همشهری آنلاین: نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه دولت و مجلس قدر بسیاری از فرصت‌ها را ندانستند به بیان خاطره‌ای از تاکید رهبر انقلاب بر لزوم اجرای مصوبات مجلس از سوی دولت پرداخت.

مهر نوشت: علیرضا زاکانی پنجشنبه شب در برنامه دیروز امروز فردا که از شبکه سوم سیما پخش شد با بیان اینکه مجلس هشتم در برخی حوزه‌ها خوب عمل کرد و در برخی حوزه‌ها نمره منفی گرفت گفت: مقام معظم رهبری در آغاز مجلس هشتم پیامی به ما دادند که نکات مختلفی داشت، ایشان در آن پیام نقاط مثبت مجلس هفتم را مورد تاکید قرار دادند. درباره مجلس هشتم هم اصل وقف نماینده برای مجلس حریت و شجاعت نماینده، تعامل صحیح با قوا، ایجاد آرامش و ثبات در جامعه و دقت در اهداف دهه پیشرفت عدالت از توصیههایی بود که مقام معظم رهبری به نمایندگان داشتند. لذا اگر به این موارد دقت کنیم میبینیم که مجلس هشتم هم نکات خوب و شاخص داشت و هم نکاتی دارد که زیبنده مجلس نبود.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تعامل میان دولت و مجلس گفت: معتقدم دو طرف قدر بسیاری از فرصت‌ها را ندانستند متاسفانه در بسیاری از اوقات هم مجلس و هم دولت بر سر موضع نادرست خود ایستادند و بر آن پافشاری کردند. در حالیکه اصل و مبنا باید حرکت در جهت خدمت به مردم و منافع ملی باشد و دو قوه باید به جای رقابت با یکدیگر رفاقت کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه تعامل دولت و مجلس باید اساس درستی داشته باشد، گفت: در جریان مجلس هفتم دولت نامه‌ای سه صفحه‌ای و محرمانه به مجلس نوشت که مایه تعجب شد چرا که دولت در این نامه مطرح کرده بود که برخی قوانین تصویب شده توسط مجلس را اجرا نمی‌کند. با وجود اینکه ما می‌توانستیم در مقابل این نامه بی‌سابقه جنجال آفرینی کنیم اما هیئت رئیسه مجلس هفتم تصمیم گرفت در اقدامی دور از تنش نامه را با ذکر اصول قانونی پاسخ دهد و لذا رئیس مجلس در پاسخی کوتاه جواب نامه را داد.

زاکانی تصریح کرد: سه روز بعد از پاسخ ما دولت نامه دیگری به مجلس فرستاد و این بار اعلام کرد به دلیل مشکلاتی که در قانون مصوب مجلس درباره 950 میلیون دلار گاز است آن را اجرا نمی‌کند لذا و از آنجایی که در جمهوری اسلامی بن بستی وجود ندارد همان زمان دکتر حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی نامه دولت را به مقام معظم رهبری ارائه دادند و ایشان هم در پاسخ خطاب به دولت و رئیس جمهور فرمودند مصوبات مجلس که توسط شورای نگهبان بررسی شده است لازم الاجراست.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود در عین حال تاکید کرد: البته لازم است مجلس قوانینی را بنویسد که قابل اجرا باشد و این هنر را داشته باشد که ریل گذاری درست را انجام دهد اما لکوموتیوران هم حق ندارد مسیر را تغییر دهد و حتی اگر ریل هم اشکال دارد باید آن را از طریق قانونی اصلاح کند.

وی در ادامه با بیان اینکه دو نوع تعامل در خصوص روابط دولت و مجلس می‌تواند وجود داشته باشد، گفت: یک نوع تعامل که وجه مثبت آن است حفظ اقتدار در نهایت آرامش و ثبات و نوع دیگر تعامل که بسیار منفی است جنجال سازی و ایجاد تنش است که می‌تواند در جامعه مضر باشد.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود همچنین در ادامه این برنامه با اشاره به خلق واژه وکیل الدوله در مجلس هشتم گفت: مجلس نه وکیل الدوله و نه وکیل ضد دوله دارد بلکه وکیل المله دارد و در اصل دولت هر جا خادمی مردم را انجام دهد مجلس هم کمک حاصل و حامی او خواهد بود اما اگر رویکرد خلاف این موضوع را دنبال کند با ایستادگی و مقاومت مجلس روبرو خواهد شد البته نباید دعوا را بر سر سفره مردم ببریم بلکه باید به صورت کارشناسی مسائل میان دولت و مجلس حل شود.

زاکانی در ادامه با اشاره به ضعف ساختار قانون نویسی در کشورمان گفت: مجلس باید در حوزه قانونگذاری و نظارت متحول شود چرا که ساختار قانون نویسی دارای خلاء های اساسی است و بسیاری از مشکلات و نقاط ضعف مجلس هم ناشی از همین نقص است و قوانینی که در روند تصویب است به درستی کارشناسی نمی‌شود.

وی در همین زمینه گفت: در روز پنجشنبه قانونی تصویب شد که مایه تاسف همه ما شد بسیاری از نمایندگان تصریح داشتند تصویب این بند می‌تواند کمکی به دولت در عرصه ممانعت از فرارهای مالیاتی کلان باشد اما در کمال ناباوری این بند رای نیاورد.

کد خبر 170904
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز