براساس رأی نهایی هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد، تشکل موسوم به خانه سینما به‌طور دائم تعطیل و درصورت اصرار بر ادامه فعالیت غیرقانونی طبق ماده 17 با تشکل یادشده برخورد می‌شود.

خانه سینما

هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی در آخرین نشست خود بررسی مجدد صلاحیت خانه سینما را در دستور کار قرار داد و در نهایت، پس از بررسی همه جانبه فعالیت و ملاحظه کلیه اسناد و مدارک، این تشکل را فاقد هرگونه وجاهت قانونی دانست.بنابراین گزارش جلسه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی با توجه به دادنامه شعبه اول دیوان عدالت اداری که صلاحیت رسیدگی به وضعیت تشکل خانه سینما را منوط به بررسی و اعلام نظر قطعی این هیات دانسته است، تشکیل شد.اعضای هیات باتوجه به تمامی مفاد دادنامه یادشده و با استناد به مواد 15، 17 و 20 ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی هنری و نظارت بر فعالیت آنها مصوبه جلسه 385 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مورخ 27/6/1375، رای نهایی خود مبنی بر تعطیلی دائم خانه سینما را اعلام کردند. در رای هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی آمده است: با توجه به اینکه موارد ذکر شده در بند «ب» این صورت‌‌جلسه از مصادیق تخلف بوده و تشکل موسوم به خانه سینما هیچ اقدامی در جهت اخذ مجوز از این هیات و یا حتی تطبیق وضع خود با مقررات و ضوابط مندرج در مصوبه جلسه 385 شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی‌(سال 75) ننموده است لذا به استناد ماده 15 ضوابط مذکور با تأکید مجدد بر رأی هیات مورخ 7/10/90 ضمن اعلام تعطیلی دائم، فعالیت تشکل موسوم به خانه‌سینما را فاقد هرگونه وجاهت قانونی می‌داند و درصورت ادامه هرگونه فعالیت غیرقانونی طبق ماده 17 با تشکل یادشده رفتار خواهد نمود.

هنوز رای جدید وزارت ارشاد به ما ابلاغ نشده است

رئیس هیات‌مدیره خانه سینما گفت: هنوز رأی جدیدی به ما ابلاغ نشده است و زمانی که این رای به ما ابلاغ شود، واکنش حقوقی لازم را در برابر آن انجام خواهیم داد.به گزارش فارس، ظهر دیروز (هشتم خرداد‌ماه) نشستی با حضور رؤسا و اعضای صنوف در خانه سینما برگزار شد.

فرهاد توحیدی رئیس هیات‌مدیره خانه سینما درباره روند مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه روند پیگیری حقوقی شکایت خانه سینما علیه دستور انحلال صادره از هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد را برای دوستان تشریح کردیم و دستور انحلال را توضیح دادیم. وی ادامه داد: هنوز رأی جدید هیأت، به ما ابلاغ نشده است و زمانی که این رای به ما ابلاغ شود واکنش حقوقی لازم را در برابر آن انجام خواهیم داد. رئیس هیأت مدیره خانه سینما تصریح کرد: از نظر ما، رای دیوان عدالت اداری کاملا روشن است و ما فعالیت دوباره خانه سینما را آغاز کرده و از اصناف نیز خواهش کردیم به شکل طبیعی جلسات خود را در خانه سینما برگزار کنند. مجامع عمومی سالانه برگزار شده و اعضا و صنوف امور عادی را پیگیری کنند.

توحیدی ادامه داد: آقای خندان مشاور حقوقی خانه سینما حکم دیوان عدالت اداری را تشریح خواهند کرد و موارد دیگری که مورد سؤال دوستان و اصحاب رسانه باشد را پاسخگو خواهند بود. وی در پاسخ به اینکه اگر وزیر ارشاد به‌صورت شخصی در مورد انحلال خانه سینما تصمیم بگیرد موضع‌گیری شما چگونه خواهد بود، گفت: آقای دکتر حسینی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی طبیعتا در وزارتخانه متبوع ساز و کارهایی برای این امر دارد و هیات رسیدگی نخستین نهادی است که درباره این کار اقدامات لازم را انجام می‌دهد و این نشان‌دهنده اراده شخصی وزیر ارشاد است و ما هم برای آن احترام قائلیم اما این کار هیچ‌چیزی از پیگیری حقوقی ما علیه رأی جدید کم نمی‌کند.

توحیدی در ادامه تأکید کرد: مطابق مقررات هر زمان که این حکم ابلاغ شود، ما به‌مدت 20 روز حق اعتراض داریم، بعد از این مدت شخص وزیر باید تصمیم مقتضی را در این خصوص بگیرد و پس از تصمیم ابلاغی نهایی از سوی وزیر اگر رای مورد قبول ما نباشد می‌توانیم به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم.

وی در مورد حضور افرادی چون سید مسعود اطیابی و برخی افراد که قرار بود صنف جدید سینمایی تشکیل دهند، توضیح داد: آقای اطیابی یکی از قدیمی‌ترین اعضای خانه سینما و رئیس صنف مدیران تولید است. سال‌ها در مراسم مختلف خانه سینما خدمت کرده، ما ایشان را دوست داریم و نظرات انتقادی‌شان نیز برای ما محترم است.

توحیدی ادامه داد: ایشان در نخستین جلسه خانه سینما بعد از تعطیلی موقت شرکت کردند. به هرحال ایشان شخصیت صریحی دارند و امیدواریم ایشان نیز در طول دور جدید فعالیت‌های خانه سینما همراه دیگر رؤسای صنوف تلاش کنند تا مسیر آینده را هموارتر کنیم.

کد خبر 172358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز