مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: وادیم کوال، رئیس بخش حفاظت اطلاعات نیروهای استراتژیک موشکی در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که دیده شدن شیء نورانی در آسمان‌ برخی کشورهای خاورمیانه و روسیه، نتیجه آزمایش موفقیت آمیز موشک بالستیک بین قاره‌ای TOPOL بوده است.

پنجشنبه شب گذشته بسیاری از افرادی که در جاده‌های نواحی کوهستانی اطراف تهران یا قم تردد می‌کردند شیئی نورانی دیدند که به‌صورت مخروطی شکل در آسمان در حال حرکت بود. علاوه بر تهران در شهرهای طبس،اراک، اصفهان، تبریز، اردبیل، کرمانشاه و بهبهان نیز این شیء نورانی مشاهده شد.

مشاهده این پدیده در آسمان بسیاری از کشورهای منطقه، بدان معنی بود که این رویداد در ارتفاع بالایی از سطح زمین رخ داده و فیلم‌ها و تصاویری که دقایقی پس از این واقعه در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب به اشتراک گذاشته شد، این احتمال را تقویت کرد که این پدیده مربوط به آزمایش موشکی در ارتفاع بالا باشد. مشابهت این پدیده با 2 رویداد موشکی که در سال‌های 1386 (در آسمان خاورمیانه) و سال1388 (در آسمان نروژ) دیده شده بود، بر قوت این احتمال افزود.همزمان با دیده شدن این پدیده در آسمان کشور ، مشخص شد که در برخی از کشورهای همسایه نظیر جمهوری آذربایجان و افغانستان نیز این شیء نورانی دیده شده است.

پیش از اعلام خبر آزمایش موشک بالستیک موسوم به TOPOL از سوی روسیه 2 نفر از کارشناسان ایرانی اعلام کردند که این شیء نورانی می‌تواند ناشی از گذر یک موشک از آسمان کشورمان باشد.اسدالله قمری‌نژاد، دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه وجود این شیء نورانی احتمالا ناشی از سوخت مخزن موشک‌هاست، یادآور شد: زمانی که سوخت مخزن موشکی در فضا نشت می‌کند و وارد جو زمین می‌شود می‌سوزد و به‌صورت شیء نورانی مخروطی شکل دیده می‌شود.

محمد رحیمی، عضو هیأت علمی دبیران شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران نیز اعلام کرد: احتمال می‌رود این پدیده ناشی از فعالیت‌های فضایی و پرتاب موشک به فضا باشد.در پی انتشار این خبر و اخباری از رزمایش پدافند غیرعامل در کشور گمانه زنی‌هایی درباره شیء نورانی مطرح شد، نیمه‌شب بود که خبرگزاری‌های داخلی اعلام کردند رزمایش سراسری پدافند غیرعامل به‌منظور ارزیابی واحدهای پدافندی کشور شب گذشته با موفقیت کامل به اجرا درآمده است.

طبق گزارش روابط عمومی ستاد پدافند غیرعامل کشور، پنجشنبه شب با هدف ارزیابی آمادگی واحدهای پدافندی کشور رزمایشی سراسری با عنوان طلوع فجر برگزار و با موفقیت کامل انجام شد. رزمایش مذکور که بدون اطلاع قبلی واحدهای پدافندی انجام شد، با عکس العمل بموقع و مناسب تمامی واحدها مواجه شد و با موفقیت کامل به پایان رسید. با انتشار این خبر، برخی‌ گمان کردند پدیده نورانی پنجشنبه شب گذشته مربوط به رزمایش پدافند غیرعامل بوده و از آنجایی که در برخی شهرهای کشور، پدافند هوایی همزمان با مشاهده این پدیده اتفاق افتاده بود، این احتمال تقویت شد.

اما در اوایل بامداد دیروز (جمعه)، خبرگزاری‌های جهانی به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که روسیه در ساعت21:39 پنجشنبه 7‌ژوئن به وقت مسکو (22:09 پنجشنبه 18 خرداد به وقت ایران) موشک بالستیک ‌قاره‌ای جدیدی از سری TOPOL-M را با نام M12-RS از جنوب این کشور شلیک کرده و موشک با موفقیت در هدف موردنظر واقع در خاک قزاقستان فرود آمده است.
موشک سری TOPOL-M سه مرحله‌ای است و حدود 47تن وزن دارد. طول آن 22.7 متر و قطر آن 1.2متر است و می‌تواند محموله‌ای به وزن 1200 کیلوگرم را حمل کند. سرعت آن در مدار زمین به بیش از 7هزار متر بر ثانیه می‌رسد و می‌تواند با دقت 200 متر، هدفی در 11هزار کیلومتری را نشانه رود.

کد خبر 173320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز