چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

در تماس‌های مکرری که برخی از شهروندان با ما داشتند، از کیفیت نان ابراز گله کرده بودند.

 این در حالی است که از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و با آزاد شدن نرخ نان، مسئولان قول دادند که با نظارت بر شیوه تولید نان بر کیفیت آن بیفزایند. البته بحث بر سر کیفیت نان در کشور ما منحصر به امروز و دیروز نبوده بلکه سال‌هاست که کارشناسان به بحث و بررسی و ارائه راه‌حل در این زمینه مشغول هستند.

در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت، از تعداد نانوایی‌های سنتی کاسته شد و جای آنها را نانوایی‌های ماشینی گرفتند که با سرعت بیشتری نان را در اختیار مردم می‌گذارند اما با این حال مشکل کیفیت نان همچنان باقی است. مشکل بر سر شیوه پخت نان نیست، چه شیوه‌های پخت سنتی و چه شیوه‌های جدید پخت نان، هر دو در زمینه تولید و ارائه نان با کیفیت و مرغوب با مشکلاتی روبه‌رو هستند. بی‌شک بخش زیادی از ضایعات نان در کشور، ریشه در روش‌های نادرست پخت نان دارد.

کارشناسان بر این نظرند که یکی از دلایل دور ریختن و بیات شدن نان در ایران به همین کیفیت پخت آن برمی‌گردد. از جمله اموری که مرغوبیت و کیفیت نان را پایین می‌آورد، افزودن بیش از حد مجاز جوش‌شیرین به خمیر برای زود ور آمدن آن است. در گذشته‌های نه‌چندان دور از خمیر‌ترش برای ورآمدن خمیر استفاده می‌شد اما امروزه به‌دلیل افزایش مراجعه‌کننده به نانوایی‌ها، نانوایان ناچارند که برای زودتر ورآمدن خمیر از مقادیر زیادی جوش‌شیرین استفاده کنند.

این در حالی است که متخصصان تغذیه افزودن زیاد جوش‌شیرین به خمیر نان را برای سلامت بدن زیانبار دانسته‌اند. گاهی مواقع مقدار جوش‌شیرین افزوده شده در نان آنقدر زیاد است که آدم فکر می‌کند دارد جوش‌شیرین می‌خورد! به هر روی اکنون بعد از این همه وعده و وعید، شهروندان انتظار دارند که مسئولان نظارت بیشتری بر تولید و عرضه این اصلی‌ترین قوت روزانه مردم اعمال کنند.

شنا در استخرهای آلوده ممنوع!

گرما و عرق‌ریزان آدم‌ها را کلافه می‌کند؛ به‌طوری که همه می‌خواهند هر چه زودتر خود را به سایبانی خنک برسانند یا به خانه بروند و آبی بر سر و روی خود بریزند.عده‌ای هم این روزها ساک به دست، به استخرهایی که خوشبختانه در سراسر شهر گسترده‌اند، می‌روند که هم ورزش است و هم تفریح. این افراد مشتری پروپا قرص استخر در چنین روزهایی هستند، اما آنچه بعضا در این میان فراموش می‌شود، توجه به بهداشت و پاکیزگی این استخرهاست.

شایع‌ترین بیماری‌‌ای که از استخرهای آلوده نصیب شناگران می‌شود، نوعی بیماری قارچی است که به صورت لکه‌های سفید، قهوه‌ای تیره یا قهوه‌ای روشن روی پوست ظاهر می‌شود. این لکه‌ها که با خارش کم و گاهی شدید همراه هستند، به‌واسطه عوامل قارچ‌زای موجود در استخرهای آلوده و کثیف به پوست انسان منتقل می‌شوند. از این‌رو شهروندان باید از بهداشتی بودن استخرها اطمینان به دست آورند. هنوز هم استخرهایی پیدا می‌شوند که ضدعفونی کردن با کلر را در رأس برنامه‌های بهداشتی خود قرار نمی‌دهند. این مسئله به‌ویژه برای خانم‌ها می‌تواند پیامدهای وخیمی داشته باشد.

به هر حال ضمن توجه به این موارد، توصیه می‌شود که پس از بیرون آمدن از استخر حتما استحمام کنید و پس از خوب خشک کردن خود، لباس‌های نخی بپوشید. در اینجا باید از برخی شهروندان هم گله کرد که با وجود ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی، به استخرهای عمومی می‌آیند و بدین وسیله همشهریان خود را در معرض بیماری و ناخوشی قرار می‌دهند.

کد خبر 170826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز