چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین نشست شورای سیاستگذاری نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی عصر دیروز؛ دوم خردادماه در تالار وحدت برگزار شد.

اکسپو

به گزارش همشهری آنلاین، در ابتدای این نشست، جواد صادقی که دبیر اجرایی اکسپو 91 را نیز برعهده دارد با ارائه گزارشی ازمراحل اجرایی این رویداد گفت: همکاری نگارخانه‌ها و هنرمندان بسیار خوب بوده به طوری که بیش از هزار و 700 اثر هنری از 62 نگارخانه‌ به دبیرخانه اکسپو ارسال شده‌ و هیات انتخاب نیز کار خود را آغاز کرده‌است که نتایج نهایی خود را اواخر هفته جاری اعلام می‌کنند.

به گفته وی، هیات انتخاب اکسپو مبنای معیار ارزیابی خود را بر کیفیت آثار گذاشته‌اند و براساس آن آثار را گزینش می‌کنند.

صادقی همچنین به ادامه رایزنی با سازمان‌های بخش دولتی و خصوصی برای خرید از این اکسپو اشاره کرد و گفت: در زمینه جذب مشارکت حداکثری سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها با بخش‌های مربوطه هماهنگی‌های اولیه صورت گرفته است که این رایزنی‌ها ادامه خواهد داشت.

صادقی افزود: در بخش ارزشگذاری آثار منتخب اکسپو نیز سعی می‌شود نهایت دقت صورت گیرد تا سلامت برگزاری اکسپو رعایت شود.

وی با اشاره به تفاوت اکسپوی 91 نسبت به دوره‌های پیشین افزود: با توجه به تغییرات اعمال شده در سیاستها، رویکردها، دیدگاهها و نحوه برگزاری، امسال اکسپو نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این نشست، وکیلی از اعضای هیات انتخاب و اکسپو 91 در سخنانی بر برنامهریزی بلند مدت برای نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی تاکید کرد و گفت: متاسفانه تاکنون سیاست بلند مدت را برای اکسپو در نظر نگرفته‌ایم.

وکیلی همچنین با بیان اینکه باید معیارسنجش درستی برای نگارخانه‌ها کشور داشته باشیم، افزود: با توجه به اینکه نگارخانه‌ها و گالری‌داران نقش به سزایی در ارتقای سطح فرهنگی جامعه دارند، باید نظارت بر فعالیت آنها با دقت بیشتری انجام شود حتی نیاز است امور نگارخانه‌های مرکز هنرهای تجسمی درباره برخی از نگارخانه‌ها تجدیدنظر کند.

یدالله کابلی خوانساری؛ دیگر عضو شورای سیاستگذاری نیز ایجاد فضای امیدبخش برای هنرمندان جوان را از جمله وظایف متولیان و برگزارکنندگان اکسپو خواند و در بخشی از صحبت‌های خود گفت: بحث ارزشگذاری آثار نقطه عطف اکسپو است که اگر هیات مربوطه خط و مشی درستی را پیش بگیرند و عملکرد مناسبی داشته باشند، امسال نمایشگاه فروش آثار خوبی خواهیم داشت.

علی شیرازی نیز در تایید صحبت‌های کابلی مبنی بر حمایت از هنرمندان جوان گفت: بسیاری از جوانان هنرمند فرصت این را ندارند تا هنر خود را در معرض قضاوت و فروش قرار دهند که این اکسپو بهترین فرصت را در اختیار آنان قرار خواهد داد.

وی افزود: شناسایی و عرضه آثار با ارزش و برتر در عرصه هنرهای تجسمی از جمله وظایف دستاندرکاران نمایشگاه فروش آثار است که این مهم با مشارکت و همکاری نگارخانهها محقق می‌شود.

یعقوب امدادیان؛ دبیر هنری اکسپو91 نیز با تاکید بر توجه به کیفیت آثار در اکسپو گفت: کیفیت آثار در اکسپو مورد توجه است و آثار با این معیار اصلی برای اکسپو انتخاب شده است.

در ادامه این نشست، سید علیرضا حسینی مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دبیر شورای سیاست‌گذاری اکسپو91 با تاکید بر رایزنی با وزارتخانه‌ها و نهادها گفت: برقرای ارتباط و رایزنی با دستگاه‌های دولتی مدتی است که از سوی معاونت اداری، مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده و مکاتباتی با معاونان اداری، مالی نهادها و وزرا انجام شده است.

وی ادامه داد: قرار بر این شد تا جلسه‌ای با معاونان وزارت‌خانه‌های مذکور داشته باشیم. همچنین مشاورانی را نیز برای خرید آثار مشخص کرده‌ایم تا به سازمان‌ها اطلاعات کارشناسانه و مشاوره‌های تخصصی خود را در زمینه انتخاب و خرید ارائه دهند.

محمد مهدی فداکار؛ معاون اداری،مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکسپو 91 اولین مشارکت دستگاه‌های دولتی در خرید آثار را تجربه می‌کند، اگر فرهنگ خرید اثر هنری برای سازمان‌های دولتی نهادینه شود، در اکسپوی بعدی خود اقدام به خرید می‌کنند. از این رو، امیدواریم این اتفاق در نمایشگاه امسال صورت گیرد و شاهد مشارکت حداکثری نهادهای دولتی باشیم.

پس از ارائه گزارش‌ها و نقطه نظرات شورای سیاست‌گذاری، شاه آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از فعالیت‌های این شورا در سخنانی گفت: نگارخانه‌ها اصلی ترین زیرساخت‌‌ اکسپو هستند که به عنوان واحدهای عامل برای مخاطبان و هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی محسوب می‌شوند بنابراین، شاخص نگارخانه‌های فعال باید در این اکسپو تثبیت شود.

وی همچنین با تاکید بر مشارکت نهادهای دولتی در خرید از اکسپو، اظهار داشت: اگر همکاری و مشارکت جدی دستگاه‎ها برای خرید آثار هنری به وجود آید شاهد برگزاری اکسپو خوبی خواهیم بود.

اکسپو 91 از سوی بنیاد فرهنگی، هنری رودکی 28 خرداد تا 12تیرماه سال جاری برگزار می‌شود.

کد خبر 171697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز