همشهری‌آنلاین: فارس در گزارشی نوشت: یک روز پس از مذاکرات بغداد، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات که نامی از او ذکر نکرد مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رگه‌هایی از اورانیوم بیش از ۲۰ درصد غنی‌شده را در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران پیدا کرده است.

فارس در ادامه این گزارش نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات غربی مدعی شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رگه‌هایی از اورانیوم بیش از 20 درصد غنی‌شده را در تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران پیدا کرده است. بنابراین ادعا اورانیوم مزبور تا سطح 27 درصد غنی شده بود.

این خبر که به ادعای بی‌بی‌سی احتمالا بخشی از گزارش آینده آژانس نیز خواهد بود، درست یک روز پس از مذاکرات بغداد مطرح می‌شود که طی آنان ایران و 6 کشور موسوم به 1+5 توافق کردند اواخر خرداد بار دیگر در مسکو بر سر میز مذاکره بنشینند.

اورانیوم مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای باید تا سطح 90 درصد غنی شود که این رقم با 27 درصد بسیار فاصله دارد. دیپلمات مزبور که خواسته تا نامش فاش نشود، تصریح کرده است که یافتن این اورانیوم لزوما به معنای تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای نیست. این احتمال وجود دارد که در آغاز کار سانتریفیوژها و پیش از تنظیم آنان توسط تکنسین‌ها، اورانیوم قدری بیشتر غنی شده باشد.

ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ایش را تنها در مسیر صلح‌آمیز دنبال می‌کند و این احتمال وجود دارد که این خبر نیز در فاصله بین دو دور مذاکرات بین ایران و 1+5، در راستای فضاسازی منتشر شده باشد.

گفتنی است، تاسیسات فردو تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

کد خبر 171861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز