همشهری آنلاین: سرپرست معاونت فرهنگی،اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: با رفع اشکال‌های مطرح شده از سوی یونسکو درباره ژئوپارک قشم، نام این ژئوپارک به عنوان تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه در نقشه جدید سایت شبکه ژئوپارک‌های جهانی ثبت شد

قشم

به گزارش ایرنا، فرزین حقدل افزود: با تدابیرمدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم این اشکالات با توسعه محدوده ژئوپارک قشم، تکمیل راه‌های دسترسی، تقویت مشارکت جامعه محلی، افزایش ارتباط با سایر ژئوپارک‌ها، ایجاد بخش انگلیسی در وب سایت ژئوپارک و تقویت منابع مالی ژئوپارک قشم، رفع و به عنوان بخشی از موارد درخواستی بازرسان یونسکو توسط مدیریت ژئوپارک قشم محقق شد.

به گفته وی دریافت برگ سبز و ماندگاری نام قشم در لیست دارندگان ژئوپارک جهانی نیز به دلیل اقدامات یاد شده و با هدایت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم قطعی خواهد بود.

بنا به تعریف یونسکو، ژئوپارک منطقه‌ای است با وسعت کافی که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی درمحدوده آن قرار گرفته باشد و این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامونی خود نقش موثری ایفا کند.

ژئوپارک ممکن است علاوه بر پدیده‌های زمین شناسی از آثار تاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر نیز برخوردار باشد.

وجود پدیده‌های بارز زمین شناسی شامل گنبد نمک، چشمه‌های گوگردی، غار نمکی، دره شگفت انگیز، سواحل بکر و زیبا و حیات وحش دربخش غربی جزیره قشم و جنگل‌های دریایی حرا، تنگه چاهکوه، تنگه عالی، بام قشم، دره تندیس‌ها، کلات کشتاران، جزایر ناز و دهها تخته سنگ و صخره با اشکال زیبا موجب شد تا نام قشم در لیست دارندگان ژئوپارک‌های جهانی ثبت شود.

کد خبر 171330
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز