همشهری‌آنلاین: نماینده مردم تهران با بیان اینکه اصطلاح وکیل الدوله بد نیست گفت: رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و دولت و مجلس هم باید با هم همکاری کنند بنده معتقدم اصطلاح وکیل الدوله بد نیست اما برخی به گونه‌ای آن را مطرح می‌کنند که اگر نمایندگان به دولت برای خدمت به مردم کمک کنند بد است.

علی اصغر زارعی

علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس پنجشنبه شب در برنامه دیروز امروز فردا با اشاره به تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس هشتم گفت: اصل تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها از نقاط مثبت مجلس هشتم بود اما متاسفانه فرآیند تصویب این قانون قریب به دو سال طول کشید به طوری که این لایحه در دولت نهم به مجلس ارائه شد و در دولت دهم تصویب شد.

مهمترین اظهارات زارعی به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • تصویب و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از نقاط مثبت مجلس و دولت بود دولت نیز به خوبی این طرح را در مرحله اول اجرا کرد اما اخیرا در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که در بحث نظارت و کنترل بازار کم توجهی صورت گرفت و ضربه جدی به اقتصاد کشور زد و نگرانی‌هایی را به وجود آورد.
  • مقام معظم رهبری در اولین فرمایشاتشان در ابتدای مجلس هشتم فرمودند ممکن است اختلافاتی هم میان مجلس و دولت وجود داشته باشد که طبیعی است و حتی باعث خیر و برکت هم می‌شود ایشان همچنین فرمودند البته اگر این اختلافات به لایه‌های زیرین برسد مشکل ایجاد می‌کند و لذا پیشنهاد کردند که کمیته مشترکی میان مجلس و دولت تشکیل شود اما شاهد بودیم که در دولت و مجلس اراده‌ای برای تشکیل و فعالیت درست این کمیته وجود نداشت.

 

  • رویکرد اصولگرایی نمایندگان مجلس هشتم ظرفیت قابل توجهی برای کشور بود. متاسفانه از این ظرفیت اصولگرایی به خوبی استفاده نشد. البته این ظرفیت در مسائل بین‌المللی، حمایت از پرونده هسته‌ای و مذاکرات به خوبی خود را نشان داد اما مجلس نتوانست در برخی مسائل داخلی به خوبی انجام وظیفه کند.
  • هر چند تلاش‌های دلسوزانه‌ای برای تعامل مجلس و دولت وجود داشت و مردم هم انتظار داشتند قوای سه گانه با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند به مردم خدمت کنند اما این تعامل به خوبی برقرار نشد. البته در این میان هر قوه باید جایگاه یکدیگر را قبول کنند.
  • {چرا از واژه وکیل الدوله برای خطاب قرار دادن برخی نمایندگان مجلس هشتم استفاده می‌شود} رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را مردم انتخاب می‌کنند تا به آنها خدمت کنند و دولت و مجلس هم باید با هم همکاری کنند بنده معتقدم اصطلاح وکیل الدوله بد نیست اما برخی به گونه‌ای آن را مطرح می‌کنند که اگر نمایندگان به دولت برای خدمت به مردم کمک کنند بد است.
  • اصطلاح وکیل الدوله از تولیدات منفی مجلس هشتم است. افرادی این گونه مباحث را مطرح می‌کنند که همواره تلاش دارند در وظایف دولت دخالت کنند.
  • دخالت برخی نمایندگان در انتصاب وزیران و معاونان آنها؛ نمایندگان نباید در انتصاب وزیران و معاونانش دخالت کنند متاسفانه شاهدیم در برخی شهرستان‌ها نمایندگان در خصوص انتصاب مدیران حکومت می‌کنند در حالیکه این جزو وظایفشان نیست.
  • مردم در انتخابات مجلس نهم با تصمیمی که گرفتند تغییرات زیادی نسبت به مجلس هشتم در مجلس نهم ایجاد کردند و با وجود اینکه رویکرد اصولگرایی در مجلس نهم هم وجود دارد اما تغییرات زیادی شکل گرفته است و مردم نشان دادند که مطالبات جدی از مجلس نهم دارند.
  • مسائل اقتصادی، گرانی، تورم و اشکالات موجود در خصوص هدفمندی یارانه‌ها از اولویت های مجلس نهم است.
  • باید در مجلس نهم با تغییرات درونی اشکالاتی که در مجلس هشتم وجود داشت را برطرف کنیم و حتی در این روند باید آیین نامه داخلی مجلس هم اصلاح شود و نمایندگان مشارکت بیشتری در مدیریت مجلس داشته باشند.
کد خبر 170886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز