همشهری آنلاین: براساس نتایج تحقیقات جدید جنین مادرانی که در سه ماه نخست بارداری تحت استرس قرار دارند، دچار کمبود آهن می شود واین امر موجب بروز مشکلات فیزیکی و مغزی در نوزاد خواهد شد

آهن خون

نتایج این تحقیقات در نشست سالانه انجمن‌های دانشگاهی طب کودکان در بوستون ارایه شده است.

به گزارش ایرنا، آهن نقش مهمی در رشد سیستم‌های بدن به ویژه مغز ایفا می‌کند. کمبود آهن در بدن مادر، دیابت مادر، سیگار کشیدن مادر در طول بارداری و چند قلویی از جمله عواملی هستند که موجب پایین آمدن میزان آهن در خون جنین می‌شوند.

این تحقیق که توسط پژوهشگران دانشگاه میشیگان انجام شده، نخستین مطالعه بر روی انسان است که نشان می‌دهد استرس مادر در اوایل بارداری نیز می‌تواند سطح آهن را در بدن جنین کاهش دهد و یک عامل خطر محسوب شود.

محققان دراین بررسی مادران باردار را مورد مطالعه قرار دادند. مادران گروه استرس، در سه ماه نخست بارداری در منطقه پراسترسی زندگی می‌کردند. مادران گروه کنترل در همین منطقه زندگی می‌کردند اما سه تا چهار ماه پس از برقراری آرامش در آن منطقه، باردار شدند.

محققان، این مادران را از نظر افسردگی، اضطراب و میزان استرس در طول بارداری مورد تحقیق قرار دادند. در این تحقیق دانشمندان میزان آهن خون بند ناف به دست آمده از نوزادان را بررسی کردند.

نتایج این تحقیق نشان داد که میزان آهن خون 63 نوزاد مادران گروه استرس به طور چشمگیری کمتر از 77 نوزاد گروه کنترل بود.

پزشکان تاکید دارند زنان باردار باید مراقب وضعیت سلامت تغذیه، میزان استرس و وضعیت روحی خود باشند، چرا که این عوامل سلامت نوزاد آنها را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد.

کد خبر 168609
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز