شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

فرانسوا اولاند با سختکوشی بسیار برای برگزیده شدن جنگید و گاهی در یک روز از 3شهر بازدید می‌کرد تا آرای مردم را به نفع خود تغییر دهد.

اولاند

آنچه او را از بسیاری از سیاستمردان متمایز می‌کند توانایی تحسین‌برانگیزش در همدردی و همدلی با مردم است. گویی می‌داند مردم انتظار دارند چه چیزهایی بشنوند و همان‌ها را تحویلشان می‌دهد؛ «شما استقلال می‌خواهید، این را درک می‌کنم». او کسی را ندارد که رویدادهای سیاسی را به نفعش تعبیر کند و خودش همه چیز را مدیریت می‌کند. اما همین راهبرد ساده، یعنی رفتن میان مردم و به وجد آوردنشان موجب شد در یک روز بارانی و توفانی صدها نفر از مردم چتر به دست در خیابان دوره‌اش کنند و به صحبت‌هایش گوش دهند تا او صدایش را پایین بیاورد و آهسته از جمعیت بپرسد: سارکوزی گفت از شما حمایت می‌کند. آیا این کار را کرد؟اولاند هنگام سخنرانی همان ژست‌های میتران را تقلید می‌کند. گاهی آن قدر مرموز می‌شود که گویی صورت تناسخ‌یافته میتران است. او که گمان می‌کند همان شرایطی را دارد که میتران در سال1981 داشته، می‌گوید: در آن زمان، نگرانی و دغدغه اصلی مقامات مسئول، ترس از چپ‌ها بود اما میتران روی امید تاکید داشت.هنگامی که اولاند 26ساله بود میتران او را به منطقه روستایی کورز فرستاد تا در انتخابات شرکت کند اما او موفق نشد به مجلس راه یابد، با این حال دیگر به پاریس بازنگشت و سال‌ها زندگی در این منطقه موجب شد او بیاموزد چطور مانند مردم عادی، خاکی و ساده باشد. اینکه فرانسه توسط فردی اهل سازش اداره شود تغییری بزرگ برای این کشور است و معلوم نیست چنین روشی جواب خواهد داد یا نه!

رئیس جمهور موتورسوار!

فرانسوا اولاند هر چند پیش از این هیچ مقام دولتی در فرانسه به‌عهده نداشته است اما حالا دیگر با رسیدن به ریاست‌جمهوری فرانسه خیلی‌ها او را می‌شناسند؛ مردی که میان رسانه‌ها به «آقای جوک» و «آقای معمولی» معروف شده می‌گوید ۱/۲میلیون یورو معادل 1/5میلیون دلار دارایی دارد. رئیس‌جمهور فرانسه تا پیش از این با موتوری سبک به محل کارش می‌رفته و به همین خاطر در فهرست دارایی‌هایش خبری از هیچ خودرویی نیست. رقم اموال اولاند بسیار کمتر از دارایی‌های نیکلاسارکوزی، رئیس‌جمهور شکست‌خورده فرانسه است. اولاند که با وعده گرفتن مالیات سنگین از ثروتمندان به قدرت رسیده‌، در اظهارنامه دارایی‌هایش اعلام کرده که یک خانه در جنوب فرانسه و خانه‌ای اجاره‌ای در پاریس دارد. یک حساب بانکی با موجودی 8200یورو، بیمه عمر به ارزش 3550یورو و مبلمان و وسایل منزل به ارزش 15000یورو از دیگر دارایی‌های اولاند سوسیالیست است. اولاند وعده داده که حقوق رئیس‌جمهور را ۳۰درصد کم کند که رقمی بیش از ۱۹هزار یورو در ماه می‌شود.

اولاند تا پیش از نامزدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری فقط با موتورسیکلت سبک خود این طرف و آن طرف می‌رفت. او تنها وقتی با خوش‌شانسی به‌عنوان نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه انتخاب شد به خاطر هشدار دستگاه‌های امنیتی فرانسه برای تأمین امنیت جانش موتورش را کنار گذاشت. دومینیک استراوس‌کان، رئیس سابق صندوق بین‌المللی پول، مناسب‌ترین گزینه حزب سوسیالیست برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌نظر می‌رسید اما او در ماه می‌ سال گذشته، به اتهام تجاوز به خدمتکار یک هتل توسط پلیس نیویورک بازداشت شد. با حذف استراوس کان، بخت به اولاند روی آورد و توانست نامزدی حزبش را به‌دست آورد. او برای اینکه خود را برازنده ورود به کاخ الیزه نشان دهد حتی یک رژیم غذایی سفت و سخت هم گرفت و برای انتخابات خودش را حسابی لاغر کرد؛ رژیمی که به قول خودش او را از عشق بزرگ زندگی‌اش یعنی«کیک شکلاتی» جدا کرد!

بانوی اول، بانوی دوم

رئیس‌جمهور جدید فرانسه بیشتر از ۳۰سال با سگولن رویال(تصویر وسط)، رقیب سارکوزی در انتخابات ۲۰۰۷ بدون اینکه ازدواجی بین آنها صورت گرفته باشد زندگی کرده و آنها ۴بچه دارند. بچه‌های آنها توماس، کلمنز، ژولین و فلورا حالا به ترتیب ۲۸، ۲۷، ۲۵ و ۲۰ ساله هستند. تنها یک ماه پس از شکست سگولن رویال در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در سال۲۰۰۷ مقابل سارکوزی این دونفر اعلام کردند دیگر با هم زندگی نمی‌کنند. رویال در آن زمان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران گفت: «اولاند بیش از این حضور نخواهد داشت؛ من از او خواسته‌ام که خانه‌ را ترک کند و زندگی را برای خودش ادامه دهد». در کتابی که درباره زندگی خصوصی این دونفر نوشته شده آمده است که اولاند آدم وفاداری در رابطه خود نبوده است. اولاند در حال حاضر با والری تریرویر که یک روزنامه‌نگار است زندگی می‌کند و اعلام کرده باز هم خیال ازدواج ندارد.

بامزه بودن ممنوع!

فرانسوا اولاند هم مانند سارکوزی شخصیت کاریزماتیکی ندارد. سارکوزی با سبک زندگی‌اش و به ویژه ازدواج با یک مدل سابق، ریاست‌جمهوری را به امری شخصی و خصوصی تقلیل داده بود. اولاند که تا پیش از این به بامزه بودن میان خانواده و اطرافیانش مشهور بود به توصیه مشاورانش تصمیم گرفته شوخی‌ها و جوک‌هایش را به محافل خصوصی محدود کند تا شاید شخصیت رئیس‌جمهور فرانسه را داشته باشد. مادر اولاند که مددکار اجتماعی بوده درباره دوران کودکی او می‌گوید: «همیشه چیزهایی می‌گفت که ما را به خنده می‌انداخت. او می‌گفت وقتی بزرگ شدم رئیس‌جمهور می‌شوم! هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردیم».
«آقای معمولی» اما در مقابل کسی مانند سارکوزی آن‌قدر برای فرانسوی‌ها بهتر به‌نظر می‌رسید که تصمیم گرفتند او را روانه کاخ الیزه کنند.

آمارهایی که سارکوزی را سرنگون کرد

فرانسه پنجمین اقتصاد جهان و دومین اقتصاد اروپا بعد از آلمان است. سالی 75میلیون توریست دارد و از این نظر پربازدیدترین کشور جهان است.
سارکوزی با شعار احیای اقتصاد، کاهش بیکاری و تقویت نرخ رشد اقتصادی در سال 2007 به قدرت رسید.
قیمت مسکن در این 5سال به‌شدت افزایش یافته‌است.
در سال2007 رشد اقتصادی فرانسه 2/2درصد بود.
نرخ بیکاری 4/7درصد بود.

وضعیت اقتصاد فرانسه در سال 2012

نرخ رشد فرانسه متوقف شده است.
بیکاری به 10درصد رسیده است.
بدهی ملی به 86 درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.
کسری بودجه فرانسه طی 5سال قدرت سارکوزی از 3/2درصد به 7/5درصد رسید.
سن بازنشستگی از 60سال به 62سال افزایش یافت.

وعده‌های اقتصادی اولاند

اولاند با وعده کاهش 30درصدی حقوق ریاست‌جمهوری خودش و وزرایش شروع به کار کرده‌است.
ثابت نگه داشتن قیمت سوخت تا سه‌ماه یکی دیگر از وعده‌های اولاند است.
وضع مالیات 75درصدی بر ثروتمندانی که درآمد سالانه‌شان بالای یک میلیون یورو است.
بازگرداندن سن بازنشستگی به 60سال برای کسانی که از 18سالگی کار کرده‌اند.

کد خبر 171016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز