سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۱۴
۰ نفر

گیتی عابدی: وزارت بهداشت پرو از مردم خواسته تا زمانی که علت مرگ صدها دلفین و پلیکان مشخص نشده است به ساحل‌های لیما، پایتخت پرو و ساحل‌های واقع در شمال این شهر نروند.

مرگ ناگهانی پلیکان - پرو

طی هفته‌های اخیر بیش از 1200پرنده که بیشتر آنها پلیکان بودند و حدود 900دلفین در این ساحل‌ها مرده‌اند. این وزارتخانه همچنین از افراد مسئول جمع‌آوری جسد پرندگان خواست تا از دستکش، ماسک و دیگر وسایل محافظ استفاده کنند.

وزارت کشاورزی گفته است که آزمایش‌‌های اولیه روی تعدادی از پرندگان نشان از سوءتغذیه دارد. دلیل آنها برای طرح این موضوع اینگونه بود: «چون این پرندگان جوان هستند و قادر نیستند به مقدار کافی برای خودشان غذا پیدا کنند و همچنین به‌دلیل افزایش دمای دریا و منتقل شدن ماهی‌های کولی به جای دیگر با این فرضیه شروع کردیم.»

رئیس گروه بهداشت این وزارتخانه بر اساس تحقیقات کارشناسان، وجود آنفلوانزای پرندگان را رد کرده است. همچنین وزارت محیط‌زیست هم احتمال مرگ پرندگان به‌دلیل امواج صوتی تولید شده توسط اکتشافات نفتی که در این منطقه صورت گرفته بود را ناممکن دانست.

فصل گردشگری در لیما تقریبا تمام شده است اما هنوز هم عده‌ای موج‌سوار در آن حوالی حضور دارند. وزارت بهداشت این کشور که همچنان مردم و گردشگران را از نزدیک شدن به سواحل مشکوک منع می‌کند، اعلام کرده است که با وجود بررسی در لیما و اطراف آن، هنوز هیچ جزئیاتی در مورد علت مرگ پرندگان به‌دست نیاورده است.

معاون وزیر محیط‌زیست پرو به سی‌ان‌ان درباره مرگ دلفین‌ها گفته است: «در ماه اخیر، دلفین‌ها احتمالا به‌خاطر شیوع ویروس موربیلی یا باکتری بروسلا مرده‌اند.» ویروس موربیلی از جنس ویروس مربوط به سرخک در انسان است و باکتری بروسلا علت بسیاری از بیماری‌های خطرناک در حیوانات است.

مقامات رسمی گفته‌اند که مرگ‌و‌میر دلفین‌ها ارتباطی به کمبود مواد غذایی، تقابل با ماهیگیران، مسمومیت توسط سموم دفع آفات و آلودگی ناشی از فلزات سنگین ندارد.

کد خبر 169578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز