همشهری‌آنلاین: پیونگ یانگ تایید کرد پرتاب راکتی که مقامات کره شمالی مشتاقانه نظاره‌گر آن بودند با شکست مواجه شده است.

کره شمالی

پرتاب این راکت که بسیاری آن را آزمایش توقیف شده فناوری موشک‌های دوربرد می‌دانستند، روز جمعه از شمال غرب کره شمالی انجام گرفت. ایالات متحده آمریکا، ژاپن و کره جنوبی می‌گویند این راکت پیش از اینکه قطعه قطعه شده و در میان آب‌های شبه جزیره کره سقوط کند تنها برای مدتی کوتاه به پرواز خود ادامه داده است.

کره شمالی اعلام کرده دانشمندانش در حال ارزیابی حادثه‌ای هستند که روی داده است. به گفته این کشور هدف از پرتاب این راکت قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین بوده است، حرکتی که در راستای بزرگداشت سالگرد تولد رهبر ملی "کیم ایل سونگ" انجام گرفته است.

اما ایالات متحده و دیگر کشورها می‌گویند پرتاب این راکت در اصل آزمایش فناوری موشک‌های دوربرد کره شمالی بوده است که انجام آنها به واسطه مقررات سازمان ملل متحد ممنوع اعلام شده است. کاخ سفید در بیانیه‌ای این پرتاب را با وجود ناموفق بودنش محکوم کرد و شورای امنیت سازمان ملل قرار است به زودی برای بررسی این موضوع نشستی داشته باشد.

به گفته مقامات کره جنوبی، این راکت ساعت 22:39 دقیقه عصر پنجشنبه به وقت گرینویچ به سمت مدار زمین پرتاب شده است، مسیر پروازی که برای این راکت در نظر گرفته شده بود آن را از جنوب به غرب شبه جزیره کره در میان ژاپن و فیلیپین می‌برد. ژاپن و کره جنوبی تهدید کرده بودند در صورتی که این راکت مرزهای آنها را با خطر مواجه کند آن را منهدم خواهند ساخت با این همه در نهایت نیازی به این کار نبود زیرا راکت خود به نابودی کشیده شد.

آمریکا می‌گوید این عملکرد کره شمالی برای جامعه جهانی نگران کننده بوده است. کره شمالی در ماه فوریه به منظور دریافت کمک‌های غذایی از آمریکا توافق کرده بود که به صورت موفق فعالیت‌های هسته‌ای و آزمایش‌های موشکی خود را متوقف کند، اما این توافق در ماه گذشته، پس از اینکه کره برنامه پرتاب موشک‌هایش را اعلام کرد، شکسته شد.

کد خبر 165972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز