چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل مرکز منطقه‌ای سازمان زمین شناسی در قشم گفت: ژئوپارک قشم به فهرست یونسکو برمی‌گردد. پرونده این ژئوپارک مهرماه امسال (اکتبر) به شبکه جهانی ژئوپارک‌ها ارسال می‌شود تا برای ورود دوباره به فهرست جهانی یونسکو مورد بررسی قرار گیرد

ژئو پارک قشم در فهرست یونسکو می‌ماند

به گزارش ایرنا، شبکه جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو )هر چند وقت یک بار ژئوپارک‌هایی را که در فهرست جهانی قرار دارند، بازرسی و عملکرد آنها را ارزیابی می‌کند. براین اساس کارشناسان ارزیابی این نهاد بین المللی بازدیدی از ژئوپارک قشم داشتند. این ارزیابان نظر دادند که باید نواقص این ژئوپارک برطرف شود از این رو مهلتی 6 ماهه به مسوولان این بخش در ایران برای رفع نواقص دادند و بدین ترتیب مقرر شد که نواقص موجود دراین مدت برطرف شود تا این ژئوپارک از فهرست یونسکو خارج نشود .

بعد از گذشت مدت زمان تعیین شده بازرسان و ارزیابان از ژئوپارک بازدید کردند. در این زمان اقدامات برای رفع نواقص در حال انجام بود. از این رو مقرر شد که مهرماه امسال دوباره پرونده روند کار در ژئوپارک قشم بررسی شود.

علیرضا امری کاظمی گفت: ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم است که به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های ملی تحت حمایت یونسکو درآمده است. در حال حاضر این ژئوپارک در فهرست جهانی یونسکو به صورت تعلیق در آمده به این معنا که اگر توصیه‌های ارزیاب‌ها اجرا شود و به تایید شبکه جهانی ژئوپارک‌ها برسد دوباره در فهرست یونسکو جای خواهد گرفت.

مدیرکل مرکز منطقه‌ای سازمان زمین شناسی در قشم گفت: اقدامات برای برگرداندن ژئوپارک قشم به فهرست جهانی در حال انجام است و تا مهرماه امسال به طور کامل تمام خواهد شد و امیدوارم تا پایان سال در فهرست یونسکو قرار گیرد.

امری کاظمی افزود: مهمترین ایرادی که ارزیاب‌های یونسکو از ژئوپارک قشم گرفتند نبودن جنگل حراء جزو مساحت این پارک بود. پیش از این جنگل حراء جزو محدوده و مساحت ژئوپارک قشم نبود و این موضوع به عنوان یک نقیصه از سوی ارزیاب‌ها مطرح شد . در جریان بررسی دوباره مقرر شده است که این جنگل‌ها در محدوده ژئوپارک جای گیرد که این نقص برطرف شده است و هم اکنون جنگل حراء در محدوده مساحت ژئوپارک قرار گرفته است .

وی ادامه داد: ارزیاب‌ها همچنین مسئله توسعه نیافتن پروژه‌های ژئوسایت‌های منطقه را مطرح کردند و از روند اجرایی این پروژه‌ها راضی نبودند. در حال حاضر بیشتر این پروژه‌ها به اتمام رسیده و تا مهرماه (زمان ارایه گزارش) به طور کامل تمام خواهند شد.

کارشناس مسئول میراث زمین شناختی سازمان زمین شناسی گفت: اجرای پروژه‌های حفاظتی، معرفی منطقه و تسهیل در رفت و آمد بازدید کنندگان از سایت‌ها جزو پروژه‌های توسعه ژئوسایت‌های قشم بوده است.

وی گفت: همچنین ناقص بودن موزه ژئوپارک قشم یکی دیگر از دلایلی بود که ارزیاب‌های یونسکو مطرح کردند که هم اکنون با اقدامات انجام شده این موزه هم تکمیل شده است.

امری کاظمی در ادامه به راه اندازی مرکز تخصصی مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک کشور در قشم اشاره کرد و گفت: علت راه اندازی این مرکز در قشم استفاده از تجربیات متخصصان ژئوپارک است تا فعالیت این دو مرکز درکنار هم باعث شکوفایی منطقه شود.

وی اظهار داشت: راه اندازی مرکز تخصصی مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک کشور توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور جزو مصوبه اخیر دولت دهم در اسفندماه سال گذشته بوده است.

ژئوپارک جهانی قشم با وسعتی بالغ بر۳۰۰ هزار هکتار درغرب جزیره قشم قرار دارد. در حقیقت ژئوپارک قشم محدوده‌ای طولی است که شرق آن به روستای طبل ـ صلخ ،غرب آن به روستای گوری ـ کانی، ازشمال به ساحل شمالی واز جنوب به ساحل جنوبی منتهی می‌شود.

این ژئوپارک دارای ۸ سایت اصلی تنگه چاه کوه، دره ستاره افتاده، تنگه عالی، دره تندیس‌ها ، دره شور، نمکدان، دولاب و کورکوراکوه است.

همچنین ژئوپارک قشم دارای موزه‌ای است که حیات وحش منطقه وعکس‌هایی ازپدیده‌های زمین شناسی ژئوپارک را به نمایش می‌گذارد. ژئوپارک قشم اولین و تنهاترین ژئوپارک خاورمیانه است که در سال ۲۰۰۶به ثبت شبکه جهانی ژئوپارک‌ها رسید.

کد خبر 210908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز