همشهری آنلاین - فهیمه سادات طباطبایی: در حالی که چندی پیش برخی رسانه‌ها در گزارشی عنوان کردند شهرداری تهران بدنبال دور زدن طرح تفصیلی است امروز رئیس شورای عالی شهرسازی گفته است:‌ چه ایرادی دارد در زمین‌هایی با وسعت کم افزایش تراکم داشته باشیم.

به گزارش همشهری آنلاین، کمتر از یک ماه از ابلاغ طرح تفصیلی از سوی شهردار تهران به همه مدیران شهری می‌گذرد؛ طرحی که قرار است همه ساخت و سازهای شهری مطابق آن باشد و اقدامی خارج از آن صورت نگیرد؛ اما گویا مدیران دولتی تمام این طرح را قبول نداشته و برنامه‌های انفرادی خود را دنبال می کنند.

چندی است که وزارت راه و شهرسازی در طرحی، محدوده تهرانسر و چیتگر را برای ساخت مسکن مهر شهر تهران در نظرگرفته‌اند، از سویی دولت تراکم را در زمین‌های دولتی افزایش داده تا بدین وسیله از افزایش قیمت مسکن در تهران جلوگیری کند؛ موضوعی که باعث اعتراض اعضای شورای شهر تهران شد.

چه نیازی به طرح تفصیلی بود

"حسن بیادی"، نایب رئیس شورای شهر تهران از عملکرد شورای عالی شهرسازی و معماری در زمینه افزایش تراکم در زمین‌های دولتی گلایه کرد. به گفته حسن بیادی اگر قرار بود دولت زمین‌های خودش را افزایش تراکم داده و آنها را تبدیل به پهنه مسکونی کند چه نیازی به مطالعات طرح جامع و تفصیلی بود.

اما "میرمحمد غراوی " معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با مهر با ابراز بی‌اطلاعی از موضع شورای شهر تهران گفته است: تراکم‌های مسکونی در زمین‌های دولتی بیش از پهنه نبوده است، ضمن آنکه در همه اراضی دولتی این کار انجام گرفت.

وی بابیان اینکه افزایش تراکم در زمین‌های بزرگ مقیاس صورت گرفته است، افزود: ارایه کاربری مسکونی به این زمین‌ها برای ساخت مسکن و کنترل بازار بوده و این کاری است که شهرداری تهران هم در اراضی بخش خصوصی انجام داده و با افزایش تراکم آنها موافقت کرده است.

افزایش تراکم در زمین‌های کوچک چه اشکالی دارد

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با طرح این پرسش که چه ایرادی دارد در زمین‌هایی با وسعت کم افزایش تراکم داشته باشیم، گفت: در این زمین‌ها سعی شده از حداکثر زمین استفاده شود تا ساخت و ساز بیشتری انجام گیرد.

اما "مجید پاکساز" مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران در این باره به همشهری آنلاین گفت: واقعیت این است که در حوزه شهرسازی و معماری کارشناسان و مدیران زیادی در بخش دولتی، عمومی و خصوصی و در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند به همین دلیل اختلاف نظرهای زیادی در این حوزه وجود دارد ولی سیستم طوری طراحی شده که در نهایت یک مرجع در شهر  تصمیم بگیرد.

استثنا در طرح تفصیلی قائل نشویم

پاکساز با بیان اینکه در حوزه شهرسازی و معماری از حرکت در مسیر خلاف طرح تفصیلی استقبال نمی‌کنیم، افزود: اگر مواردی وجود داشته باشد که توجیه فنی و چارچوب قانونی داشته باشد بررسی می‌کنیم.

مدیرکل شهرسازی و طرح‌های شهری شهرداری تهران ادامه داد: در فعالیت اخیر دولت، قطعا مغایرت بوده که کمیسیون ماده 5 وارد شده و آن را ارزیابی می‌کند.

وی گفت: به عنوان یک کارشناس اینگونه فعالیت‌های مغایر با طرح تفصیلی را تایید نمی‌کنم و معتقدم این سند به عنوان یک میثاق فنی و شهرسازی مورد وثوق همه کارشناسان و مدیران و شهروندان باشد و در این رابطه هیچ استثنایی قائل نشود.

طرح تفصیلی و گران شدن خانه‌های کلنگی

پاکساز در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه "عنوان شده براساس طرح تفصیلی جدید قیمت املاک کلنگی در شمال تهران گران می‌شود؟" گفت: این طرح در مناطق گوناگون شهر خاصیت‌های متفاوتی دارد؛ به طور مثال در جایی از ساخت هتل و در مکانی دیگر از فعالیت‌های تولیدی و آی پی و خدماتی حمایت شده است اما نمی‌توانیم تفکیکی را برای شمال یا جنوب تهران قائل شویم چرا که همه نقاط تهران براساس پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های آن محدوده نقش پیدا می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین قرار است شهرداری تهران در بیست و پنجم اردیبهشت از طرح جامع تفصیلی رونمایی کند.

کد خبر 169481
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز