا واحد‌های صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری را خریداری می‌کنند همان مالکان یا سهامداران هستند. وجوه دریافتی از اینگونه افراد در ترکیب متنوعی از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق قرضه، ابزارهای کوتاه‌مدت بازار پول و دارایی‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌شوند.

بررسی عملکرد این صندوق‌ها نشان می‌دهد میزان افزایش یا کاهش دارایی‌های این صندوق‌ها رابطه مستقیمی با شاخص بورس تهران پیدا کرده است به‌طوری که هر زمان شاخص کل بورس تهران افزایش می‌یابد ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیز رشد می‌کند و در مقابل هر زمان شاخص کل بورس تهران با کاهش مواجه می‌شود از ارزش این صندوق‌ها نیز کاسته می‌شود.

تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد از میان 60صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه، ارزش سهام 52صندوق در طول یک ماه گذشته کاهش یافته و فقط میزان دارایی‌های هشت‌صندوق اندکی رشد کرده است. این اطلاعات بیانگر آن است که 52 صندوق سرمایه‌گذاری در طول یک ماه گذشته یک تا هشت‌درصد از میزان دارایی هایشان کاسته شده و سرمایه‌گذارانی که در طول یک ماه گذشته در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند متضرر شده‌اند.

در مقابل فقط ارزش دارایی‌های هشت‌ صندوق نیم تا 1.9درصد رشد کرده است. این بدان معناست که حاشیه سیاسی که باعث نزول شاخص‌های بورس تهران شده، بر عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز سایه افکنده و باعث نزول ارزش دارایی‌های این صندوق‌ها در طول یک ماه گذشته شده است.شاخص کل بورس تهران درطول یک ماه گذشته نزدیک به 200واحد کاهش یافته و از ابتدای سال‌جاری تاکنون نیز بیش از 10هزار میلیارد تومان از ارزش بورس تهران کاسته شده است.

کد خبر 174221
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز