گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی:‌ مهدهای کودک و پیش‌دبستان‌های تحت پوشش بهزیستی حق ثبت‌نام از کودکان4 تا 6 ساله را ندارند و این کودکان تحت پوشش آموزش و پرورش قرار می‌گیرند.

حاجی بابایی

وزیر آموزش و پرورش در مورد این خبر دیروز همشهری اعلام کرد: بر اساس قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، دوره پیش‌دبستانی جزء آموزش و پرورش محسوب می‌شود و امر تربیت کودکان 4 تا 6 ساله نیز باید در اختیار آموزش و پرورش باشد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی در حاشیه آیین نمادین زنگ سلامت گفت: در پاسخ به اینکه آیا پیش‌دبستانی جزء دوره رسمی آموزش و پرورش است، اظهار کرد: خیر، جزء دوره رسمی آموزش و پرورش نیست. وقتی می‌گوییم جزء دوره رسمی، عده‌ای فکر می‌کنند که باید مدرسه‌ای برای دوره پیش‌دبستانی ایجاد شود، گروهی استخدام شوند و حقوق بگیرند و امور پیش‌دبستانی‌ها را انجام دهند.

وی در باره دوره رسمی اینطور توضیح داد: دوره رسمی به این معناست که در برنامه تعلیم و تربیت می‌آید اما نوع اداره پیش‌دبستانی‌ها تابع شرایط و ضوابط مدارس غیر‌دولتی است.حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسشی در باره اینکه به مهدهای کودک و پیش‌دبستان‌های تحت پوشش بهزیستی اعلام شده می‌توانند به پذیرش نوزادان و کودکان تا 3 سال اقدام کنند، گفت: تفاهمنامه باید مراحل قانونی خود را طی کند، در عین حال نگاه کلی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این است که پیش‌دبستانی از نوع نظام تعلیم و تربیت است و جایی که با خواندن، آموختن و تربیت سر و کار دارد، متعلق به آموزش و پرورش بوده و این وزارتخانه متولی آن است.

وی تصریح کرد: هر دستگاه و وزارتخانه‌ای یک تخصصی دارد و تخصص وزارت آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت است؛ پس هر چیزی که با تعلیم و تربیت افراد از زمان تولد تا 18سالگی ارتباط دارد، برعهده وزارت آموزش و پرورش است. اگر کسانی بخواهند این کار را بر عهده بگیرند و به صورت غیر دولتی آن را اداره کنند، باز هم باید با نظارت، هدایت و کنترل آموزش و پرورش باشد.

نگران نباشید، از هم منفک است

حاجی‌بابایی در پاسخ به اینکه خانواده‌ها نگران حضور فرزندان خردسال خود در کنار دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم دبستان هستند، اطمینان خاطر داد که فضای جداگانه‌ای برای دوره پیش‌دبستانی‌ اختصاص می‌یابد و به هیچ وجه آموزش و پرورش برنامه‌ای برای اینکه این گروه در کنار دانش‌آموزان ابتدایی یا دانش‌آموزان دوره‌های راهنمایی و دبیرستانی باشد، ندارد. حاجی‌بابایی در واکنش به هشدار همشهری درباره تجربه تلخ یک‌نوبته شدن مدارس و تراکم دانش‌آموزی نیز گفت: نگران تراکم دانش‌آموزی با یک‌نوبته شدن دبستان‌ها نیستیم و طوری برنامه‌ریزی شده تا با اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ابتدایی، تراکم دانش‌آموزی ایجاد نشود.

استخدام 5هزار مربی بهداشت

همچنین وزیر آموزش و پرورش در این آیین با اشاره به مصوبه مجلس در باره استخدام 60هزار نفر در آموزش و پرورش طی 5سال گفت: 5هزار نفر از این افراد مربی بهداشت خواهند بود که از میان کارشناسان بهداشت و رشته‌های مرتبط استخدام می‌شوند.
وزیر بهداشت نیز در این آیین گفت:19.5درصد دانش‌آموزان پسر و 16درصد از دانش‌آموزان دختر دچار اضافه وزن و چاقی هستند؛ حال‌آنکه چاقی مقدمه ابتلا به بیماری است و از سوی دیگر دانش‌آموزان دچار کم تحرکی هستند و به اندازه کافی ورزش نمی‌کنند. بیش از 45درصد دانش‌آموزان روزانه بیشتر از 4 ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند.

کد خبر 131846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز