همشهری آنلاین: شهردار تهران با تاکید بر اینکه اگر رویه فعلی را در تصمیم گیری‌ها ادامه دهیم، هرگز به افق سند چشم انداز نخواهیم رسید، گفت: امروز پس از گذشت بیش از 6 سال از زمان اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله، باید حدود 35 درصد مسیر را طی کرده باشیم اما به این نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و تنها می‌خواهیم مسائل کشور را با گفتار درمانی حل کنیم.

به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقر قالیباف در نخستین همایش ملی مدیریت شهری در افق چشم انداز  1404 که امروز یکشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه مهمترین مشکل در ابتدای قرن گذشته در کشور ما بی‌فهمی و بی‌نیازی به علم بود افزود: این در حالی است که امروز و در ابتدای قرن حاضر سطحی‌نگری به روش‌های علمی و بدفهمی و برداشت غلط از تئوری‌های علمی چالش اصلی است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از رسالت‌های مهم فرهیختگان و دانشگاهیان پاسداری و نگهداری از سهم دقیق علمی در همه عرصه‌هاست، گفت: برخی مدیران اجرایی با استفاده ناشیانه و سطحی و بدفهمی از تئوری‌های علمی،‌هم به روشهای علمی خدشه وارد می‌کنند و هم بدعت‌های غلطی گذاشته و با سعی و خطا عرصه مدیریت کشور را تنها با یک روکش علمی پیش می‌برند.

چالش مهم ما تصدی های 23 گانه نیست

قالیباف با اشاره به بحث مدیریت واحد شهری که از برنامه سوم توسعه مطرح بوده و در برنامه‌های چهارم و پنجم تکرار شده است اظهار داشت: امروز هرآنچه از شهرداران شهرها مطالبه می‌شود، مدیران شهری از محدود بودن اختیارات خود سخن می‌گویند و این تصور به وجود آمده که اگر تصدی‌های 23 گانه دولتی که در برنامه‌های توسعه به آن اشاره شده، به شهرداری‌‌ها واگذار شود مسئله حل می‌شود اما چالش مهم ما تصدی‌های 23 گانه نیست و در این موضوع از روش‌های علمی برداشت سطحی شده است.

وی با اشاره به اینکه تئوری‌هایی همچون نگرش سیستمی، برنامه‌ریزی راهبردی، برنامه‌ریزی عملیاتی، مدیریت و کنترل کیفیت و مهندسی مجدد فرایندها امروز به عنوان تئوری‌های مطرح مدیریتی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار داشت: اگر ما با این نظریه‌های علمی رفتارهای سطحی و برداشت غلط داشته باشیم اتفاقات ناهنجاری در عرصه مدیریت رخ می‌دهد.

روحیه تمرکزگزایی در همه سطح دستگاه‌ها و حتی شهرداری

قالیباف با اشاره به اینکه جمعیت شهرنشین کشورمان از مرز 70 درصد گذشته و برابر آخرین آمارها به 71 درصد رسیده است، به اهمیت شهرها به عنوان مراکز جمعیتی اشاره کرد و گفت: کشورهایی می‌توانند استقلال و عزت خود را حفظ کنند که مولد باشند و تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه نیروها و امکانات مولد قطعا در مراکز جمعیتی متمرکز هستند تاکید کرد: شهرها قطب نیروهای مولد هستند.

وی در ادامه با انتقاد از یک نگاه سنتی و کلاسیک حاکم بر عرصه اقتصاد کشور اظهار کرد: در کشور ما این نگاه سنتی حاکم است که تنها دو عامل سرمایه و نیروی کار می‌تواند اقتصاد را متحول کند و دچار تفکر دولتی و تمرکز گرایی هستیم؛ به این معنا که ساختارها در سیستم اداری و اجرایی کشور بسیار متمرکز تعریف شده است.

قالیباف ادامه داد: این تمرکز موجب کشتن خلاقیت‌ها در همه سطوح جامعه و در ابعاد مختلف می‌شود، روحیه تمرکز گرایی در همه سطوح دستگاه‌ها و در شهرداری نیز وجود دارد.

وی گفت: من به عنوان شهردار تهران چه حقی دارم که برای مدیریت محلات تهران تصمیم‌گیری کنم؟ شورایاری‌های محلات جزو سلسله مراتب‌های مدیریتی کشور هستند اما هم‌اکنون نقش و جایگاه اصلی خود را نیافته‌اند.

قالیباف با اشاره به تصمیم‌گیری‌های یک سویه و از بالا به پایین در همه سطوح اظهار داشت: امروز شاکله بزرگ و ساختار گسترده‌ای در حوزه‌های اداری وجود دارد که باید کنترل شود.

تفاوت مدیریت یکپارچه با مدیریت واحد

شهردار تهران با بیان اینکه این مسئله در شهرداری نیز وجود دارد، رسما اعلام کرد که اگر 50 درصد نیروهای شهرداری تهران امروز آزاد شوند نه تنها هیچ مشکلی در روند کارها رخ نمی‌دهد بلکه کارها روان‌تر انجام می‌شود و این مسئله را یک واقعیت تلخ توصیف کرد.

وی با بیان اینکه در مقیاس دولت ملی نیز از این چالش‌ها رنج می‌بریم، خاطرنشان کرد: این مسئله ناشی از بدفهمی و استفاده غلط از تئوری‌های علمی در حوزه اجراست.

شهردار تهران افزود:  هنوز تصور می‌کنیم چالش‌های اقتصادی تنها با دو عامل سرمایه و نیروی انسانی قابل حل است، با این نگاه مشکلی حل نمی‌شود بلکه باید پروژه‌ها میان دو گروه عقل نظری و عقل اجرایی به معنای مدیران اجرایی و نخبگان تقسیم شود تا به این ترتیب نتایج بهتری حاصل شود.

به اعتقاد وی در شهرداری و یا در سطوح فرا ملی نباید مدیران به خود اجازه دهند که از اتاق خود در همه سطوح تصمیم‌گیری کنند چرا که این اقدام اول نابودی،‌انحراف، سقوط و ناکارآمدی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید با برداشت غلط از مدیریت واحد شهری این موضوع را دنبال کنیم افزود: در یک نگاه غلط تصور می‌کنیم که همه چیز باید در اختیار یک دستگاه باشد در حالی که ما باید به دنبال مدیریت یکپارچه شهری باشیم که با مدیریت واحد تفاوت ماهوی دارد.

حل مسائل کشور با گفتار درمانی

شهردار تهران با تاکید بر اینکه اگر رویه فعلی را در تصمیم گیری‌ها ادامه دهیم، هرگز به افق سند چشم انداز نخواهیم رسید، اظهار کرد: امروز پس از گذشت بیش از 6 سال از زمان اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله، باید حدود 35 درصد مسیر را طی کرده باشیم اما به این نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و تنها می‌خواهیم مسائل کشور را با گفتار درمانی حل کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه علاوه بر سرمایه و نیروی کار، بهره‌وری و مدیریت نیز باید به عنوان دو عامل موثر در اقتصاد کشور مدنظر قرار گیرد، افزود: در شهرداری تهران مشکلاتی در حوزه بهره‌وری وجود دارد.

30 درصد اتوبوس‌های تهران، 70 درصد مسافران را جابه‌جا می‌کنند

به گفته شهردار تهران امروز با 30 درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، 70 درصد مسافران این سامانه جابه‌جا می‌شود که این مسئله حاکی از بی توجهی به بهره‌وری است.

قالیباف با بیان اینکه زمانی در کشور تصور می‌شد که مشکلات به دلیل فقدان سرمایه و پول است، گفت: من این نگاه را قبول ندارم چرا که در بسیاری از موارد پول تزریق شد اما کار در زمان‌بندی پیش‌بینی شده به انجام نرسید و این ناکارآمدی حتی در مقیاس محلی هم وجود دارد.

انتقاد قالیباف از اجرای سپردن یک پروژه واحد به دو منطقه شهرداری

قالیباف با اشاره به بازدید اخیر خود از پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام گفت: بزرگراه یادگار امام در مرز دو منطقه 9 و 10 قرار گرفته است و به همین خاطر پیاده‌راه یک سوی بزرگراه توسط منطقه 9 و پیاده‌راه طرف دیگر توسط شهرداری منطقه 10 در حال اجراست و به این ترتیب دو طراحی متفاوت، مصالح متفاوت و زمان‌بندی متفاوت در یک مجموعه واحد به نام شهرداری در این پروژه انجام می‌شود.

وی که به این مسئله انتقاد داشت، گفت: کسی که با این شیوه و تئوری کار می‌کند اگر پول و منابع بیشتری در اختیار بگیرد با سرعت بیشتری منافع مجموعه را منهدم می‌کند و ما را به دره می‌اندازد.

شهردار تهران با بیان اینکه در سطح ملی نیز چنین چالشی وجود دارد گفت: قیمت نفت اگر 10 دلار باشد یا 120 دلار هیچ تاثیری بر اقتصاد و معیشت و سرانه نمی‌‌گذارد و حتی اوضاع بدتر هم می‌شود؛ مگر اکنون بدتر نشده است.

وی از این بخش از سخنان خود اینطور نتیجه‌گیری کرد که باید بهره وری و مدیریت را اصلاح کنیم و باور کنیم که مدیریت یک علم است.

چگونگی صدور انقلاب اسلامی

شهردار تهران با اشاره به اینکه در سایه یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم، خطاب به کسانی که احساس مسئولیت بیشتری می‌کنند و خود را حزب‌اللهی‌تر می‌دانند و بیشتر به خود شهدا احساس دین می‌کنند، گفت: باید بدانیم که امروز دیگر با روشهای استدلالی و اثباتی به تنهایی نمی‌توانیم از نظام و انقلاب اسلامی دفاع کنیم. بلکه پس از گذشت 33 سال از انقلاب، امروز باید به کسانی که آن دوران را درک نکرده و جنگ را ندیده‌اند با عدد و رقم و روش‌های ثبوتی و عینی کارآمدی نظام اسلامی را اثبات کنیم و با گفتار درمانی کاری از پیش نخواهیم برد.

وی با تاکید بر اینکه آرمان‌گرایی توام با واقع‌بینی از نیازهای امروز ماست، اظهار داشت: اگر به موضوعات بهره‌وری و مدیریتی توجه داشته و با درک درست از مفاهیم علمی پیش برویم، می‌توانیم کشور را به خوبی اداره کنیم،انقلاب اسلامی این گونه صادر می‌شود که کارآمدی دین در اداره جامعه اثبات شود.

قالیباف ادامه داد: در این ایام که بیداری اسلامی در کشورهای منطقه رخ داده است، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند الگوی دیگر کشورها در منطقه باشد و عزت کشور با این الگوسازی به دست می‌آید.

کد خبر 171232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز