همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: تاکنون11 گونه از خانواده دلفین‌ها در آب‌های کشورمان در خلیج فارس و دریای عمان شناسایی شده است

دلفین

به گزارش ایرنا، مهندس مجید وفادار از جمله مهم‌ترین این گونه آبزی به دلفین گوژپشت، یونس، بینی بطری هندی و بینی بطری معمولی اشاره کرد.

وی اظهارداشت: تعداد دلفین‌ها در آب‌های واقع در بین دو جزیره قشم و هنگام و هرمز به اندازه‌ای است که گردشگران می‌توانند از نزدیک شاهد بازی، همراهی قایق‌ها وعملیات آکروبات به خصوص شیرجه رفتن آنها درمسیر قایق‌های عبوری باشند.

به گفته وی تاکنون در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان از خانواده نهنگ‌ها نیزگونه‌های مختلف شامل آبی گرمسیری، باله پشتی، خاکستری و گوژپشت مشاهده شده است.

استان هرمزگان با احتساب جزایر چهارده گانه دارای یک هزار و 400 کیلومتر مرز آبی است که تعدادی از جزایر به عنوان پناهگاهی امن برای ادامه حیات آهو، تخم ریزی و جوجه آوری پرندگان و لاک پشت‌های دریایی به حساب می‌آید طوری که جزیره 'شیدور' به عنوان بهشت پرستوهای دریایی شهرت دارد.

وی باتشریح تنوع زیستی هرمزگان به خصوص آبزیان ابراز داشت: 72گونه پستاندار خشک‌زی و دریایی، 40 گونه خزنده، پنج گونه لاک پشت دریایی، 35 گونه آبسنگ‌های مرجانی، دوگونه مانگرو جنگلی، بیش از 100 گونه زیستگاه‌های جلبکی، 450 گونه ماهی، 200 گونه شکم پا و دو کفه‌ای و وجود 300تا 450 گونه آبزی دیگر درخلیح فارس شناسایی شده است.

اهمیت آب‌های ساحلی هرمزگان در خصوص وجود دلفین‌ها به حدی است که پروژه‌ای تحت عنوان حفاظت از دلفین‌ها در خلیج فارس تشکیل شده به طوری‌که حفاظت از دلفین‌ها و جلوگیری از انقراض نسل این گونه با ارزش این منطقه در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم نیز قرار گرفته است.

رییس محیط زیست و ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم هم گفت: در این راستا سازمان‌ها و گروه‌های مختلفی از جمله موسسه طبیعت گردی آوای پایداری، بنیاد حمایت از حیات وحش میراث پارسیان و دفتر تسهیلات محیط زیست جهانی آمادگی خود را برای همکاری در زمینه حفاظت از دلفین‌ها اعلام کرده‌اند.

سید محمد هاشم داخته یادآور شد: در چهارمین اجلاس ملی ثبت آثار تاریخی ،طبیعی و معنوی کشور،9 اثر طبیعی جزیره قشم در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد که خلیج دلفین‌ها یکی از این آثار بود.

وی اظهارداشت: خلیج دلفین‌ها مکانی بین دو جزیره قشم و هنگام است که در بیشتر مواقع، دلفین‌های زیادی در آنجا دیده می‌شود.

به گفته وی،لازمه حفاظت از نام خلیج دلفین‌ها در فهرست آثار ملی کشور ،حفاظت از دلفین‌های این منطقه است که با انجام پروژه مذکور ،این امر محقق خواهد شد طوری که در آینده نزدیک شاهد آغاز پروژه حفاظت از دلفین‌ها در اطراف جزیره هنگام و قشم خواهیم بود.

این مقام مسوول در سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه بخشی از این پروژه حفاظتی به آموزش جامعه محلی اختصاص دارد،اظهار داشت:به همین منظور علاوه بر آموزش روستاییان ساحل نشین، کلاس‌های آموزشی نیز با عنوان اصول بازدید گردشگران از دلفین‌ها، چگونگی رعایت و حفظ فاصله با آنها برای فعالان در بخش تورگردانی برگزار می‌شود.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی ویژه صیادان در خصوص زمان و چگونگی تولید مثل و تغذیه دلفین‌ها از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده نام برد.

داخته خاطرنشان کرد:سازمان منطقه آزاد قشم قصد دارد با طراحی و راه اندازی اسکله‌ای جدید، قایقداران فعال در امر گردشگری دریایی اطراف جزیره هنگام را متمرکز کند تا با این کار آسیب‌های وارده به دلفین‌ها کمتر شود.

کد خبر 172354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز