گروه اقتصادی - محمد رضایی: شهردار تهران مهم‌ترین چالش فعلی اقتصاد کشور را مدیریت عنوان کرد و با انتقاد از بی‌ثباتی تصمیمات گفت: ارزانی و گرانی بخشنامه‌ای و دستوری نیست، وقتی با بخشنامه قیمتی پایین می‌آید به همان میزان باید منتظر باشیم که بدون بخشنامه قیمت در جایی دیگر با شتاب بیشتر بالا رود.

به گزارش همشهری، روز گذشته همایش «جهاد اقتصادی از مبانی تا موانع» با حضور جمعی از مقامات کشور از جمله دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات کشور، دکتر احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد. در این مراسم شهردار تهران ضمن تاکید بر اهمیت موضوع جهاد اقتصادی گفت: امروز اولویت در حوزه بحث‌های اقتصادی است که به‌عنوان محور جدی مقابله با انقلاب اسلامی بوده و از این منظر آن را تهدیدی جدی می‌دانیم.

پرهیز از اتهام زنی‌های سطحی

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اینکه به‌صورت جزئی بگوییم فلان نفر در فلان بخش علیه اقتصاد کشور توطئه می‌کند، این یک کار عمیق و مطالعه شده نیست و مانند بحث‌هایی است که در گذشته بر سر این بود که اول باید توسعه سیاسی باشد یا توسعه اقتصادی، در این باره 8 سال بحث شد اما در نهایت فقط فرصت‌ها از دست رفت. قالیباف ادامه داد: ابتدا باید این نکته را بدانیم که معارضان جدی داریم و بفهمیم دشمن ما در کدام صحنه ایستاده است. اما امروز همه تدابیر مقام معظم رهبری و شرایط نشان می‌دهد عرصه اقتصادی مهم‌ترین عرصه نبرد انقلاب با دشمنانش است. بنابراین اگر صحبت از جهاد اقتصادی می‌کنیم از این منظر است که فعالیت اقتصادی باید در یک فضای انقلابی، عقلانی، عاشقانه، عالمانه و مجدانه باشد.

دوری از شعارزدگی

او به انتقاداتی که این روزها از شهرداری به خاطر نصب بنرهای تبلیغاتی کالاهای خارجی می‌شود، اشاره و خاطرنشان کرد: اگر همه هدف ما در تولید ملی این باشد که تابلوها را عوض کنیم و در فضای شهر فقط تبلیغ داخلی کنیم نمی‌دانم فردای قیامت به خدا و امروز به مردم چه جوابی باید دهیم، چرا که اینها به تنهایی کافی نیست.

با گفتار درمانی مشکلات حل نمی‌شود

قالیباف تصریح کرد: در این عرصه به فضای عقل، منطق، علم و تلاش به‌صورت کمی و کیفی نیاز داریم و با گفتار درمانی مشکل حل نمی‌شود و باید کاملا فضا برای مردم ملموس باشد، این عرصه به شیوه اثباتی صرف نیز قابل حل نیست بلکه به روش ثبوتی و ملموس حل خواهد شد.

انحراف از اصل 44 و نفت آلودگی بودجه

قالیباف در ادامه اظهار کرد: موضوع اصل 44 قانون اساسی که در مسیر واقعی خود قرار نگرفت از مولفه‌های مهمی است که به آن توجه نمی‌کنیم، وقتی سهم نهادهای دولتی و شبه دولتی در اقتصاد، در اوج خود است فضای رقابت و خلاقیت به‌طور طبیعی از بین می‌رود، ریسک به‌شدت بالاست و وابستگی به نفت و نفت آلودگی بودجه بالا می‌رود. قالیباف تصریح کرد: اینکه بگوییم رشد صادرات ما بالاست اما عمدتا این صادرات متکی به نفت و گاز است، تنها سر خود را کلاه می‌گذاریم، روز به روز وابستگی به نفت بالا می‌رود.

خطر تغییر مکرر نرخ‌ها

وی با اشاره به تغییر مکرر قوانین و مقررات و جابه‌جایی تعرفه‌ها و نرخ‌ها، این شرایط را سمی مهلک برای اقتصاد دانست و افزود: یک روز نرخ ارز در یک سطحی است و روز دیگر در سطح دیگر، این در حالی است که اساسا نرخ ارز دستوری نیست بلکه تابع عرضه و تقاضاست. شهردار تهران در ادامه گفت: بازار 75 میلیونی کشور بازار بزرگی است که اگر تولید کنیم فرصت و اگر فقط مصرف کنیم تهدید بزرگی است. وی با بیان اینکه تنوع مدیریت، مهم‌ترین چالش کشوراست،‌ خاطرنشان کرد: کشور امروز اسناد بالادستی درست دارد، چشم‌انداز و راهبردهای آن مشخص است، اصل 44 و قوانین آن روشن است، اگر همه اینها و این فرصت‌ها هست پس چرا وضع ما اینچنین است. شهردار تهران تصریح کرد: حلقه گمشده در کشور ما نه تهدید، نه اقتصاد، نه گرانی و نه تورم است. مهم‌ترین چالش کشور ما مدیریت است.

آسیب‌هایی که تنش‌زایی مدیران به کشور زد

وی ادامه داد: ابتدای دهه 70 که بحث سازندگی مطرح بود اینطور بحث می‌شد که با 20 تا 25 میلیارد دلار می‌توان همه اقتصاد کشور را نوسازی کرد و در همه معادلات آن زمان کسی بالاتر از30 میلیارد دلار حرف نمی‌زد. در دهه 80 این اتفاق افتاد اما وضعمان بهتر نشد که بدتر شد. اگر بناست در نفت بشکه‌ای 10 دلار شرایط آن باشد و در نفت بشکه‌ای 120 دلار هم وضع اینچنین، پس مشکل ما پول و درآمد نیست بلکه مدیریتی است که بتواند با عقل و منطق و عشق و عاقلانه برنامه‌ریزی دقیق کند و خود را با حرف‌های بی‌ربط گول نزند و به سمت چالش‌های بی‌جهت و تنش‌های سیاسی نرود.

ویژگی‌های مدیریت انقلابی

قالیباف خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح و درست و انقلابی مبتنی بر رویکرد واقع گرایانه و آرمان گرایانه است که ما را به اهدافمان در انقلاب می‌رساند، از یک منظر باید از آرمان‌ها دست برنداریم و از منظر دیگر واقع بین بوده و سیاسی کاری نکنیم که در این زمینه نیز مردم ما تقصیری ندارند و موضوع مدیریت به مجموعه دست‌اندرکاران، مسئولان و نخبگان مربوط است که در طراحی و برنامه‌ریزی، دقیق حرکت کنیم.

وابستگی 80 درصدی بودجه به نفت

در این مراسم، رئیس دیوان محاسبات هم به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به افزایش اتکای بودجه 91 به نفت تاکید کرد: دیوان محاسبات بودجه‌ای جداگانه را تنظیم و تقدیم مجلس کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی با اشاره به وابستگی 80 درصدی بودجه به نفت گفت: هم‌اکنون 80 درصد اقتصاد کشور دولتی است و این امر سبب شده تا امکان رقابت برای بخش خصوصی از بین برود.

او ادامه داد: نزدیک 100میلیارد دلار درآمد نفتی در سال محقق می‌شود اما این درآمد به جای اینکه در حوزه توسعه ملی و سرمایه‌گذاری کلان به‌کار رود عمدتا در حوزه‌های غیرفعال اقتصادی مصرف می‌شود، وقتی در این بین 70 میلیارد دلار واردات داریم دچار اشکال اساسی می‌شویم. رئیس دیوان محاسبات در عین حال به افزایش قیمت‌ها و تشدید گرانی اشاره کرد و گفت:

کوتاه‌ترین راه این است که بگوییم 24 میلیارد دلار واردات داشته باشیم اما اگر مبانی تولید را درنظر نگیریم به اقتصاد ضربه سنگینی می‌خورد. او رانتی بودن را هم از دیگر مشکلات اقتصاد عنوان کرد و افزود: در برنامه چهارم توسعه 45 درصد از دستورالعمل‌ها نوشته نشد و به این ترتیب معلوم است که این برنامه اجرا نشده است.

فساد سیاسی، بزرگ‌ترین مانع جهاد اقتصادی

احمد توکلی هم در همایش جهاد اقتصادی از مبانی تا موانع، با بیان اینکه بزرگ‌ترین مانع بحث جهاد اقتصادی فساد سیاسی است و فساد سیاسی آثار شگرفی در فرهنگ جامعه دارد، بیان کرد: مقصود از فساد سیاسی فسادی است که ناشی از منزلت قدرت‌های سیاسی است؛ این فساد منشا تمامی فساد‌ها در میان مردم است. نماینده مردم تهران در مجلس افزود: فساد سیاسی با استفاده از قدرت عمومی برای مسائل خصوصی است.

اگر ملاک تصمیم‌گیری تغییر کند و منافع شخصی و خانوادگی جای آن را بگیرد فساد ایجاد می‌شود. توکلی ادامه داد: نقش شایسته‌سالاری از عوامل پیدایش فساد سیاسی است و یکی از کارها در این زمینه رفیق‌بازی است یعنی اینکه کارهای مهم‌ را به رفقایشان می‌سپارند. از دیگر نمونه‌های آن این است که کسانی را بر سر کار بگذارند که از اقوام خودشان هستند ولی توانایی و عرضه کارکردن ندارند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: بعضی از وکلا و وزرا در همین حادثه فساد بزرگ میلیاردی از متهم فراری دفاع کردند. در مجلس نیز حمایت‌های اینچنینی رخ می‌دهد و بعضی نمایندگان مطابق ذوق دولت رای می‌دهند. وی تصریح کرد: حمایت ویژه از یک فرد خاص فساد می‌آورد و افزایش فساد سیاسی به مشروعیت سیاسی حکومت آسیب می‌زند.

  • سایه سنگین دولت باید از اقتصاد کشور برداشته شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم که از دیگر سخنرانان این همایش بود تاکید کرد: دولت باید از تاثیرگذاری مستقیم بر اقتصاد کشور صرف‌نظر کرده و شرایط را برای حضور بخش خصوصی فراهم سازد. مصطفی پورمحمدی گفت: زمانی مقدمات تولید و توسعه در کشور فراهم می‌شود که دولت از تاثیر‌گذاری مستقیم بر اقتصاد بپرهیزد. وی افزود: تا زمانی که بدنه اجتماع در مباحث اقتصادی کشور نقشی را ایفا نکنند نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت اقتصاد کشور بهبود یابد.

وی فساد سیاسی را عاملی برای عقب ماندگی کشور دانست و اظهارداشت: سلیقه‌های سیاسی و برخوردهای غلطی که از سوی برخی از مسئولان کشور شاهد هستیم سبب می‌شود زمینه‌های عقب ماندگی ایران فراهم شود و دستاوردهای تولید نیز در بیشتر مواقع تحت‌الشعاع فساد سیاسی مسئولان قرار می‌گیرد.

پورمحمدی خواستار اجرایی شدن برنامه‌های به تصویب رسیده در سازمان‌های دولتی شد و بیان داشت: متاسفانه شاهد هستیم که بیش از نیمی از برنامه‌هایی که در کشور به تصویب می‌رسند اجرایی نمی‌شوند و حتی برنامه پنجم توسعه که برنامه بسیار کلانی در کشور هست نیز تا حدود زیادی عملیاتی نشده است. وی با بیان اینکه فرهنگ نظارت ستیزی در جامعه کنونی ایران حاکم شده است، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که مسئولان در تریبون‌های مختلف به جای ترویج فرهنگ نظارت، فرهنگ نظارت ستیزی را رواج می‌دهند و این موضوع به‌هیچ‌وجه امر مطلوبی نیست.

کد خبر 170285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز