گروه بین‌الملل: آزمایش موشکی کره‌شمالی هر چند به گفته‌ مقام‌های این کشور با شکست مواجه شده اما جنجال‌های آن همچنان ادامه دارد.

کره شمالی

در تازه‌ترین واکنش، دولت آمریکا از توقف برنامه کمک غذایی خود به کره‌شمالی به خاطر این آزمایش ناکام خبر داده است. این در حالی است که به گفته مقام‌های سازمان ملل به خاطر نبود غذای کافی، ۳ میلیون نفر از مردم کره‌شمالی در سال‌جاری در معرض گرسنگی قرار دارند.

رسانه‌های دولتی کره‌شمالی هم تایید کرده‌اند که آزمایش موشکی این کشور که روز جمعه همراه با هیاهوی بسیار انجام شد شکست‌خورده است. مقام‌های آمریکا این آزمایش را نقض آشکار تعهدات بین‌المللی کره‌شمالی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خوانده‌اند. ارسال کمک‌های غذایی آمریکا از برنامه‌های تشویقی واشنگتن برای متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی از سوی مقام‌های این کشور بود.

مقام‌های آمریکا پیش از این وعده داده بودند که ۲۴۰ هزار تن کمک‌های غذایی خود را به کره‌شمالی در مقابل تعهدات این کشور، ارسال می‌کنند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا - در حالی که این اقدام می‌تواند مردم کره‌شمالی را با مشکلات جدی روبه‌رو کند - از این اقدام دفاع و اعلام کرد که واشنگتن برای منزوی کردن بیشتر کره‌شمالی توسط جامعه بین‌المللی تلاش خواهد کرد. اوباما با اعلام اینکه کره‌شمالی با این آزمایش قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض کرده است، گفت: ما افزایش فشارها بر کره‌شمالی را ادامه می‌دهیم و آنها خودشان را منزوی‌تر خواهند کرد تا زمانی که راه دیگری را انتخاب کنند.

بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی اوباما هم در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که آمریکا احتمالا علاوه بر توقف کمک‌های غذایی خود تحریم‌های بیشتری را علیه کره‌شمالی در نظر خواهد گرفت. وی همچنین گفت: سیاست‌های دولت اوباما در قبال پیونگ‌یانگ به‌صورت کامل با شکست مواجه نشده است. میت رامنی که به احتمال زیاد رقیب اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود پیش از این آزمایش کره‌شمالی را نشان‌دهنده ناتوانی اوباما در تعامل با پیونگ‌یانگ خوانده بود.

کره‌شمالی روز جمعه تلاش کردیک ماهواره را به کمک موشکی دوربرد به فضا پرتاب کند که به گفته مقام‌های این کشور با شکست مواجه شد. مقام‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی اعتقاد دارند که این پرتاب ماهواره در حقیقت پوششی برای آزمایش موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی بوده است. کره‌شمالی از مدت‌ها پیش کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد اما در طول‌ سال‌های گذشته نتوانسته موشکی که قابلیت حمل آن را داشته باشد در اختیار بگیرد.

براساس توافقی که اسفندماه میان آمریکا و کره‌شمالی صورت گرفت مقام‌های آمریکا اعلام کردند که در مقابل توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی کمک‌های غذایی را به این کشور ارسال می‌کنند. بسیاری موافقت مقام‌های کره‌شمالی برای تعلیق غنی‌سازی‌‌ اورانیوم را قدمی از سوی پیونگ‌یانگ برای بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای قلمداد کردند، اما اکنون بار دیگر این کشور به وضعیت قبلی خود بازگشته است.

تحت تحریم‌ترین کشور جهان

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای پس از مذاکرات پشت درهای بسته، آزمایش موشکی کره‌شمالی را نقض آشکار قطعنامه‌های ۱۷۱۸ و ۱۸۷۴ خوانده و آن را محکوم کرده است. در این بیانیه آمده است که باید به‌صورت فوری، درباره واکنش مناسب به این اقدام، مشاوره شود. کره‌شمالی در جهان شاهد بیشترین تحریم‌های بین‌المللی است و به گفته دیپلمات‌ها به همین خاطر در بیانیه شورای امنیت،‌ دیگر حرفی از مجازات جدید علیه این کشور نیامده است. تحریم‌های بیشتر علیه کره‌شمالی تنها می‌تواند توسط چین صورت بگیرد. پیش از این، بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل هم با محکوم کردن عملیات پرتاب موشک توسط کره‌شمالی، این اقدام را رقت‌انگیز توصیف کرده بود.

شرکت در جشن تولد

هر چند آزمایش موشکی کره‌شمالی که به مناسبت صدمین سالگرد تولد کیم ایل سونگ، بنیانگذار کره‌شمالی برنامه‌ریزی شده بود شکست خورد، اما کیم جونگ اون، رهبر جدید این کشور در گردهمایی بزرگ جشن تولد پدربزرگش شرکت کرد. در این مراسم از 2مجسمه غول‌پیکر برنزی کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل، رهبران پیشین این کشور رو نمایی شد.

کد خبر 166248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز