همشهری آنلاین: شهردار تهران امروز طرح تفصیلی شهر تهران را رونمایی کرد؛ طرحی که معاون شهرسازی و معماری شهر تهران درباره آن گفت: افق اجرایی طرح تفصیلی ۱۵ ساله است که پنج سال اول آن بسیار حساس و حیاتی است و ضمانت حسن اجرای آن در سالهای آینده را رقم می زند.

به گزارش همشهری آنلاین، معاون شهرسازی و معماری شهر تهران در مراسم رونمایی از طرح تفصیلی شهر تهران که صبح دوشنبه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با اشاره به طرح‌های تفصیلی گذشته شهر تهران گفت: این طرح سومین تجربه از طرح‌های توسعه شهری است که نخستین طرح تفصیلی در دهه 40 پایه گذاری شد که شبکه معابر و بزرگراهی ما در سال‌های اخیر بر اساس آن طرح ساخته می‌شود.

تفاوت طرح تفصیلی جدید با قبلی‌ها

معاون شهردار با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی جدید رویکردی متفاوت با طرح‌های قبلی دارد افزود: یکی از این تفاوت‌ها نگرش به نوع پلاک و املاک است. در طرح‌های گذشته کاربری‌ها بر اساس تک پلاک‌ها تعریف می‌شد اما در طرح فعلی پلاک‌ها در کنار هم و در قالب پهنه تعریف می‌شود.

وی با اشاره به 4 پهنه طرح تفصیلی اظهار داشت: هر 4 پهنه 10 زیر مجموعه تک رقمی دارند و 25 زیر مجموعه دو کدی و در مقیاس طرح تفصیلی این زیرمجموعه‌ها به 55 زیر مجموعه سه کدی تعریف شده است. همچنین طرح تفصیلی فعلی قابلیت استفاده در محیط‌های نرم افزاری و فناوری‌های جدید را دارد.

جاوید ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ شهر تهران تمامی اطلاعات طرح تفصیلی بدون مراجعه به شهرداری در سایت فراهم است. همچنین ضوابط آن نیز برای آشنایی بیشتر شهروندان بر روی سایت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: افق اجرایی طرح تفصیلی 15 ساله است که پنج سال اول آن بسیار حساس و حیاتی است و ضمانت حسن اجرای آن در سال‌های آینده را رقم می زند.

جاوید انعطاف پذیری و ساختاری راهبردی بودن طرح تفصیلی را یکی دیگر از تفاوت های طرح تفصیلی دانست و گفت: در سال اول امکان پایش، اصلاح و تطبیق طرح وجود دارد و طرح هر پنج سال امکان اصلاح و بازپیرایی اساسی دارد.

تهران به 630 کیلومتر محدود شده است

وی با اشاره به اصلاح محدوده شهر تهران در طرح تفصیلی جدید گفت: در طرح تفصیلی نخست محدوده تهران 650 کیلومتر ذکرشده بود که در طرح ساماندهی به 765کیلومتر مربع افزایش پیدا کرد و در حال حاضر با اصلاح محدوده این میزان به 630کیلومتر محدود شده است.

معاون شهردار تاکید کرد: طرح تفصیلی بی عیب و نقص نیست و برای همین امکان پایش در طرح پیش بینی شده است.

مراجعه 11 هزار شهروند تهرانی به سامانه طرح تفصیلی

همچنین مدیرعامل فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اینکه سیستم شهرسازی و معماری شهر تهران از بزرگترین سیستم های آی تی در مجموعه شهرداری است، گفت: این سیستم 100 زیر مجموعه دارد.

به گفته علی اصغر قائمی، هدف از قرار گرفتن طرح تفصیلی در سامانه اینترنتی شهرداری یکپارچه سازی نقشه‌های پایه، خودکارسازی و جلوگیری از اعمال سلیقه، دسترسی مردمی و تولید ابزار کنترلی و گزارشات مدیریتی است.

وی با بیان اینکه در 50 روز گذشته روزانه 11 هزار نفر به سامانه اطلاعاتی طرح تفصیلی ورود پیدا کرده‌اند گفت: مجموعه ضوابط و مقررات طرح تفصیلی به طور کامل در سامانه قرار گرفته است. همچنین تاکنون 22 هزار استعلام از طرح تفصیلی گرفته شده، 3 هزار و 958 دستور نقشه بر اساس طرح تفصیلی صادر شده و 356 هزار بار استعلام مردمی از سامانه گرفته شده است.

کد خبر 170365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز