شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: فرانسوی‌ها امروز برای شرکت در دور اول انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

این انتخابات از آنجا حائز اهمیت بسیار است که پیروزی در آن برای حزب سوسیالیست و پیشبرد اهداف آن جنبه حیاتی دارد و علاوه بر آن می‌تواند بر وضعیت کل اروپا در بحبوحه بحران اقتصادی تأثیر بگذارد. به نوشته روزنامه گاردین، فرانسوا اولاند که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری با شعار تکیه بر رشد اقتصادی و وضع مالیات سنگین برای ثروتمندان بر نیکلا سارکوزی غلبه کرد، به پیروزی حزب سوسیالیست در انتخابات مجلس سفلای فرانسه نیازمند است تا بتواند برنامه‌های مورد نظرش را به پیش ببرد.

اکثریت اعضای مجمع ملی در اختیار حزب یو‌ام پی یعنی حزب محافظه‌کار سارکوزی بود، اما نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که چپ‌ها در انتخابات امروز دست بالا را دارند و سوسیالیست‌ها و متحدان آنان بیشترین آرا را نصیب خود خواهند کرد؛ هر چند هنوز معلوم نیست آنان بتوانند اکثریت مطلقی را که اولاند برای تحقق وعده‌هایش به آن نیاز دارد، کسب کنند. اگر اولاند و حزبش اکثریت قاطع پارلمان را به دست آورند،مسیر حل بحران اروپا اندکی متفاوت از آنچه تاکنون با هدایت آلمان طی شده، پیش خواهد رفت.

اولاند درنظر دارد مالیات ثروتمندان را بیشتر کند، آموزگاران بیشتری استخدام کند و سن بازنشستگی را برای پاره‌ای از مشاغل پایین آورد. وی قصد دارد با تکیه بر رشد اقتصادی و نه تنها ریاضت به جنگ بحران اقتصادی اروپا برود. اولاند همچنین وعده کرده است که از کسری بودجه فرانسه بکاهد. میزان بیکاری در فرانسه در سه ماه اول سال میلادی جاری به 10 درصد رسید که بیشترین میزان در 12 سال گذشته است.

مجمع ملی فرانسه 577 کرسی دارد و هر نامزدی که بیش از 50 درصد آرا را در دور اول به دست آورد، به مجلس راه پیدا می‌کند. هر نامزدی که بیش از 12.5 درصد آرا را کسب کند، به دور دوم می‌رود که هفته آینده برگزار می‌شود. از قضای روزگار، یکشنبه هفته آینده رأی‌دهندگان یونانی هم برای انتخاب نمایندگان مجلس این کشور بار دیگر به پای صندوق‌های رأی می‌روند. احزاب یونانی پس از انتخابات پارلمانی 17 اردیبهشت نتوانستند برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسند. تدابیر ریاضت‌آمیزی که اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول از یونان خواسته‌اند، باعث اعتراض‌های گسترده در میان مردم این کشور و اختلاف نظر شدید احزاب سیاسی شده است.

اخیراً مقامات مالی یونان نیز اعلام کرده‌اند که درآمدهای پیش‌بینی‌‌شده دولت از محل مالیات و دیگر منابع کمتر بوده و از این رو، کسری بودجه امسال بیشتر خواهد بود. پاره‌ای از تحلیلگران معتقدند که خروج یونان از منطقه یورو اجتناب‌ناپذیر است. در این حال، ابعاد بحران اقتصادی یک عضو دیگر اتحادیه اروپا یعنی اسپانیا روز به روز بیشتر آشکار می‌شود.

بانک‌های این کشور دچار مشکل بازپرداخت نشدن وام‌های خود هستند. روز جمعه صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که بانک‌های اسپانیا برای خروج از بحران بدهی نیاز به حدود 40میلیارد یورو دارند. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز دیروز در سخنانی خطاب به رهبران اتحادیه اروپا گفت: بحران اقتصادی اروپا، اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند و از رهبران اتحادیه اروپا خواست اقدام قاطعی برای حل مشکلات اقتصاد خود انجام دهند. وی جمعه شب تلفنی در این باره با اولاند صحبت کرد.

کد خبر 173487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز