همشهری آنلاین: شهردار تهران با اعلام مخالفت با واگذاری 23 تصدی دولت به شهرداری گفت: چرا این حرف را بیان می‌کنند؛ می‌گویند باید مدیریت شهری یکپارچه انجام شود و مسئولیت آب و برق و گاز و غیره در شهر را به شهرداری واگذار کنند؛ آنهایی که با پول نفت نتوانسته‌اند این امور را اداره کنند چطور انتظار دارند بودجه شهرداری که کفاف پرداخت حقوق کارگرانش را هم نمی‌دهد مسئولیت این امر را بپذیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر محمدباقر قالیباف امروز در همایش شوراها و مدیریت محلی در افق چشم انداز با بیان اینکه نظام ما نظام بیش از اندازه متمرکز است، افزود: نظام متمرکز باعث شده است نگاهی سلسله مراتبی و یک سویه به مسائل داشته باشیم و نتیجه این نگاه کردن یک سویه به موضوعات، جایگزینی مسئله گرایی به جای هدف گرایی است.

وی ادامه داد: در این نظام کارایی و اثر بخشی در هر بخش به حداقل می‌رسد و افرادی که تنها یک مقدار خلاقیت دارند به سرعت پیشرفت می‌کنند و سازمان‌ها پس از خروج این افراد به روند بدون پیشرفت خود باز می‌گردند.

شهردار تهران با بیان اینکه تصمیم‌گیری در تهران برای همه نقاط کشور شرط عقل نیست، اظهار داشت: وقتی این امر اتفاق می‌افتد، هیچ وقت نمی‌توان ظرفیت‌های کشور را شناخت و فرصت‌ها از دست می‌رود و بدین ترتیب امکان شناخت فرصت‌ها و پیش بردن آنها را از دست می‌دهیم.

وی در ادامه با اشاره به این جمله حضرت امام (ره) که دولت‌ها حق ندارند در کارهایی که مردم توان انجام آنها را دارند، وارد شود، گفت: در حال حاضر می‌بینیم که این امر انجام نمی‌شود و مردم می‌گویند در دفاع مقدس و زمان‌هایی که دولت از انجام آنها ناتوان می‌ماند مردم را وارد می‌کرد اما هنگامی که نوبت به اقتصاد و قدرت می‌رسد عنوان می‌شود که مردم بلد نیستند و امور به دست دولت می‌افتد.

شوراهای محله کجا قراردارند

قالیباف در ادامه با تاکید بر نقش مدیریت محله‌ای و ناحیه‌ای افزود: عنوان می‌شود که دولت باید اختیارات را به شوراها و شهرداران بدهد اما این غلط است که این اختیارات از دولت گرفته شود و در شهرداری و شورای شهر نگاه داشته شود بلکه باید این اختیارات به رده‌های بعدی و کوچکتر مدیریت شهری هدایت شود.

وی در ادامه با اشاره به اصل هفت قانون اساسی و با تاکید بر نقش شوراهای محله، این پرسش را مطرح کرد که در حال حاضر شوراهای محله کجا قرار دارند و اینکه محله جزئی از شهر است یا نه؟ و شورای محله کجاست؟

مخالفت با واگذاری 23 تصدی دولت به شهرداری

قالیباف با اعلام مخالفت با واگذاری 23 تصدی دولت به شهرداری گفت: چرا این حرف را بیان می‌کنند؛ می‌گویند باید مدیریت شهری یکپارچه انجام شود و مسئولیت آب و برق و گاز و غیره در شهر را به شهرداری واگذار کنند؛ آنهایی که با پول نفت نتوانسته‌اند این امور را اداره کنند چطور انتظار دارند بودجه شهرداری که کفاف پرداخت حقوق کارگرانش را هم نمی‌دهد مسئولیت این امر را بپذیرد.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه نظام ما نظامی مبتنی بر رضایت مردم است گفت: باید نقش و مشارکت مردم در تصمیم گیری‌ها را ایجاد کرد چرا که مردم عقبه استراتژیک نظام هستند و باید در عرصه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره مردم را در تصمیم گیری‌ها شریک کرد اما چرا می‌گوییم ما بهتر از دیگران می‌فهمیم و این حق را به خود می‌دهیم.

فاصله تصمیم گیری بین تغییر و تدبیر

قالیباف در ادامه با بیان اینکه امروز یکی از مهمترین چالش‌ها در کشور چالش فاصله تصمیم‌گیری بین تغییر و تدبیر است، گفت: عده‌ای نمی‌خواهند در کشور تغییر را بپذیرند و در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به حادثه اخیر متروی تهران عنوان کرد:‌ در این حادثه فاصله میان تصمیم‌گیری و تدبیر بسیار اندک بود و فرد مسئول در کمتر از 5-6 دقیقه دستگاه‌های مترو را متوقف، ایستگاه‌ها را تخلیه و مسافران را پیاده و برق ایستگاه را قطع کرد و اگر این تدبیر و تصمیم به موقع نبود شاهد تلفات سنگین بودیم.

وی افزود: این فرد در مرکز کنترل هم اختیار و هم خلاقیت لازم برای اجرای این تصمیم را داشت.

شهردار تهران گفت: نزدیک 15 سال قبل حادثه اینچنینی در فرانسه رخ داد که علیرغم کوچک بودن اتفاق، 12 نفر کشته بر جای گذاشت.

قالیباف در ادامه عنوان کرد: اهمیت این تصمیم زمانی مشخص می‌شود که توجه کنیم که روزانه 120 هزار مسافر از ایستگاه آزادی جا‌به‌جا می شوند و 4 قطار زیر آب رفته در حادثه اخیر در کمتر از 5 دقیقه تخلیه شدند.

مدیریت محلی تنها راه چالش‌های موجود است

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه مدیریت محلی تنها راه چالش‌های موجود است گفت: باید موضوعات در سطح محله‌ای حل شوند و مسئولان در سطح محله حق تصمیم‌گیری داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه امور در کشور ما تصدی‌گری یا تولی‌گری است؟ گفت: معتقدیم که امور تولی‌گری باید در اختیار دولت مرکزی باشد و اموراتی که جزو امور تصدی گرایانه محسوب می‌شوند هرچقدر هم بزرگ و پرحجم، باید به سازمان‌های محله‌ای تحویل داده شوند.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که در کشور در حوزه مدیریتی تفکیک کار ملی و محلی انجام نشود، هرگز پیشرفت اتفاق نمی‌افتد.

وی در ادامه با بیان این پرسش از شورایاران که برای چه به دنبال مدیریت واحد شهری هستید گفت: لازم است هدفگرا باشیم و امور تصدی‌گری و تولی‌گری در دو سطح ملی و محله‌ای از هم جدا شوند.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ساختار و کارکرد بر هم اثر می‌گذارند، گفت: ساختار خوب، کارکرد خوب را ایجاد می‌کند اما در حال حاضر و تا زمانی که ساختار را اصلاح نکرده‌ایم باید کارکردی قابل قبول از خود ارائه دهیم و این انتظاری است که از شوراها و شهرداری‌ها می‌رود.

به سمت مدیریت یکپارچه شهری برویم

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اظهارات من سیاسی نیست، گفت: به عنوان مثال باید شورای اول را مثال زد و اگر اختلافاتی که در شورای اسلامی اول تهران وجود داشت در شورای دوم و سوم هم ادامه پیدا می‌کرد، من امروز جرات نمی‌کردم از مدیریت محله‌‌ای سخنی به میان آورم و باید کارکردی داشته باشیم که مردم به واسطه آن کارکرد ما را بپذیرند.

شهردار تهران در ادامه با تاکید بر اینکه باید به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت کنیم گفت: در این حرکت در حوزه مدیریت محله‌ای به دنبال متمرکزکردن اختیارات در شهرداری و شورای شهر نباشیم و اگر هر اقدامی جنبه تصدی‌گری دارد باید به بخش خصوصی واگذار شود.

قالیباف در ادامه با اعلام تشکر از اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس و مجلس هشتم به خاطر توجه ویژه به شوراها و شهرداری‌ها گفت: نمایندگان مجلس بدانند شوراهای شهر بخشی از سلسله مراتب آنها هسند و لازم است آنها را در راستای قانون گذاری محله‌ای تقویت کنند.

وی تاکید کرد:‌ درک مطالبات اجتماعی و کاهش فاصله تغییرات اجتماعی و فرهنگی، توسعه آگاهی شهروندان، شفاف سازی در عملکرد و اطلاع رسانی، مدیریت کارفرمایی، فرهنگ و مدیریت جهادی، کارآمدی توام با ارزش گرایی و توسعه اجتماعی مبتنی بر کیفیت زندگی و وفاق اجتماعی از جمله مسائلی هستند که لازم است توسط شهرداران و اعضای شورای شهر مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 170744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز