جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

گروه بورس: با گذشت سه ماه از سال‌جاری، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران به دو درصد رسید؛ این در حالی است که آمار‌های متفاوتی در مورد میانگین بازده بورس تهران ارائه می‌شود.

به گزارش همشهری، سایه سنگین مذاکرات هسته‌ای و همچنین انتشار اخبار سیاسی این روز‌ها بورس تهران را بیشتر از گذشته تحت‌تأثیر قرار داده، به‌طوری که شاخص بورس تهران به غیراز یک دوره کوتاه پس از تعطیلات نوروزی در طول سه ماه گذشته، مدام نزول کرده است. در چنین شرایطی میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران هم همگام با نزول شاخص بورس کاهش یافته است.

سال گذشته هم میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در رقابت با رقبای سنتی‌اش نظیر سکه، طلا و ارز عقب ماند و به زحمت به 11‌درصد رسید؛ سرمایه‌گذاران در بازار‌های طلا و ارز در این مدت بیش از 50 درصد سود به‌دست آوردند. از ابتدای سال‌جاری هم به‌نظر می‌رسد بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها به سمت بازار مسکن سرازیر شده است. اما با وجود آنکه شاخص‌های بورس از ابتدای سال‌جاری در مسیر نزولی گام برداشته‌اند برخی از افزایش بازده شرکت‌های بورس خبر می‌دهند و برخی از کاهش بیش از حد بازده بورس.

هفته گذشته خبرگزاری فارس پس از ثبت دهمین افت شدید شاخص خبرداد که میزان بازده بورس تهران به صفر درصد رسیده است. در نقطه مقابل، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری غدیر خبر داد که سهامدارانی که روی سهام 10 شرکت بزرگ، سرمایه‌گذاری کرده‌اند سود خوبی به‌دست آورده‌اند. علی نجفی مقدم گفت: آمارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذارانی که در طول سه سال اخیر روی 10 شرکت بزرگ و بنیادین بورس تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، به‌طور متوسط بیش از 65‌درصد بازده به‌دست آورده‌اند.

اما در چنین شرایطی با وجود آنکه آمار‌های مختلفی از میزان بازده بورس تهران و شرکت‌های آن ارائه می‌شود، اطلاعات رسمی بورس تهران نشان می‌دهد: شاخص بورس که بیانگر میزان بازده بورس تهران است از ابتدای سال‌جاری تاکنون 533 واحد معادل 2.1 درصد رشد کرده است. این شاخص با محاسبه میزان افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورس و همچنین سود تقسیمی شرکت‌ها محاسبه می‌شود. این عدد نشان می‌دهد؛ اگرچه میزان بازده بورس به صفر درصد نرسیده است اما در مقابل برای عملکرد سه ماهه بازار سهام نیز چندان امیدوار‌کننده نیست.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهددرهفته گذشته ارزش معاملات بورس تهران به نحو عجیبی افزایش یافته و درشرایطی که همه شاخص‌های بورس افت کرده‌اند، ارزش معاملات بورس به شکل بی‌سابقه‌ای 200 درصد رشد کرده است. پیش از این رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از نوعی حمایت از بازار سهام خبر داده بود.

کد خبر 174125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز