چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

گروه اجتماعی - مینا شهنی: مراکزی برای نگهداری از کودکان دبستانی پس از پایان ساعت مدرسه راه‌اندازی می‌شود.

این مراکز کودکان 7 تا 12 ساله‌ای را که احتمالا مادران شاغل دارند، در ساعت‌های پس از مدرسه نگهداری می‌کنند.
محمد نفریه، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با اعلام این خبر به ایسنا گفت: مهدکودک محل نگهداری و مراقبت از کودکان در شرایط خاص است و از آنجایی که بسیاری از والدین امکان مراقبت از فرزندانشان در ساعات غیراز مدرسه را هم ندارند، احتمالا مهدهای ویژه کودکان 7 تا 12‌ساله ایجاد می‌شود.

اگر این خبر به واقعیت تبدیل شود، گروهی از کودکان دبستانی در ساعت‌هایی از روز به مدرسه خواهند رفت و سپس به مرکز نگهداری منتقل می‌شوند و پس از پایان یافتن ساعت روزانه کاری توسط مادرانشان به خانه منتقل می‌شوند.یکی از مشکلات نگهداری از کودکان این است که معمولا مدرسه‌ها زودتر از ساعت پایان کار اداری در کشور تعطیل می‌شوند و کودکان در فاصله بین تعطیل‌شدن مدرسه تا بازگشتن مادر به خانه نیازمند حمایت‌های مراقبتی هستند.

غوغای پیش دبستانی

سال گذشته وقتی وزارت آموزش و پرورش با توجه به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که مسئولیت کودکان بالای 4 سال را برعهده خواهد گرفت مادران شاغل با مشکل اساسی روبه‌رو شدند، سپردن کودکان تا پیش از دبستان به مهدهای کودک این ویژگی را داشت که تا زمان بازگشت مادر از محل کار کودک در مهد نگهداری می‌شد، وقتی به خواست وزارت آموزش و پرورش مسئولیت نگهداری از کودکان 4 و 5 ساله از مهدهای کودک به مدرسه‌های غیردولتی سپرده شد تازه اول مشکل مادران بود که باید برای نگهداری از کودکانشان بعد از ساعت مدرسه چاره‌ای می‌اندیشیدند.

یکی از این مادران سال گذشته در تماس با روزنامه همشهر‌ی گفته بود:من صبح زود باید بروم سرکار و مجبورم فرزند 4 ساله‌ام را ساعت 6 و نیم صبح به مهدکودکش تحویل بدهم اما اگر قرار باشد کودکم به جای مهد کودک به دبستان غیردولتی برود هیچ دبستانی ساعت 6 و نیم صبح فرزندم را تحویل نمی‌گیرد. در این شرایط همسرم پیشنهاد داده که من کارم را رها کنم و در خانه بمانم تا این مشکل حل شود؟ ولی به‌نظر شما این تصمیم درست است؟

از سوی دیگر وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که نگهداری از کودکان بالای 4 سال نیازمند اخذ مجوز آموزش و پرورش است اما این مجوز در چارچوب قوانین تاسیس مدارس غیردولتی به داوطلبان داده می‌شد که فرد متقاضی می‌بایست ساختمانی با مشخصات یک دبستان غیردولتی را آماده می‌کرد سپس آموزش و پرورش نسبت به اعطای ‌مجوز اقدام می‌کرد.

از آنجا که تهیه ساختمانی با این مشخصات عملا برای دارندگان مهدهای کودک صرفه اقتصادی نداشت بنابراین هیچ کدام از مهدهای کودک این کار را دنبال نکردند و به‌صورت قانونی کودکان 4 و 5 ساله را می‌بایست به دبستان‌های غیردولتی سپرد.

کد خبر 168823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز