آیدا ابوترابی: به سمت ماشین می‏ روم و اول کیفم را و بعد خودم را دورن آن می‏‌اندازم. زنگ اول امتحان دارم؛ دلشوره گرفته‏‌ام و می‏‌ترسم دیر برسم. فریاد می‏‌زنم: « پس چرا نمی ‏آیی؟ دیرم می‏‌شودها!»

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 653

چند لحظه بعد، پدر را می‏‌بینم که از پنجره به من اشاره می‏‌کند: «تو خودت برو، من برایم کاری پیش آمده، الآن نمی‌توانم بیایم.»

در ماشین را می‏ بندم و دکمه را فشار می‏ دهم: «مدرسه.» بعد کتابم را باز می‏ کنم و نگاهی به درس‌های آخر می‏‌اندازم. ماشین به راه می‏ افتد و من تا رسیدن به مقصد، روی صندلی لم می‏‌دهم.

صنعت ماشین‌‏سازی از زمانی که «کارل بنز» اولین خودرو را اختراع کرد تا امروز تغییرات زیادی کرده است. اما یک چیز هم‌چنان در همه‏ نسل‏‌های ماشین، یکسان بوده است: نیاز به حضور راننده.

حدود 600 میلیون خودرو در سراسر جهان وجود دارند که همه آن‌ها برای حرکت به سوخت و راننده وابسته‌اند. یعنی با وجود فرق‏ های زیادی که در امکانات، امنیت و حتی شکل ظاهری آن‌ها به‌چشم می‌خورد، همگی در یک چیز مشترک هستند و آن هم وجود راننده است؛ البته اگر ماشین جدید شرکت گوگل را به این فهرست اضافه نکنیم!

گوگل چند سالی است که روی طرح ساخت خودروی بدون راننده کار می‏‌کند و هم‌اکنون موفق شده از آزمایش‏‏‌های لازم سربلند بیرون بیاید و اجازه‏ی تردد خودروهای هوشمند را در یک شهر دریافت کند.

ایالت نوادا در امریکا اولین‌جا در دنیاست که به این اتومبیل‏‌ها اجازه تردد داده است. خودروهایی که به‌گفته برخی از دانشمندان هنوز راه زیادی تا فراگیر شدن آن وجود دارد.

خودروهای بدون سرنشین گوگل با استفاده از مکان‌‏یاب‏‌های جی‌پی‌اس هدایت می‏‌شوند. دوربین‌های ویدیویی، حسگرهای لیزری و رادارهای پیشرفته این امکان را فراهم کرده‎اند که محاسبات دقیقی پیرامون فاصله، سرعت و موانع صورت بگیرد و خودرو با کم‏ترین خطا به مقصد برسد.یک تویوتای پریوس، اولین ماشینی بود که با این امکانات توانست بدون راننده در شهر بچرخد و با موفقیت آزمایش را به پایان برساند. قوانین راهنمایی و رانندگی جدیدی نیز برای تردد این ماشین‏‌ها نوشته شده که قرار است از این به بعد به اجرا دربیاید. آخر وقتی راننده‏ای وجود ندارد باید چه کسی را جریمه کرد؟

جالب است بدانید که به‌گفته‏ سازنده این خودروها نسل ماشین‌‏های هوشمند می‌‏توانند تصادفات رانندگی را کاهش دهند؛ چرا که این بی‏‌دقتی‏‌ها تنها به خاطر وجود انسان رخ می‏‌دهد!

اختراع جدید گوگل توانسته 320 هزار کیلومتر را بدون هیچ تصادفی بپیماید. در حال حاضر خودروهای بدون راننده‌ی گوگل شامل شش خودروی تویوتا پریوس، یک خودروی آئودی‌تی‌تی ویک لکسوس هستند.

کد خبر 173202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز