چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در سالگرد عملیات نیروهای ویژه این کشور به پناهگاه اسامه بن‌لادن، در سفری غیرمنتظره و مخفیانه به کابل رفت تا در دیداری کوتاه توافقنامه همکاری استراتژیک میان آمریکا و افغانستان امضا شود.

سفر اوباما که کمتر از ۷ساعت طول کشید به‌صورت کاملا محرمانه انجام شد؛ به‌طوری که کاخ سفید ابتدا نخستین خبرهای منتشر شده درباره سفر رئیس‌جمهور آمریکا به کابل را تکذیب می‌کرد. او سه‌شنبه‌شب وارد کابل شد و سحرگاه چهارشنبه خاک افغانستان را ترک کرد. اوباما به همراه حامد کرزی پس از نیمه شب توافقنامه‌ای را امضا کردند که چارچوب همکاری‌های دو کشور را تا سال ۲۰۲۴ مشخص می‌کند. این توافقنامه که می‌تواند در افغانستان جنجالی شود باید برای اجرایی‌شدن به تصویب پارلمان هر دو کشور برسد.

اوباما پس از امضای این توافقنامه در بامداد روز چهارشنبه با سخنرانی خود در پایگاه هوایی بگرام تلاش کرد بار دیگر کشته‌شدن بن لادن را در زمان ریاست‌جمهوری خود در روز دوم می‌سال گذشته یادآوری کند. او در این سخنرانی که به‌صورت مستقیم از رسانه‌های آمریکا پخش می‌شد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از پایان جنگ در افغانستان حرف زد. با وجود مخالفت افکار عمومی آمریکا با جنگ افغانستان، اوباما گفت: زمان جنگ روبه‌اتمام است. دوران جنگ از افغانستان آغاز شد و در همین جا هم به پایان می‌رسد.

رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد: می‌توانیم افق‌های روشنی را متصور شویم. هدف ما نابودی القاعده است و ما در مسیر این هدف گام بر می‌داریم. وی با اشاره به تلاش برای استقرار امنیت در افغانستان تاکید کرد که آمریکا در نظر دارد کاری را که در افغانستان آغاز کرده به پایان برساند.اوباما اعلام کرد که در اجلاس ناتو در شیکاگو کشورهای عضو باید برنامه‌ای را در نظر بگیرند که نیروهای افغان سال آینده در عملیات‌های جنگی نقش فرماندهی را بر عهده داشته باشند.

آمریکا و ناتو در برنامه‌ای از پیش اعلام شده وعده داده‌اند که نیروهای خود را تا پایان سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج کنند. اوباما در سفر خود از یک طرف با اعلام پایان جنگ تلاش کرد که افکار عمومی آمریکا را به سمت خود جلب کند و از سوی دیگر در بعد بین‌المللی با امضای توافقنامه امنیتی نشان داد که هنوز این کشور تا سال ۲۰۲۴ حضور خود را افغانستان حفظ خواهد کرد. قرار است که ۲۳ هزار نفر از مجموع ۸۸ هزار نیروی آمریکا که اکنون در افغانستان حضور دارند در تابستان این کشور را ترک کنند.

باقی‌ماندن در افغانستان

اوباما در سخنرانی خود اعلام کرد که پس از ۲۰۱۴ نیروهای آمریکایی در عملیات‌های مبارزه با تروریسم و آموزش ارتش افغانستان مشارکت خواهند داشت اما واشنگتن پایگاه‌های دائمی در این کشور ایجاد نخواهد کرد و دیگر به گشت‌زنی در شهرها و مناطق کوهستانی ادامه نخواهد داد.اوباما با اعلام آغاز «روزی جدید» گفت:‌چشم ما به آینده دوخته شده است و امید داریم که این جنگ را در شرایطی به اتمام برسانیم که یک صلح پایدار ایجاد شده باشد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، در توافقنامه امضا شده میان اوباما و کرزی هر چند حرفی از تعداد مشخصی از نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان زده نشده اما این توافقنامه به‌صورت بالقوه به آمریکا اجازه می‌دهد که بخشی از نیروهای خود را به‌منظور آموزش سربازان افغان و عملیات علیه القاعده در افغانستان نگه دارد.

انفجار و تیراندازی در کابل

مدت کوتاهی پس از خاتمه سفر اوباما، حملات شبه نظامیان طالبان در پایتخت کابل حداقل ۷ کشته و بیش از ۱۷ زخمی بر جای گذاشت. مهاجمان ابتدا با یک خودروی بمب‌گذاری شده یک مجتمع مسکونی واقع در شرق پایتخت افغانستان را که محل سکونت خارجی‌هاست هدف قرار دادند.

تعدادی از مهاجمان همراه با یک بمب‌گذار انتحاری، وارد محوطه مجتمع شدند و در یک ساختمان خالی سنگر گرفتند. تیراندازی میان ماموران امنیتی و مهاجمان مسلح پس از ورود آنها به این مجتمع حدود 4 ساعت ادامه داشت و در نهایت بمب‌گذار انتحاری کمربند انفجاری خود را منفجر کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با قبول مسئولیت این حمله اعلام کرده که انفجارهای کابل واکنشی نسبت به سفر اوباما به افغانستان بوده است. باراک اوباما سحرگاه روز گذشته پس از سخنرانی ۱۵دقیقه‌ای خود در بگرام کابل را ترک کرد؛ زمانی که مردم افغانستان هنوز از خواب بیدار نشده بودند.

کد خبر 168836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز