همشهری آنلاین: این پدیده مختص ایران نبوده و در کشورهای مختلف از جمله کشورهای خاورمیانه دیده شده است و هیچ نوع تهدیدی برای کشور محسوب نمی‌شود.

انفجار

وزیر دفاع گفت: اشیای نورانی در آسمان ایران تهدیدی برای کشور محسوب نمی‌شود.

به گزارش سردار احمد وحیدی در حاشیه "جشنواره توسعه صنایع دفاعی با رویکرد زیست محیطی" در جمع خبرنگاران در خصوص مشاهده اشیای نورانی در آسمان شهرهای کشورمان گفت: این پدیده مختص ایران نبوده و در کشورهای مختلف از جمله کشورهای خاورمیانه دیده شده است و هیچ نوع تهدیدی برای کشور محسوب نمی‌شود.

وی افزود:کشور ما به لحاظ پدافندی مشکل ندارد و ابعاد این قضیه در حال بررسی است تا جزئیات آن بیشتر معلوم شود.

به گزارش همشهری آنلاین 5 شنبه شب گذشته انفجاری نورانی در آسمان برخی شهرهای ایران مشاهده شد و خبرهای تکمیلی بعدی مشخص کرد که این انفجار نورانی در سایر کشورهای خاورمیانه نیز مشاهده شده است.

با پخش خبرهای مربوط به این حادثه  خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی ستاد پدافندغیرعامل کشور گزارش داد: «پنجشنبه‌شب گذشته با هدف ارزیابی آمادگی واحدهای پدافندی کشور رزمایشی سراسری برگزار شد. رزمایش مذکور که بدون اطلاع قبلی واحدهای پدافندی انجام شد، با عکس‌العمل به موقع و مناسب تمامی واحدها مواجه شد و با موفقیت کامل به پایان رسید.»

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز در مصاحبه اختصاصی با «واحد مرکزی خبر» اعلام کرد: «رویت اشیای نورانی در آسمان برخی شهرهای کشورمان پدیده نجومی نبوده و احتمالا مربوط به پرتاب موشک بالستیکی بوده است.» به گفته وی هنگام پرتاب موشک بالستیک اجسامی از آن در ارتفاعات بالا جدا و به علت دمای خیلی زیاد به صورت نورانی روی زمین قابل رویت می‌شود. گیوی همچنین خاطرنشان کرد: «رویت این اجسام نورانی همزمان با پرتاب موشک بالستیک روسیه بوده است.»

در همین رابطه خبرگزاری‌های خارجی در گزارش‌هایی که منتشر کردند به جزییات آزمایش موشک بالستیک روسیه پرداختند و نوشتند: «روسیه در ساعت 21:39 پنج‎شنبه 7 ژوئن به وقت مسکو (22:09 پنجشنبه 18 خرداد به وقت ایران) موشک بالستیک ‌قاره‌ای جدیدی از سری TOPOL-M را با نام RS-12M از جنوب این کشور شلیک کرده و موشک با موفقیت در هدف موردنظر واقع در خاک قزاقستان فرود آمده است. موشک سری TOPOL-M سه مرحله‌ای است و حدود 47تن وزن دارد. طول آن 7/22 متر و قطر آن 2/1 متر است و می‌تواند محموله‌ای به وزن 1200 کیلوگرم را حمل کند. سرعت آن در مدار زمین به بیش از هفت هزار متر بر ثانیه می‌رسد و می‌تواند با دقت 200 متر، هدفی در 11هزار کیلومتری را نشانه رود.» 

خبرگزاری ریانووستی روسیه هم به نقل از وادیم کوال، رئیس بخش حفاظت اطلاعات نیروهای استراتژیک موشکی در وزارت دفاع روسیه نوشت: شی نورانی یک موشک قاره‌پیمای "توپول ام" بوده که پنج‌شنبه با موفقیت آزمایش شده است. این موشک از استان آستراخان پرتاب شده و مکان از پیش مشخص شده‌ای را در قزاقستان هدف قرار داده است. موشک‌های "توپول ام" قادر به حمل کلاهک اتمی هستند و پس از قرار گرفتن در مدار کره زمین می‌توانند هدف‌هایی در فاصله‌ی ۱۱هزار کیلومتری بزنند. سرعت زیاد و ارتفاع بالای این موشک علت دیده شدن تقریبا همزمان آن در شرق و غرب ایران و در چند کشور دیگر منطقه بوده است. موشک بالستیک "توپول ام" از نوع موشک‌های چند مرحله‌ایست که پس از شتاب گرفتن در مدار زمین و هنگام ورود مجدد به جو، کلاهک آن از بدنه جدا می‌شود. نور شدید و انفجار مانندی که در آسمان ایران دیده شده مربوط به این مرحله بوده است.

 و اما روز گذشته باز هم سازمان پدافندغیرعامل بر خبر منتشر شده پنجشنبه شب گذشته تاکید و به طور رسمی ادعای روسیه را رد کرد و عامل مشاهده اشیای نورانی در آسمان برخی شهرهای کشور را برگزاری رزمایش سراسری با هدف تست واحدهای پدافندی کشور اعلام کرد. طبق اعلام پدافندغیرعامل این رزمایش که متناسب با اثراتش «طلوع فجر» نام داشته با موفقیت به پایان رسیده است.»گفتنی است به گزارش خبرگزاری‌ها مشابه این پدیده در خرداد 1386 در آسمان کشور نیز دیده شده بود. در آن شب، بخشی از سوخت مرحله دوم یکی از موشک‌های فضایی بر فراز آسمان خاورمیانه منتشر شد و ابر مثلثی‌شکل درخشانی را پدید آورد که پس از غروب آفتاب دیده شد. همچنین در آذر 1388 مارپیچ نورانی عجیبی در آسمان نروژ دیده شد که دلیل آن، نقص فنی در آزمایش موشکی بالستیک بود که از یک زیردریایی اتمی روسیه در اقیانوس منجمدشمالی شلیک شده بود.

کد خبر 173564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز