همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر تاثیر مثبت گزارش آژانس در روند مذاکرات گفت: آژانس به دلیل فشار برخی کشورها می‌خواهد از پارچین بازدید کند اما ما هنوز در مورد این مسئله قانع نشده​ایم زیرا در پارچین سایت هسته‌ای نداریم.

مهر نوشت: فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده فیزیک دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران درباره گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: آنها می‌خواهند پارچین را ببینند اما ما باید قانع شویم که این مکان جزو مکان‌هایی است که باید به آژانس نشان دهیم.

وی افزود: گزارش آمانو تفاوت چندانی با گزارش‌های قبلی ندارد. بخشی تکرار گزارش‌های گذشته است و بخشی مربوط به نکات مثبتی از اینکه آژانس همچنان در حال همکاری با ایران است.

مهمترین اظهارات عباسی به نقل از خبرگزاری‌ها در زیر آمده است:

  • اینکه گزارش آژانس دوباره مسئله عدم اعتمادسازی ایران را مطرح کرده در همه گزارش‌ها نوشته می‌شود چون یکسری اصول برای آنها وجود دارد و تا پاسخ نگیرند این جمله را مرتبا تکرار می‌کنند. آمانو بهتر است راجع به توسعه کاربرد پرتوها در زندگی مردم است گزارش دهد و ذکر کند که ما در کشاورزی چه کارهایی انجام می‌دهیم و کاربرد پرتوها در صنعت چیست؟
  • گزارش آژانس در روند مذاکرات ایران و 1+5 تاثیر بدی ندارد و خیلی هم خوب است چرا که هر چه اطلاعات بیشتری از آژانس منتشر شود ما نیز بر اساس همان محورهای کتبی مذاکره خواهیم کرد.
  • ما این غنی سازی را برای رفع نیاز کشورمان انجام می‌دهیم و در این مورد نیز از هیچ کسی اجازه نمی‌گیریم. سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و آمریکایی‌ها از اینکه سوخت را در اختیار ما بگذارند امتناع کرده‌اند.این سوخت جزء محصولات همه کشورها نیست و هر کشوری ملزم است که خط تولید خود را طراحی کند.
  • در حال حاضر ایران خط تولید را طراحی کرده و مراحل تبادل UF6 غنی شده به 20 درصد را گذرانده و تمام فرایند را چک و سوخت را تولید کرده است.
  • مذاکرات ایران و آژانس ادامه خواهد داشت و کارشناسان در هر جا که توافق کنند تهران یا وین، مذاکره را ادامه خواهند داد. ما به دنبال گفتگو با آژانس هستیم و این گفتگوها به صورت گام به گام یا هر شکل دیگری می‌تواند ادامه پیدا کند مهم این است که نتیجه بخش باشد.
کد خبر 172045
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز