گروه اجتماعی‌ـ مینا شهنی‌: رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاقات 6 ماهه گذشته پیرامون مهدهای کودک را بررسی خواهیم کرد.

مدرسه

علی کریمی فیروزجایی، گفت: اعضای کمیته آموزش و پرورش مجلس با اصل کاری که درحال حاضر وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهد مخالف و معتقد است اگر یک کودک 4 یا 5 ساله را با یک کودک 12 ساله در یک محیط آموزشی قرار دهند آسیب‌های جدی به زیربنای تعلیم و تربیت وارد خواهد شد. این گفته فیروزجایی بعد از آن مطرح شد که معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت:

براساس مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش«4 سال تمام و 5 سال تمام» سن دوره «پیش‌دبستانی» و کمتر از آن سن دوره «مهدکودک» تلقی می‌شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: آنچه مورد نظر اعضای کمیسیون بوده نظارت وزارت آموزش و پرورش بر تهیه و تنظیم محتوای آموزشی است که در مراکز پیش‌دبستانی آموزش داده می‌شود و در واقع نمایندگان خواستار نظارت آموزش و پرورش بر این مراکز بوده‌اند.

نماینده مردم بابل با اشاره به اینکه می‌بایست در انجام این کار از توان بخش خصوصی استفاده شود توضیح داد: مطلقا نظر ما این نبوده که کودکان را به مدرسه ببرند ولی خواهان نظارت این وزارتخانه بر آنچه کودکان آموزش می‌بینند، بوده‌ایم.به گفته‌ این نماینده مجلس، مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند که آیین‌نامه‌ای تنظیم شده تا مراکز آموزش پیش‌دبستانی که مهلت پروانه کارشان به پایان رسیده است از طریق این آیین‌نامه پروانه‌شان را تمدید کنند و همچنان با مجوزهاشان به فعالیت ادامه دهند.

تشکیل جلسه می‌دهیم

کریمی فیروزجایی توضیح داد که با توجه به مشکلاتی که پیش آمده اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بعد از تعطیلات جلسه‌ای برای حل این مشکلات برگزار خواهند کرد.او گفت: در یکی دو ماه گذشته مجلس درگیر بررسی لایحه بودجه بود اما هفته‌آینده در جلسه‌ای اتفاقات 6 ماهه گذشته پیرامون مهدهای کودک را بررسی خواهیم کرد.

دستورالعمل نیست

فاطمه دعایی، رئیس هیأت‌مدیره کانون همیاری و توسعه‌ مهدهای کشور، در این زمینه می‌گوید: آخرین پیگیری که برای حل مشکلات صاحبان مراکز پیش‌دبستانی انجام شده مربوط به هفته گذشته است که اعلام شد آموزش و پرورش برای حل مشکل پروانه‌هایی که آماده مهلت‌شان به پایان رسیده هنوز دستورالعملی ابلاغ نکرده است. به گفته‌ او برای کارشناسان ارگان‌های دولتی بخشنامه‌های اجرایی حرف اول و آخر را می‌زند.

تا کنون کارشناسان آموزش و پرورش عملا نتوانسته‌اند مشکل پروانه‌های نزدیک به انقضا ‌را حل کنند؛ هر چند دائما گفته می‌شود که بخشنامه‌های اجرایی در مرحله نهایی است. این در حالی است که فاطمه قربان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش می‌گوید: محدودیتی برای ارائه مجوز به مهدکودک‌دارانی که خواهان فعالیت در زمینه پیش‌دبستانی در «داخل مهدکودک» هستند وجود ندارد؛ مشروط بر اینکه 4شرط مدنظر قانون رعایت شود.

قربان افزود: ‌این 4شرط شامل «صدور مجوز، نظارت بر عملکرد، تولید محتوای آموزشی و تأیید صلاحیت مربیان آموزش‌های پیش‌دبستانی» است که همه آنها باید از طرف آموزش و پرورش صورت گیرد و البته صدور مجوز نیز برای متقاضیان واجد شرایط حداکثر 45 روز طول می‌کشد.

با این حال رئیس هیات مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کشور می‌گوید: براساس قوانین سازمان بهزیستی 14هزار مهدکودک مجوز دریافت کرده‌اند حتی اگر وزارت آموزش و پرورش بخواهد صدور مجوز را برعهده بگیرد، به‌نظر می‌رسد می‌بایست به درخواست متقاضیانی که پس از این تقاضای صدور مجوز دارند رسیدگی کند. دعایی گفت: کسانی که پروانه تاسیس مهد کودک دارند یک‌بار از فیلترهای رسمی عبور کرده‌ و جواز قانونی دولت را کسب کرده‌اند بنابراین به‌نظر می‌رسد طی‌کردن دوباره این مسیر چندان منطقی نباشد.

5 ساله‌ها مدرسه بروند

با این حال به نظر می‌رسد آموزش و پرورش همچنان برای فرستادن مهدکودکی‌ها به مدرسه مصر است. فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، به خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر درصورتی که فضای کافی در مدارس دولتی داشته باشیم، برای کودکان دارای 5سال تمام برنامه داریم. قربان برای رفع نگرانی والدین از حضور کودکانشان در کنار کودکان بزرگ‌تر گفت:ساعت زنگ تفریح این کودکان با دانش‌آموزان دبستانی متفاوت است و در رابطه با مسائل بهداشتی و آموزشی آنها نیز هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چرا که کلاس‌ها دارای مربی و کمک‌مربی است و ساعت تفریح آنها نیز کنترل می‌شود.

تفاهمنامه پرماجرا

براساس تفاهمنامه‌ای که زمستان پارسال میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی به امضا ‌رسید، نظارت بر آموزش کودکان به وزارت آموزش و پرورش سپرده شد. نخستین پیامد این تفاهمنامه این بود که به مراکز پیش‌دبستانی که زمان مجوز فعالیتشان به پایان رسیده بود اعلام کردند که از این پس وزارت آموزش و پرورش مجوز جدیدی برایشان صادر خواهد کرد.

دارندگان این پروانه‌ها با مراجعه به اداره آموزش و پرورش با این پاسخ روبه‌رو شدند که آیا می‌توانند برای دریافت مجوز دبستان غیردولتی اقدام کنند؟ اما شرایط پیش‌بینی شده برای دبستان غیردولتی از سوی دارندگان مهدکودک ممکن نبود. از طرف دیگر وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که کودکان 4و 5 ساله برای گذراندن دوره پیش‌دبستانی باید راهی دبستان‌های غیردولتی شوند.

کد خبر 135056

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز