گروه بین‌الملل: رهبران ۸ کشور صنعتی جهان روز گذشته در حالی نشست سالانه گروه ۸ را در کمپ دیوید با محوریت حل و فصل بحران اقتصادی حوزه یورو آغاز کردند که دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه و نماینده این کشور در این نشست، نسبت به آغاز یک جنگ هسته‌ای به قدرت‌های جهان هشدار داد.

با گسترش بحران اقتصادی حوزه یورو سران آمریکا، انگلیس، کانادا، ایتالیا، فرانسه، آلمان، ژاپن و روسیه به میزبانی باراک اوباما در اقامتگاه ییلاقی رئیس جمهور آمریکا از روز گذشته نشست خود را آغاز کردند تا برای حل و فصل این بحران و جلوگیری از گسترش آن به دیگر کشورهای جهان از جمله آمریکا مذاکره کنند.

به گزارش گاردین، باراک اوباما که برای آخرین بار در دوره اول ریاست جمهوری خود در نشست گروه ۸ حاضر شده روز گذشته با هشدار درباره احتمال تبدیل شدن مشکلات اقتصادی یورو به بحرانی جهانی، از آلمان خواست که با کم کردن شدت طرح‌های ریاضت اقتصادی امکان رشد اقتصادی کشورهای این حوزه را فراهم کند. او همچنین به رهبران اروپا هشدار داد که هر چه زودتر بحران یورو را کنترل کنند تا این بحران اقتصاد جهان را فلج نکند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم از دیگر اعضای گروه ۸ خواست تا برای جلوگیری از گسترش بحران اقتصادی منطقه یورو به دیگر نقاط جهان تصمیمی جدی بگیرند.

بحران منطقه یورو به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری واشنگتن، به‌شدت آمریکا را تهدید می‌کند و حل و فصل نشدن آن می‌تواند این کشور را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. باراک اوباما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تلاش است تا از میزبانی این نشست استفاده و به نوعی شکاف به‌وجود آمده میان حامیان طرح‌های ریاضتی و طرفداران رشد اقتصادی را کم کند.
نشست گروه ۸ در حالی برگزار می‌شود که فرانسوا اولاند، رئیس جمهور جدید فرانسه برای نخستین بار به‌عنوان نماینده کشورش در آن حاضر شده و دیمیتری مدودف به جای ولادیمیر پوتین مواضع روسیه را اعلام می‌کند.

به‌دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت بانک های اسپانیایی و اقتصاد یونان، شاخص سهام در اروپا، آمریکا و آسیا روز گذشته با کاهش روبه‌رو شد. موسسه‌های اعتبارسنجی رتبه اعتباری بانک‌های اروپایی را در اقتصادهای بحران زده از جمله اسپانیا، یونان و ایتالیا پایین آورده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال کاهش ارزش سهام در وال استریت و بورس لندن و ادامه نگرانی‌ها از اوضاع اقتصادی منطقه یورو، ارزش شاخص سهام در بازار بورس ژاپن هم 3 درصد کاهش یافت که از ماه اوت بی‌سابقه بوده است.

هر چند بحران اقتصادی حوزه یورو محوریت نشست گروه ۸ را تشکیل می‌دهد اما مسائل دیگر از جمله سوریه، ایران و کره شمالی از موضوع‌های مورد بحث سران این گروه است.پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه جولای، آمریکا تلاش می‌کند تا در نشست گروه‌8 رهبران سایر کشورهای جهان را به برداشت از ذخایر استراتژیک راضی کند.

هشدار مدودف درباره جنگ هسته‌ای

دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه و نماینده جایگزین پوتین در نشست گروه ۸ دیروز ساعتی قبل از شروع این نشست در گفت‌وگو با خبرنگاران هشدار داد که اقدام عجولانه نظامی علیه کشورهای مستقل می‌تواند به جنگی هسته‌ای منجر شود. خبرگزاری رویترز گزارش داده است این موضع‌گیری نخست وزیر روسیه بار دیگر مخالفت روسیه را با هر نوع اقدام نظامی علیه سوریه یا ایران همزمان با نشست گروه ۸ نشان می‌دهد. مدودف گفت: چنین اقداماتی که حاکمیت کشورها را زیر سؤال می‌برد می‌تواند باعث جنگی تمام‌عیار در منطقه شود. من نمی‌خواهم کسی را بترسانم اما این جنگ می‌تواند همراه با استفاده از تسلیحات هسته‌ای باشد.

هشدار مدودف در حالی اعلام شده است که بلافاصله پس از پایان اجلاس گروه ۸ قرار است نشست ناتو با حضور سران جمع زیادی از کشورها در شیکاگو برگزار شود. این اجلاس یکی از گسترده‌ترین نشست‌های ناتو به حساب می‌آید و قرار است در آن علاوه بر مسئله افغانستان موضوع‌های مهم دیگر در اجلاس این سازمان نظامی-امنیتی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

تظاهرات علیه گروه ۸ و ناتو

آمریکا در حالی طی ۴ روز، میزبان 2 نشست مهم در کمپ دیوید و شیکاگوست که معترضان این کشور از جمله اعضای جنبش ضدسرمایه‌داری وال‌استریت تظاهرات گسترده‌ای را علیه 2 نشست گروه 8 و ناتو تدارک دیده‌اند. این تظاهرات از روز پنجشنبه در شیکاگو آغاز شد. اجلاس گروه ۸ در کمپ دیوید و پشت چندین لایه امنیتی برگزار شده و به همین خاطر نزدیک‌ترین شهرهایی که معترضان امکان برگزاری تظاهرات را در آن داشتند از جمله فردریک و ترمونت با فاصله چند کیلومتری از محل این نشست بودند. دیلی‌تلگراف گزارش داده که معترضان روز گذشته در اعتراض به نظام سرمایه‌داری در این شهرها تظاهرات کردند.

تظاهرات کشاورزان در ایتالیا و اسپانیا

در ادامه تظاهرات و اعتراض اروپا علیه وضعیت بحران اقتصادی، در 2 روز گذشته کارکنان بخش کشاورزی ایتالیا در اعتراض به سیاست های اقتصادی دولت ماریو مونتی، دست از کار کشیدند و همزمان در شهرهای مختلف این کشور، تظاهرات کردند. همچنین در اسپانیا گروهی از کارگران تولیدی و کشاورزان، با تجمع در بارسلون خواستار رسیدگی دولت به وضعیت خود شدند.

 

کد خبر 170944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز