همشهری آنلاین: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور از راه‌اندازی قرارگاه پدافند زیستی در کشور خبر داد و گفت: به منظور افزایش قدرت تشخیص تهدیدات بیولوژیکی، آزمایشگاه‌های مرجع در قالب شبکه آزمایشگاهی ایجاد خواهد شد.

biological warfare2

سردار غلامرضا جلالی در پاسخ به خبرنگار مهر، با اشاره به انواع تهدیدات زیستی در حوزه‌های مختلف، افزود: منشا تهدیدات زیستی از 3 منشا باکتریایی و ویروسی، بیوتروریسم و اقدامات دشمنانه کشورها علیه کشوری است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه این 3 منشا موجب آلودگی در 6 حوزه آب، هوا، غذا، دام، گیاه و انسان می‌شود، اظهار داشت: هر کدام از این حوزه‌ها دستگاه‌های متولی دارد به گونه‌ای در حوزه انسان وزارت بهداشت و در حوزه دام و گیاه وزارت جهاد کشاورزی مسئول است.

moreآشنایی با سازمان پدافند غیرعامل کشور

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل وظیفه هماهنگی با سایر دستگاه‌ها را دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا به منظور مقابله با تهدیدات زیستی اقدام به راه‌اندازی قرارگاه زیستی بر اساس مصوبات کارگروه پدافند غیر عامل و مطابق با قانون اساسی کردیم.

جلالی هماهنگی دفاع زیستی را از ماموریت‌های قرارگاه پدافند زیستی ذکر کرد و یادآور شد: راه اندازی این قرارگاه 4 ماه قبل ابلاغ شد و در حال حاضر درصدد تدوین اسناد راهبردی برای دفاع زیستی هستیم.

وی از برگزاری مانوری در زمینه دفاع زیستی در کشور خبر داد و گفت: به منظور بررسی و سنجش میزان آمادگی دستگاه‌ها در برابر تهدیدات زیستی و بررسی نقاط ضعف و قوت مانوری در این زمینه اجرا خواهد شد.

ضرورت تقویت تشخیص تهدیدات زیستی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با تاکید بر اینکه معمولا منشا تهدیدات بیولوژیکی مشخص نیست ولی همواره حادثه وجود دارد، اضافه کرد: منشا شیوع بیماری‌هایی چون آنفلوانزای خوکی و مرغی، جنون گاوی، سارس و بیماری‌های مشترک انسان، دام و پرندگان یا از طریق طبیعی به علت همزیستی انسان با دام ایجاد می‌شود و یا بر اساس دستکاری‌های ژنتیکی بروز می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه همه کشور در زمینه دستکاری‌های ژنتیکی و بیولوژیکی حساس هستند، خاطرنشان کرد: در این راستا کشورها با راه اندازی بانک‌های اطلاعاتی، آزمایشگاه‌های مرجع، تولید انواع سنسورها وکیت‌های تشخیصی سعی می‌کنند قدرت تشخیص و تحلیل خود را افزایش دهند.

جلالی با بیان اینکه این تشخیص به کشورها کمک می‌کند تا اقدامات مقابله‌ای را برای تهدیدات زیستی انجام دهند، افزود: در صورتی که قدرت تشخیص در کشوری موجود نباشد به مراجع جهانی چون سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری‌های جهانی مراجعه می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل با اشاره به شیوع بیماری سارس در چین، ادامه داد: کشورهایی چون ایران که قدرت آزمایشگاهی ندارد ممکن است تهدیداتی را متحمل شوند.

راه اندازی آزمایشگاه‌های مرجع در کشور

جلالی راه اندازی آزمایشگاه‌های جامع برای تشخیص تهدیدات بیولوژیکی را از دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله با تهدیدات بیولوژیکی ذکر کرد و گفت: به منظور ارتقای ظرفیت آمادگی کشور در زمینه تشخیص تهدیدات زیستی اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع در قالب آزمایشگاه‌های مرجع شده است.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها هم قادر خواهیم بود تا به صورت مستقل قدرت تشخیص و تحلیل تهدیدات را داشته باشیم و هم بتوانیم سرم‌ها و واکسن‌های مورد نیاز را در مواقع تهدید تولید کنیم.

کد خبر 189174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز