چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: بخش خصوصی در 30سال گذشته تلاش کرد تا آموزش پیش از دبستان را در کشور زنده و پویا نگه‌دارد.

مهد کودک

صاحبان مهدهای کودک با ایجاد فضاهایی، علاوه بر نگهداری و آموزش به کودکان پیش از دبستان در 30سال گذشته دولت را از انجام این مهم معاف کردند و تنها سازمان بهزیستی به‌عنوان متولی این بخش وظیفه صدور مجوز ایجاد مهدکودک را بر عهده داشت.

تا اینکه شورای‌عالی آموزش و پرورش زمان مورد نیاز برای آموزش پیش دبستان را 2سال اعلام کرد که سن 4تا 6سال را در بر می‌گرفت و پیش‌دبستانی‌های فعال در بخش خصوصی بر اساس قوانین مصوب، آموزش به کودکان تا سن 5سال را برعهده داشتند و به این ترتیب فصل مشترک یک مسئولیت در کشور شکل گرفت.

مجمع تشخیص مصلحت نظام

مجمع تشخیص مصلحت سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور را تصویب کرد که در این مصوبه، هدایت و نظارت بر مهد کودک، پیش دبستانی تا دانشگاه به‌عنوان امر حاکمیتی به آموزش و پرورش واگذار شد.

حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش نیز با یک موضعگیری سریع اعلام کرد که آموزش به افراد صفر تا 18سال به وزارتخانه متبوعش سپرده شده است و از این پس فعالیت تمامی مراکز آموزشی برای سنین زیر 18سال می‌بایست زیر نظر وزارت آموزش و پرورش انجام شود.

صاحبان مهدها

بخش خصوصی که عموما گرداننده مهدهای کودک و پیش دبستانی در سراسر کشور است و مجوز فعالیتش را از سازمان بهزیستی دریافت کرده از این خبر مسلما دچار شوک شد چرا که هیچ‌یک از مراجع قانونی ، وضعیت مجوز مراکز را تعیین نکرد که این مجوزها باطل شده یا صاحبان مهدها می‌بایست یک مجوز هم از وزارت آموزش و پرورش دریافت کنند.

اگر قرار است وزارت آموزش و پرورش مجوز صادر کند معیار صدور همان است که در سازمان بهزیستی بوده یا قرار است این وزارتخانه معیارهای جدیدی برای این بخش تعریف کند.

علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در این باره گفت: فعالیت مهدهای کودکی که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند متوقف نمی‌شود.او با بیان اینکه سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش موضوع مورد بحث جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است،

گفت: طبق آخرین تصمیم‌گیری این مجمع، آموزش و پرورش مسئول سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و نظارت بر مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌هاست و امور آموزشی صفر تا 18سالگی را به عهده دارد اما این مصوبه به این معنا نیست که فعالیت مهدکودک‌های فعلی که زیر نظر سازمان بهزیستی یا نهادهای دیگر هستند متوقف شود بلکه تنها باید بر اساس سیاست‌های آموزش و پرورش عمل کنند.

علی کریمی، رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: طبق قانون مصوب مجلس، سازمان بهزیستی باید مسئولیت کودکان 4سال به بالا را به آموزش و پرورش دهد و سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش یک ماه فرصت دارند طی تفاهمنامه‌ای این قانون را اجرایی کنند. بعد از واگذاری مسئولیت پیش‌دبستانی‌ها به آموزش و پرورش مرکز پژوهش‌های مجلس، 2ماه فرصت دارد این قانون را بررسی کند تا اگر نیاز به اصلاحات وجود دارد، صورت گیرد.

به گفته او در صورتی که این تفاهمنامه در مدت مشخص شده صورت نگیرد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، به‌طور مستقل اقدامات لازم را در راستای اجرای قانون مصوب واگذاری مسئولیت کودکان 4سال به بالا به آموزش و پرورش انجام می‌دهد.

تفاهمی که فراهم نشد

تفاهمی که کریمی به آن اشاره کرده‌است تا به‌حال یک بار از سوی سازمان بهزیستی و یک بار دیگر از سوی وزارت آموزش و پرورش امضا شدنش به صورت مجزامنتشر شده‌است اما هنوز به امضا نرسیده ‌است‌.

یکی از دلایلی که برای به سرانجام نرسیدن این تفاهمنامه عنوان شده‌است مقاومت آموزش و پرورش در برابر پذیرفتن مسئولیت روستامهدهای کشور است. حالا با وجود مهلتی که مجلس در اختیار این دو بخش دولتی قرار داده است باید منتظر ماند و دید که سرانجام دولت با دولت به تفاهم می‌رسد یا نه.

کد خبر 118830

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز