گروه شهری: مهدی چمران رئیس شورای‌عالی استان‌ها و رئیس شورای اسلامی شهر تهران دیروز در آستانه سالروز تشکیل شورا در جمع خبرنگاران به تشریح عملکرد شوراها در سال گذشته پرداخت.

شورای شهر

چمران در جایگاه رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی تهران را اقدامی بی‌نظیر، استثنایی و ارزشمند دانست و گفت: نقشه‌های طرح تفصیلی در فضای الکترونیکی قرار می‌گیرد و به خوبی برای عموم مردم نیز قابل استفاده خواهد بود.به گفته وی نقشه‌های این طرح 25اسفند ماه در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسید و دراین فاصله کوتاه همه نقشه‌ها در محیط GIS قرارگرفت و دیگر نیازی نیست تا شهروندان برای کسب اطلاعات و مشخصات ملک خود با صرف وقت و درگیر‌شدن با ترافیک شهری به دفاتر الکترونیک مراجعه کنند، بلکه در اسرع وقت و با صحت و دقت می‌توانند اطلاعات لازم را از سایت شهرداری دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه از زمان آغاز نخستین دوره شوراها در سال87 تاکنون 12سال گذشته است اظهار داشت: شوراها با همین سن کم توانسته‌اند اقدامات ارزنده‌ای در شهر و روستا به انجام برسانند؛ مثلا در تهران شاهد تحولاتی همچون شفافیت مالی در شهرداری، تعریف چشم‌انداز 25ساله و استراتژی 5ساله برای شهر تهران و تدوین و تصویب طرح جامع و تفصیلی که مقاومت‌های بسیاری در برابر آن شد بوده‌ایم اما همه آنها پشت سر نهاده شد.

چمران با بیان اینکه طرح جامع تهران نه در کشور که در مقایسه با کلانشهرهای سایر کشورها نظیر طرح تفصیلی پاریس بی‌نظیر و پیشرفته‌تر است، گفت: البته ما به طرح تفصیلی هم اکتفا نکردیم و در بافت فرسوده به طرح منظر پرداختیم که یک گام از طرح تفصیلی جلوتر است و سیما ومنظر شهری را ترسیم می‌کند و در کمیسیون ماده 5 به تصویب رسید.وی ادامه داد: در دیگر شهرهای کشور نظیر شورای شهر مشهد و اصفهان شوراهایی پویا وفعال داریم که در کنارهم با وجود همه اختلاف نظرها و تنگنا‌ها به‌صورت علمی، تخصصی و کارشناسی عمل می‌کنند.

یکی از این تنگناها مربوط به مصوبه سال 61 است که تاکید بر خودکفا بودن شهرداری‌ها داشت اما هنوز بند دیگر این مصوبه که اختصاص به تامین درآمدهای پایداردارد تصویب نشده که ما فشار بسیاری برای تصویب و اجرای هر چه سریع‌تر آن داریم. چمران با بیان اینکه شورای‌عالی استان‌ها نیز همچون شوراهای شهر با تاخیر شکل گرفت اما کار خود را در دور سوم با قدرت آغاز کرد اظهار داشت: در سال90، 5 لایحه از سوی شورای‌عالی استان‌ها از جمله اصلاح قانون بیمه کارگران، اصلاح قانون برنامه 5 ساله و... به مجلس ارائه شد و در دستور کار قرار گرفت، 10 طرح برای اجرا به شورای شهر و روستا ارائه شد، 3 طرح برای دولت ارسال شد، تفاهمنامه‌هایی با وزارتخانه‌ها به امضا رسید، 32طرح از استان‌ها و سازمان‌ها به شورای‌عالی ارائه و 18مورد تصویب شد و سیستم اتوماسیون اداری استان‌ها، شهرها و مراکز استان‌ها نیز از اقدامات مهمی بود که راه‌اندازی شد.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها در بخش دیگری از اظهارات خود به دیدار اعضای شورای شهر با مقام معظم رهبری در سال82 اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند وظایفی بر عهده شوراها بوده که افراد دیگری به وکالت آنها را انجام می‌دادند اما اکنون خود شوراها آمده‌اند و باید وظایف را به‌خود شوراها بدهید تا به انجام برسانند.


رئیس شورای‌عالی استان‌ها همچنین به بخش‌هایی از فرمان حضرت امام (ره) درمورد لزوم تشکیل شورا در سال58 و اصول هفتم، یکصدم و یکصدوسوم قانون اساسی که براساس آن استانداران، بخشداران، فرمانداران و... درحدود اختیارات شورا ملزم به رعایت تصمیمات شوراها هستند، اشاره کرد و گفت: البته این مسئله اکنون کمی برعکس شده است.

حسابرسی مدیریت شهری؛ کاری بزرگ در سال90

مهدی چمران در بخش دیگری از مصاحبه‌خود با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد شورای اسلامی شهر تهران پرداخت و گفت: در این دوره شورا 455 جلسه برگزارشد که 93مورد آن به همراه 95 مصوبه متعلق به سال90 بوده است. در مجموع 769 مصوبه متعلق به دور سوم شورای شهر تهران است ضمن اینکه 13مورد از مصوبات سال90 مورد اعتراض فرمانداری قرار گرفت، همچنین 34مورد تذکر به‌صورت کتبی برای شهردار ارسال و پاسخ آنها دریافت شد.

چمران با تاکید بر اینکه سال90 سال پرتلاشی برای شورای شهر تهران بود گفت: از مهم‌ترین این کارها که به خوبی پیگیری شد، بحث حسابرسی و گزارش حسابرسی در صحن شورا بود که طی آن تک به تک معاونت‌ها، سازمان‌ها وبرای نخستین بار شرکت‌های شهرداری مورد بررسی قرار گرفتند، به‌گونه‌ای که خود مدیران شهرداری نیز تصور نمی‌کردند کار به این صورت پیش‌رود.

چمران از تلاش شورای شهر برای اصلاح پروژه‌های عمران شهری از جمله تونل صدر - نیایش سخن گفت و افزود: بررسی‌های موشکانه شورا برای اصلاح پروژه صدر - نیایش یک‌سال و نیم طول کشید که باعث شد هم‌اکنون این طرح با سرعت اجرایی شود.
چمران با بیان اینکه سال گذشته 30میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادرشد که 60 درصد درآمد شهر تهران را تامین کرد، اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده تنها درآمد پایدار مالیاتی است، از آنجایی که در سال90 عوارض بنزین برمبنای لیتری 100تومان در نظر گرفته شده بود در حالی‌که بنزین 400 تومان عرضه می‌شد اما امیدواریم امسال 10 درصد عوارض قانونی اجرایی شود.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها معتقد است هر چه درآمدهای پایدار شهرها افزایش یابد به نفع نظام است زیرا شهرها پیشانی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند بنابراین هر چه زیبا‌تر و سالم‌تر باشند و بتوانند خودشان را اداره کنند بهتر است.

تشکیل جلسه شورای‌عالی استان‌ها در ابوموسی

مهدی چمران در پاسخ به درخواست یکی خبرنگاران که از وی خواست تا نام یکی از خیابان‌های شهر را به جزیره ابوموسی تغییر دهد گفت: البته تمامی شهرها موظف شدند یکی از بزرگ‌ترین مسیرهای خروجی شهر به سمت جنوب را به نام خلیج‌فارس نامگذاری کنند و عنوان Persian golf را نیز روی تابلوها حک کنند، همچنین قرار است به‌زودی یکی از جلسات شورای استان‌ها در جزیره ابوموسی برگزارشود.

رئیس شورای شهر درباره عدم‌تحقق مدیریت یکپارچه شهری از دولت و مجلس گلایه کرد و گفت: این موضوع هرساله در برنامه گنجانده شده اما مورد توجه قرار نمی‌گیرد در هرحال اخیرا با معاون اول رئیس‌جمهور و معاون توسعه انسانی رئیس‌جمهور جلسه‌ای داشتیم و قرار بر این شد 16 موردی که طبق قانون باید به شوراها واگذارشود مورد بررسی مجدد قرارگیرد.

کد خبر 167684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز